Sida 1 av 4

vibrerande bromsar!

Postat: tor jul 06, 2017 6:44 pm
av Kadett4wd
Jag blir tokig.

Min Merca AMG c55, den har 345mm diam bromsar med brembo 4kolvsok.
Jag har bekymmer med vibrerande bromsar fram.
Jag har bytt tammejfan allt.
Skivor, belägg och ok samt bromsvätska.
Har även bytt ett par bärarmar.

Oken är inte nya, men genomgångna i skick som nya.
skivor och belägg är sprillans nya brembo original.

Det kommer efter ett par inbromsningar, mao de är bra då de är kalla.
Har gjort detta och snabbat mig hem och satt upp indikatorklocka, det kastar bara ett par hundradels mm då de är varma med hjulen åtdragna.
Det kastar lika då de är kalla.
Godkänt kast vill jag minnas är upp till 0.2mm enligt merca.

Har även provat med olika hjulsetuper utan framgång.

Nån som varit med om nåt liknande?

Re: vibrerande bromsar!

Postat: tor jul 06, 2017 7:41 pm
av ahberg
Vi har bytt en del hjullager på volvo bilarna med lite större bromsar, kan vara värt o mäta upp naven

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: vibrerande bromsar!

Postat: fre jul 07, 2017 9:25 am
av Kadett4wd
ja jag ska kolla naven, det är fasen det enda som är kvar.

Jag har ju dragit hjulen med moment etc etc.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: fre jul 07, 2017 11:25 am
av Daniel-635
Kontrollera också tjockleken på skivans slityta, där är nog toleransen mindre än 0,2.

Jag svarvade om ett par skivor till en arbetskamrat, som blivit olika tjocka.

Om dom vart svarvade innan vet jag inte, men det rörde sig om ca. 0,2mm mätt med mikrometer.
Och det vart för mycket.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: ons jul 12, 2017 4:30 am
av Thunderbo1t
Har själv haft likn. problem och det var hjullagren.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: fre jul 21, 2017 9:25 pm
av Kadett4wd
Hjullagren är vad jag kan se inte ett dugg slitna, jag har packat om dem nu med nytt fett få se.
Eller ja.. normalslitna för 14000mil, inga synliga skador.

Daniel-635,
Ska kolla det även om skivorna är nästan nya, har bara gått ca 300mil.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: fre jul 21, 2017 11:46 pm
av Pitabroed
Är det såna casterstag i framvagn på dessa bilar med tro? Som håller hjulet i längsled alltså. Be nån kika ifall hjulet flyttar sig när man pumpbromsar i krypfart :)

Re: vibrerande bromsar!

Postat: lör sep 16, 2017 5:04 pm
av tdacke
Vibrerande bromsar är till 99% DTV/tjockleksvariation på dina bromsskivor!

Vi börjar om från början....
Det finns en MYCKET utbredd missuppfattning av att bromsvibrationer beror på
sneda/vinda eller slagna skivor men detta är oavkortat helt fel uppfattning.
Om man tänker lite logiskt och förstår funktionen så inser man snabbt att ett kast
skapar inte de typer av vibrationer som känns i pedalen vid de hastigheter som gäller i Sverige.

Men vad orsakar vibrationerna då?
Det finns något som heter DTV (Disc thickness variation) som betyder kort och gått tjockleksvariation av bromsskiva,
bromsskivan har olika tjocklekar runt hela slitbanan. Dessa variationer uppstår pga felaktig fordons del som till exempel
*dåligt hjullager
*Dåliga framvagnskomponenter
*Dålig/skadad nav
men även felaktig montering:
*Ej korrekt rengjort nav
*kladdat in med kopparpasta eller annat
*Ej kontrollerat framvagn mm
*Ej mätt upp nav och bromsskiva vid montering.

Idag arbetar många efter den gamla skolan som är helt felaktigt i dagens mått mätt
än värre är när dessa människor sätter sin prestige före att lära sig något nytt och
därmed slippa allt sådant här strul i framtiden.

Gamla skolan på just bromsskivemontering:
*Demontera den gamla skivan
*Putsa med stålborste (eller roterande borste i bästa fall)
*Eventuellt kladda lite kopparpasta på navet för att det inte ska rosta
*Montera skiva
Tyvärr är detta förlegat och chansen för DTV är överhängade.

Idag gäller följande för att kunna ens åberopa garanti..
*Kontrollera framvagn = glapp?
*Kontrollera hjullager = glapp? Osäker, mät med indikator klocka. Hur mycket spel är det?
*Noggrann rengöring av nav.
Bild
*Uppmätning av nav med eggskala. Skada?
*Uppmätning av nav med indikator klocka. Hur mycket kastar navet när du vrider ett varv? Den ska ligga MYCKET nära 0.00.
Redan vid 0.02 är det ett föremål för granskning och ha beaktas för byte!
Bild
*Montera bromsskiva UTAN kladd och sedan mäta den med indikator klocka. Ställa anliggningsytan indikatorn så långt ut på skivan som möjligt.
Kastet får inte vara mera än MAX 0.05mm (Vissa leverantörer har ett max på 0.035mm)
Bild
Om den kastar över maximala angivet mått ska den demonteras och navet kontrolleras på nytt med indikatormätning.
Om navet fortfarande visar noll så återmonteras skivan på nytt och mäts med indikatorklocka på nytt.
Påvisar mätningen återigen ett kast över angivet maximala tolerans så ska den skivan KASSERAS/reklameras.

Det som händer nämligen är att (pga kastet) bromsskivan kommer nudda bromsbeläggena med 180graders mellan rum,
detta sker hela tiden när ni inte bromsar. Det kommer att uppstå efter ca 300-800 mils körning 1 förslitning (grop) på utsidan
och en på insidan av bromsskivan. Det som sker nu är att vid varje inbromsning så kommer bromsbelägget att färdas ner i gropen för
att direkt efter behöva hoppa upp i den!!!
Bild
Och som allmänt känt så går ej vätska att komprimera vilket leder till att när bromsbelägget
hoppar upp från gropen så uppstår den en tryckpuls i den hydrauliska transmissionen som fortplantar sig till den del som kan ge vika, BROMSPEDALEN.
Nu är det tydligt att eftersom det uppstår 2 gropar så blir det ganska många pulseringar...
Bild

Hur stora är groparna?
Dessa förslitningar/gropar går redan att känna när de är 0.02mm stora men oftast i högre hastigheter typ 110km/h
Gropar som är 0.03 känns redan vid ca 90km/h och när vi kommer till 0.05 så är det påtagligt redan vid stadskörning.

Men hur mäts dessa gropar?
Med en mikrometer på 8 punkter på bromsskivan.

Kadett4WD:
Jag är övertygad att det är INTE kastet bara du har mätt fram utan GROPEN!!!
Så markera din högsta och lägsta punkt på skivan sedan tar du fram
mikrometer mäter på 8 punkter:
Bild
Bild
Bild

Jag är övertygad av att du har DTV om du har ett kast på 0.2!!!!!
Tillverkarna av bromsskivor har redan vid R/D beräknat en viss material förändring koefficient baserat på värme,
när höga temperaturer uppstår så vidgar sig all material och bromsskivor kan få något som heter warm shudder
men detta är inget fel och när den kyls ner så ska ursprungsformen återtas, den är byggd så!

Mät och återkom

Trevlig kväll!

Re: vibrerande bromsar!

Postat: tis sep 19, 2017 1:49 pm
av Niklas Sandström
Med lite bättre material i bromsbeläggen kan man även få att material från beläggen fastnar i skivan med olika friktion som följd. Man brukar se det på skivan att den är inte jämn i färgen utan har en del mörkare fält.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: vibrerande bromsar!

Postat: tis sep 19, 2017 5:39 pm
av StefanM
Jag höll på med en problembil en gång, minns ej fabrikat men de hade provat allt förutom att antagligen mäta ordentligt. När jag plockade isär allt och synade ordentligt så var det som ett hammarslag på kanten på navet, knappt synbart men tillräckligt för materialvandring och att det stod ut lite där. Kan ha varit ända från tillverkningen.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: mån okt 30, 2017 6:29 am
av Kadett4wd
tdacke skrev:Vibrerande bromsar är till 99% DTV/tjockleksvariation på dina bromsskivor!

Vi börjar om från början....
Det finns en MYCKET utbredd missuppfattning av att bromsvibrationer beror på
sneda/vinda eller slagna skivor men detta är oavkortat helt fel uppfattning.
Om man tänker lite logiskt och förstår funktionen så inser man snabbt att ett kast
skapar inte de typer av vibrationer som känns i pedalen vid de hastigheter som gäller i Sverige.

Men vad orsakar vibrationerna då?
Det finns något som heter DTV (Disc thickness variation) som betyder kort och gått tjockleksvariation av bromsskiva,
bromsskivan har olika tjocklekar runt hela slitbanan. Dessa variationer uppstår pga felaktig fordons del som till exempel
*dåligt hjullager
*Dåliga framvagnskomponenter
*Dålig/skadad nav
men även felaktig montering:
*Ej korrekt rengjort nav
*kladdat in med kopparpasta eller annat
*Ej kontrollerat framvagn mm
*Ej mätt upp nav och bromsskiva vid montering.

Idag arbetar många efter den gamla skolan som är helt felaktigt i dagens mått mätt
än värre är när dessa människor sätter sin prestige före att lära sig något nytt och
därmed slippa allt sådant här strul i framtiden.

Gamla skolan på just bromsskivemontering:
*Demontera den gamla skivan
*Putsa med stålborste (eller roterande borste i bästa fall)
*Eventuellt kladda lite kopparpasta på navet för att det inte ska rosta
*Montera skiva
Tyvärr är detta förlegat och chansen för DTV är överhängade.

Idag gäller följande för att kunna ens åberopa garanti..
*Kontrollera framvagn = glapp?
*Kontrollera hjullager = glapp? Osäker, mät med indikator klocka. Hur mycket spel är det?
*Noggrann rengöring av nav.
Bild
*Uppmätning av nav med eggskala. Skada?
*Uppmätning av nav med indikator klocka. Hur mycket kastar navet när du vrider ett varv? Den ska ligga MYCKET nära 0.00.
Redan vid 0.02 är det ett föremål för granskning och ha beaktas för byte!
Bild
*Montera bromsskiva UTAN kladd och sedan mäta den med indikator klocka. Ställa anliggningsytan indikatorn så långt ut på skivan som möjligt.
Kastet får inte vara mera än MAX 0.05mm (Vissa leverantörer har ett max på 0.035mm)
Bild
Om den kastar över maximala angivet mått ska den demonteras och navet kontrolleras på nytt med indikatormätning.
Om navet fortfarande visar noll så återmonteras skivan på nytt och mäts med indikatorklocka på nytt.
Påvisar mätningen återigen ett kast över angivet maximala tolerans så ska den skivan KASSERAS/reklameras.

Det som händer nämligen är att (pga kastet) bromsskivan kommer nudda bromsbeläggena med 180graders mellan rum,
detta sker hela tiden när ni inte bromsar. Det kommer att uppstå efter ca 300-800 mils körning 1 förslitning (grop) på utsidan
och en på insidan av bromsskivan. Det som sker nu är att vid varje inbromsning så kommer bromsbelägget att färdas ner i gropen för
att direkt efter behöva hoppa upp i den!!!
Bild
Och som allmänt känt så går ej vätska att komprimera vilket leder till att när bromsbelägget
hoppar upp från gropen så uppstår den en tryckpuls i den hydrauliska transmissionen som fortplantar sig till den del som kan ge vika, BROMSPEDALEN.
Nu är det tydligt att eftersom det uppstår 2 gropar så blir det ganska många pulseringar...
Bild

Hur stora är groparna?
Dessa förslitningar/gropar går redan att känna när de är 0.02mm stora men oftast i högre hastigheter typ 110km/h
Gropar som är 0.03 känns redan vid ca 90km/h och när vi kommer till 0.05 så är det påtagligt redan vid stadskörning.

Men hur mäts dessa gropar?
Med en mikrometer på 8 punkter på bromsskivan.

Kadett4WD:
Jag är övertygad att det är INTE kastet bara du har mätt fram utan GROPEN!!!
Så markera din högsta och lägsta punkt på skivan sedan tar du fram
mikrometer mäter på 8 punkter:
Bild
Bild
Bild

Jag är övertygad av att du har DTV om du har ett kast på 0.2!!!!!
Tillverkarna av bromsskivor har redan vid R/D beräknat en viss material förändring koefficient baserat på värme,
när höga temperaturer uppstår så vidgar sig all material och bromsskivor kan få något som heter warm shudder
men detta är inget fel och när den kyls ner så ska ursprungsformen återtas, den är byggd så!

Mät och återkom

Trevlig kväll!
Tro mig.. jag har mätt,, och jag har mätt.. och jag har mätt.
På MER än 8 punkter.
Jag har jussom lite mätdon i låddan hemma ;)
Men jag ska gå till botten med detta i vinter.
Ryktet säger på forum i staterna att naven ändrar form då de blir lite varma.
Och just AMG är superkänsliga på vilket fett som används i naven pga de är så lättade(värmeavledning).
Jag min idiot har ju bytt fett då jag micklade med ena sidan och fick lite skit i ett lager.
Så jag bytte ju fett på båda sidorna bara för det.

Men.. teorin med att kast inte ger vibrationer håller inte enligt mig.
Om skivan är jämntjock på någon hundradel runtom men kastar måste ju oket flyta för att inte fortplanta vibrationer upp i styrsystemet.
Jag har inte flytande ok, jag har Brembo 4 kolvsok.
Om skivan kastar 1mm(överdrivet, men för att förtydliga) så måste ju bromsklotsarna förflytta sig 1mm i oket fram och tillbaka varje varv helt friktionslöst för att inte fortplanta vibrationer.
Skivan kan ju komma att kasta om naven ändrar form då de blivit varma.

Problemet uppstod ju omgående med nya skivorna, Brembo original, mao inget skit.
Och jag har som sagt mätt dem med mikrometer(det vibrerade innan jag bytte skivor också), jag har inget kludd på baksidan, mer än att jag strök på tunt med motorolja och torkade av.
Just för det inte skulle rosta omgående då bilen stod nån månad efter bytet(vinter)

Känns som teorin med kastande skivor inte ger vibrationer är ett knep för verkstäder att slå sig fria från gnällande kunder.
Ingen har tänkt genom situationen och orkar inte överklaga.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: mån okt 30, 2017 6:32 am
av Kadett4wd
Niklas Sandström skrev:Med lite bättre material i bromsbeläggen kan man även få att material från beläggen fastnar i skivan med olika friktion som följd. Man brukar se det på skivan att den är inte jämn i färgen utan har en del mörkare fält.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Mina är jämna och fina i färgen. ;)

Re: vibrerande bromsar!

Postat: mån okt 30, 2017 6:40 am
av Kadett4wd
StefanM skrev:Jag höll på med en problembil en gång, minns ej fabrikat men de hade provat allt förutom att antagligen mäta ordentligt. När jag plockade isär allt och synade ordentligt så var det som ett hammarslag på kanten på navet, knappt synbart men tillräckligt för materialvandring och att det stod ut lite där. Kan ha varit ända från tillverkningen.
Jag ska inte svära, men jag har inte sett något sånt på mina skivor.
Jag besiktar alltid nya grejer noga innan jag monterar dem.
Har hänt jag behövt putsa och grada grejer innan jag varit nöjd att montera.
Inte just bromsskivor, men andra detaljer.

Som sagt, ska gå till botten med detta i vinter.
Ska köpa AMG std fett och mäta upp naven noga kalla och varma.
Ska mao försöka värma dem jämt och fint och sen mäta.
Blir väl nån foliestrut från en kupevärmare eller nåt *S*

Bild på ett nav(från google).
Det är som fem fingrar ut för hjulbultarna, sen är det ca 2-3mm tjockt mellan dessa.
Bild

Re: vibrerande bromsar!

Postat: mån okt 30, 2017 6:45 am
av Kadett4wd
Såhär ser fettet ut:
Jag har ju nu ett annat fett.
Bild

Re: vibrerande bromsar!

Postat: fre nov 03, 2017 4:14 pm
av tdacke
Hej Patrick,
Tro mig.. jag har mätt,, och jag har mätt.. och jag har mätt.
På MER än 8 punkter.
Jag har jussom lite mätdon i låddan hemma ;)
Men jag ska gå till botten med detta i vinter.
Ryktet säger på forum i staterna att naven ändrar form då de blir lite varma.
Och just AMG är superkänsliga på vilket fett som används i naven pga de är så lättade(värmeavledning).
Jag min idiot har ju bytt fett då jag micklade med ena sidan och fick lite skit i ett lager.
Så jag bytte ju fett på båda sidorna bara för det.

Men.. teorin med att kast inte ger vibrationer håller inte enligt mig.
Om skivan är jämntjock på någon hundradel runtom men kastar måste ju oket flyta för att inte fortplanta vibrationer upp i styrsystemet.
Jag har inte flytande ok, jag har Brembo 4 kolvsok.
Om skivan kastar 1mm(överdrivet, men för att förtydliga) så måste ju bromsklotsarna förflytta sig 1mm i oket fram och tillbaka varje varv helt friktionslöst för att inte fortplanta vibrationer.
Skivan kan ju komma att kasta om naven ändrar form då de blivit varma.

Problemet uppstod ju omgående med nya skivorna, Brembo original, mao inget skit.
Och jag har som sagt mätt dem med mikrometer(det vibrerade innan jag bytte skivor också), jag har inget kludd på baksidan, mer än att jag strök på tunt med motorolja och torkade av.
Just för det inte skulle rosta omgående då bilen stod nån månad efter bytet(vinter)

Känns som teorin med kastande skivor inte ger vibrationer är ett knep för verkstäder att slå sig fria från gnällande kunder.
Ingen har tänkt genom situationen och orkar inte överklaga.
Det var ett tag sen jag titta till denna tråd..
Att kast skapar andra vibrationer en tjockleksvariation och den typen av vibration som du nämner (typ 1 mm och jag såg att du skrev överdrivet)
är inget direkt du känner i första hand utan mera uppe i rejäl fart, men då pratar vi vibrationer som även uppstår UTAN att du bromsar likt en skev fälg.

Om vi nu tänker oss hydrauliskt, vad händer när du bromsar just på din bil?
Du skapar ett hydrauliskt tryck på i ditt bromsok (vet att du har 4 kolvsok).
Om du får ett kast på skivan, vad händer? Jo du trycker på en kolvarna på ena sidan av oket SAMTIDIGT sin du avlastar den andra sidan!
Det innebär att även under tryck så kan du förflytta vätska så länge du ger utrymme till det, ganska logiskt.

MEN jag skulle vilja (ödmjukt) poängtera att ditt nav ger inte de rätta förutsättningarna för en bromsskiva.
Den är alldeles för smutsig av rost! Har du satt upp en indikator klocka och mätt navet? Kastet ska vara max 0.01mm.
Så här rent ska det vara:
Bild

Sen har du en faktor till som spelar in på din bil, hur glappt är ditt lager?
Mät med indikatorklocka. Spel i mm?

Om du sätter sedan dit bromsskivan med 3 skruvar utan att dra den för fosterland bara så den sitter
så mäter du kastat hela varvet runt, vad får du?

Kan du testa?

Kan inte riktigt se att navet skulle vara så förbaskat illa konstruerat av Mercedes att den är såpass
svag konstruktion, men jag har inte sett allt här i livet heller :)

Är det konstaterat att bromskivan verkligen lägger dikt emot navet?
Vore dumt ifall det var så enkelt att nav hålet på skivan är några tiondelar för lite
och därmed ej korrekt anliggningsyta men detta har du säkert säkerställt.

Ska hålla mera koll på tråden

/Ákos