Vibrerande bromsar är till 99% DTV/tjockleksvariation på dina bromsskivor!
Vi börjar om från början....
Det finns en MYCKET utbredd missuppfattning av att bromsvibrationer beror på
sneda/vinda eller slagna skivor men detta är oavkortat helt fel uppfattning.
Om man tänker lite logiskt och förstår funktionen så inser man snabbt att ett kast
skapar inte de typer av vibrationer som känns i pedalen vid de hastigheter som gäller i Sverige.
Men vad orsakar vibrationerna då?
Det finns något som heter DTV (Disc thickness variation) som betyder kort och gått tjockleksvariation av bromsskiva,
bromsskivan har olika tjocklekar runt hela slitbanan. Dessa variationer uppstår pga felaktig fordons del som till exempel
*dåligt hjullager
*Dåliga framvagnskomponenter
*Dålig/skadad nav
men även felaktig montering:
*Ej korrekt rengjort nav
*kladdat in med kopparpasta eller annat
*Ej kontrollerat framvagn mm
*Ej mätt upp nav och bromsskiva vid montering.
Idag arbetar många efter den gamla skolan som är helt felaktigt i dagens mått mätt
än värre är när dessa människor sätter sin prestige före att lära sig något nytt och
därmed slippa allt sådant här strul i framtiden.
Gamla skolan på just bromsskivemontering:
*Demontera den gamla skivan
*Putsa med stålborste (eller roterande borste i bästa fall)
*Eventuellt kladda lite kopparpasta på navet för att det inte ska rosta
*Montera skiva
Tyvärr är detta förlegat och chansen för DTV är överhängade.
Idag gäller följande för att kunna ens åberopa garanti..
*Kontrollera framvagn = glapp?
*Kontrollera hjullager = glapp? Osäker, mät med indikator klocka. Hur mycket spel är det?
*Noggrann rengöring av nav.
*Uppmätning av nav med eggskala. Skada?
*Uppmätning av nav med indikator klocka. Hur mycket kastar navet när du vrider ett varv? Den ska ligga MYCKET nära 0.00.
Redan vid 0.02 är det ett föremål för granskning och ha beaktas för byte!
*Montera bromsskiva UTAN kladd och sedan mäta den med indikator klocka. Ställa anliggningsytan indikatorn så långt ut på skivan som möjligt.
Kastet får inte vara mera än MAX 0.05mm (Vissa leverantörer har ett max på 0.035mm)
Om den kastar över maximala angivet mått ska den demonteras och navet kontrolleras på nytt med indikatormätning.
Om navet fortfarande visar noll så återmonteras skivan på nytt och mäts med indikatorklocka på nytt.
Påvisar mätningen återigen ett kast över angivet maximala tolerans så ska den skivan KASSERAS/reklameras.
Det som händer nämligen är att (pga kastet) bromsskivan kommer nudda bromsbeläggena med 180graders mellan rum,
detta sker hela tiden när ni inte bromsar. Det kommer att uppstå efter ca 300-800 mils körning 1 förslitning (grop) på utsidan
och en på insidan av bromsskivan. Det som sker nu är att vid varje inbromsning så kommer bromsbelägget att färdas ner i gropen för
att direkt efter behöva hoppa upp i den!!!
Och som allmänt känt så går ej vätska att komprimera vilket leder till att när bromsbelägget
hoppar upp från gropen så uppstår den en tryckpuls i den hydrauliska transmissionen som fortplantar sig till den del som kan ge vika, BROMSPEDALEN.
Nu är det tydligt att eftersom det uppstår 2 gropar så blir det ganska många pulseringar...
Hur stora är groparna?
Dessa förslitningar/gropar går redan att känna när de är 0.02mm stora men oftast i högre hastigheter typ 110km/h
Gropar som är 0.03 känns redan vid ca 90km/h och när vi kommer till 0.05 så är det påtagligt redan vid stadskörning.
Men hur mäts dessa gropar?
Med en mikrometer på 8 punkter på bromsskivan.
Kadett4WD:
Jag är övertygad att det är INTE kastet bara du har mätt fram utan GROPEN!!!
Så markera din högsta och lägsta punkt på skivan sedan tar du fram
mikrometer mäter på 8 punkter:
Jag är övertygad av att du har DTV om du har ett kast på 0.2!!!!!
Tillverkarna av bromsskivor har redan vid R/D beräknat en viss material förändring koefficient baserat på värme,
när höga temperaturer uppstår så vidgar sig all material och bromsskivor kan få något som heter warm shudder
men detta är inget fel och när den kyls ner så ska ursprungsformen återtas, den är byggd så!
Mät och återkom
Trevlig kväll!