vibrerande bromsar!

Modifieringar och tips
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av The »

Det var väl googlade bilder på navet?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av tdacke »

Hej Torbjörn.

Stämmer, syftet var inte att hitta korrekt bild på den del som sitter på Patricks bil
utan att navet ska vara stål rent likt den på bilden.
Utan en sån ren yta så är rakhetsmätning (eggskala) och kastmätning (indikatorklocka)
inte direkt intressant då den smuts och rost påverkar resultatet såpass.

Ett snabbt och effektivt sätt är att putsa av navet med vinkelslip med putsborste:
Bild
eller
Bild

Sen är det bara att göra rent med bromsrengöring så hamnar man mycket nära i renhet och en korrekt utgångspunkt.
Om samma goda funktion önskas uppnås som när bilen var ny så måste samma förutsättningar skapas.

/Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av Kadett4wd »

Okej,, jag är NC operatör, jag VET hur man mäter ;)
När jag säger jag gjort ren och mätt och donat så HAR jag det, promise!

Jag har svarvat en 20mm tjock platta för att simulera fälgen, jag har dragit hjulbultarna med 110Nm alla fem.
Inget mätbart kast vad jag minns.
Och jag mätte runt med mikrometer och skivorna är lika tjocka runtom sånär på en hundradel.
Och det spelar ingen roll, det var direkt ur kartong de var så, samt de gamla som satt där var EXAKT likadana.
Så det är inte skivorna det hänger på.

Teorin där med bromsvätskan håller inte, har sett verkstäder tramsat om det där förr och min syn är att de drar en ljuga som normalbilisten har svårt att förstå så de ska slippa bli ersättningsskyldiga, men faktum kvarstår, de lurar kunder.
Kunden ger upp och nöjer sig med sina pulserande bromsar som plötsligt kom efter bromsservice på verkstan, han orkar inte tjafsa.
Vips! så har den verkstaden förlorat den kunden.

Om klotsarna måste skjuvas i sidled så känns det i ratten/pedalen hur mycket man än vill tro trycket utjämnas från sida till sida.
Det är bara kolla hur mycket kolvarea som pumpar vätskan från ena sidan till andra sidan så förstår man.
Hålet mellan sidorna på oket är typ 2-3mm
Det blir en 'inertia' i vätskan som måste överkommas.
Det är inertia i bromsklotsarna då de rör sig, det kommer kännas i allt som är kopplat till framvagnen.

När skivorna eller naven är kalla är allt okej i min bil, inga vibrationer eller 'långsamt pumpande' i pedalen i låg fart.
Men när jag bromsat ett par ggr kommer det.

Inga bilder jag postade var på min bil, det var googlade bilder.
Gjorde GIVETVIS rent innan montage, och eftersom jag letat fel har jag ju gjort ren åtskilliga ggr och då noterat att det rostar fasen så fort bakom skivan, därav jag oljade in ytan lite, precis så den blev fuktig efter jag torkat av med en trasa.
Det visade sig fördröja ytrosten rejält.
(inbillade mig ett tag att just ytrosten blev ett bekymmer)

Jag har ca 30-32års erfarenhet med bilskruvande, har bytt bromsar många ggr förr.
Aldrig råkat ut för detta, och detta är första bilen som också har rykte om dåliga nav.
Min ML350 jag har, har liknande bromssetup i storlek på skivor etc etc.
Den har dock glidok.
Bytte bromsar på den för ett tag sedan med samma procedur med rengöring innan montage, där fungerar det klanderfritt.

Lagren är det inga fel på, förutom att jag bytte fett i dem, de är förspända som de skall.
Skall göra om den historien i vinter men med rätt fett.
Håller på att fundera på om jag ska köpa sprillans nya nav åt den för att kunna utesluta den detaljen.
Senast redigerad av Kadett4wd den sön nov 05, 2017 10:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av tdacke »

Hej Patrick,

Men vad bra, då har du koll på hur man mäter.
När kan du återkoppla om de efterfrågade värden?

Anledningen till att jag nämnde rengöring för ditt nav var inte rengjort,
du kan ha gjort rent den efter bilden du tog med det gröna fettet.

Men återkoppla om vad för kast du har på navet och sedan med bromsskivan monterad på plats
men även vad du har för tjockleksvariation. Ska bli intressant att se.


Trevlig helg :)

/Ákos
Senast redigerad av tdacke den sön nov 05, 2017 10:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av Kadett4wd »

Nån gång i vinter...
Men läs inlägget igen. och kolla på bilden igen.
Jag har inte rättigheter att lägga bilder på pelicanparts server ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av tdacke »

Hej Patrick,

Att naven skulle vara så känsligt låter som sagt otroligt men jag skulle inte
bli förvånad då det sparas in på allt.
Men den absolut vanligaste formen av bromsvibrationer är just DTV över (99%),
och det läggs mycket tid på att gnälla på fabrikat och dylikt från folk utan kunskap.

Jag är fortfarande intresserad av de måtten när du väl sätter igång:
Navet: Max 0.01mm i kast
Bromskiva: Max 0.05 mm (vissa fabrikat 0.35mm) i kast.
Tjockleksvariation: 0.01mm MAX men till 99% är detta noll.

Du vet ju själv som en CNC operatör att en tjockleksvariation uppstår inte av en
korrekt avsvarvning utan måste programmeras till om man vi ha en "grop" i ett material
och det är inget som någon bromskive-tillverkare pysslar med.

Men om du har hittat tillförlitlig information om att naven är kassa så investera i ny isf,
men är inte övertygad om problematiken med naven... Skulle vilja se en säker källa till det påståendet
innan jag skulle investera i nya nav.

Men jag kommer att följa tråden för du har fångat mitt intresse och skulle vara kul att få en lösning på ditt problem.

/Ákos
Ps jag ger mig aldrig in i några "jag har jobbat 30 år med detta" för det kan betyda precis hur mycket som helst likaväl som inget alls.
Mätbar fakta på bordet är det som gäller i slutändan. :)
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av Steve »

Vid vilka diametrar gäller dina kast? Vi skulle ju vara noga nu ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av magnaten »

Det kom upp en film igår på fejjan, audi performance builds.
Där var det ett kännt märke påmskiva som var bedrövligt gjutet, ventilationsdelen var vind mot yttre slitbanorna, tror måtten diffade mellan 8.1-10mm, då blir det olika tjocklek å å det brukar ju inte va så bra mot värme.
Bara en tanke utan att ha läst hela tråden
kör 5-axligt
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av tdacke »

Steve skrev:Vid vilka diametrar gäller dina kast? Vi skulle ju vara noga nu ;)
Hej Steve,

Detta är lite olika beroende på biltillverkarens fabriksspecifiktioner.
Går att ta del av om inte via OE så via autodata, haynes pro mm

Har inget regnummer att gå efter därmed kan med 100% säkerhet säga
vad som gäller just för det nämnda fordonet dock så lägger intill samtliga
tillverkare av bromsskivor på ett max kast (Oavsett diameter) på 0.05mm.
Detta för att deras toleranser inte ska överstiga den maximala som eventuellt
biltillverkaren tillåter...
Svagt minne att BMW på vissa modeller tillåter så hög kast som 2 tiondelar!!!

Så riktlinje är:
10mm in på bromsskivans slityta från ytterdiametern får kastet vara max 0.05mm (Vissa tillverkare sätter 0.035!)
monterat på navet med minst 2 skruvar (fyrbult) eller 3 skruvar (fembult) för korrekt anliggning.

Det är av den anledningen som navets kast måste vara intill 0.00 men slår inte den mer än 0.01
så påverkar inte hävarmseffekten så mycket när det kommer till de vanliga bromsskivestorlekarna.

//Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av Robert Markström »

Det där med variaton igjutningen för ventilationen som magnaten nämner kan bli ett problem när bromsarna blir varma. Upplever exakt det på mina
viperbromsar. Kalla skivor funkar det bra, hård inbromsning från säg 140-160km/h så brjar det vibrera rätt störande vid 50km/h & neråt. brmosar
jag från 100 & ner normalt märks i stort sett ingenting.

hur såg dina skivor ut i gjutningen patrick?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av tdacke »

Hej Robert,

Ifall det är såpass stora avvikelser i gjutningen på bromsskivan som du anger att
gjutningen av ventilationen inte hamnar symmetriskt så ska dessa aldrig monteras utan reklameras direkt.
Den reklamationen är så gott som godkänd direkt oavsett tillverkare.

Det kan skapa en strukturförändring som är större än den material vidgning som bromsskiva tillverkare konstruerar skivan för.

Jag bifogar bulletin som är utfärdat av Jaguar i detta fall, finns sånna för de flesta biltillverkare och trots detta är det många
mekaniker som aldrig har hört talas om DTV som jobbar på original verkstäder ens!
http://www.jagrepair.com/images/TSB/TSB ... raking.pdf

Service meddelandet bekräftar allt jag har skrivit och DTV oavkortat orsakas av ett dåligt utfört verkstadsjobb!
Verkstaden har inte utfört arbetet enligt föreskriven anvisning och såldes utan några undantag ska göra kunder verkningslösa omgående,
problemet dessa fall är verkstadsägare som har jobbat i 30-40 år och "kan" allt med en totalt obefogad övertro om sina kunskaper.
Dessa människor hävdar "detta har jag aldrig hört talas om" så menas med andra ord att detta inte existerar...

Ett annat problem (som du patrick kan vara på spåret på kanske) är ifall man har andra fälgar än original då anspänningsytan från fälg till bromsskiva
kan variera och detta förstärks direkt av en felaktig momentdragning av fälg mot nav.
Att folk inte kan förstå att fälgarna ska dras korrekt med moment har inte bara med fälgarna att göra utan även bromsar och nav.

Du Patrick som har koll har säkert mätt detta men det går att mäta felaktig momentdragning av hjul på bromsskivan,
sätter du upp indikatorklocka på insidan och sedan drar rätt moment (typiskt värde är a 130Nm för aluminium).
Rekommenderar inte men drar man den sedan med 200-250nm som vissa verkar dra sina hjulskruva/muttrar så
påverkar detta direkt bromsskivan på många modeller.
Sen tar vi sattyget som många verkstäder håller på med mutterdragare likt denna:
Bild
En sådan här drar ca 900nm!!! Hur många drar inte hjulskruvar på verkstad med mutterdragare?

/Ákos

/Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av Kadett4wd »

Robert Markström skrev:Det där med variaton igjutningen för ventilationen som magnaten nämner kan bli ett problem när bromsarna blir varma. Upplever exakt det på mina
viperbromsar. Kalla skivor funkar det bra, hård inbromsning från säg 140-160km/h så brjar det vibrera rätt störande vid 50km/h & neråt. brmosar
jag från 100 & ner normalt märks i stort sett ingenting.

hur såg dina skivor ut i gjutningen patrick?
De är väldigt fina, jämna och fina samt coatade med nå keramisk värmeledande coating därinne bland kylflänsarna.
Köpte ju inget skit för jag ville ju det skulle bli bra =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av Kadett4wd »

tdacke skrev:Hej Robert,

Ifall det är såpass stora avvikelser i gjutningen på bromsskivan som du anger att
gjutningen av ventilationen inte hamnar symmetriskt så ska dessa aldrig monteras utan reklameras direkt.
Den reklamationen är så gott som godkänd direkt oavsett tillverkare.

Det kan skapa en strukturförändring som är större än den material vidgning som bromsskiva tillverkare konstruerar skivan för.

Jag bifogar bulletin som är utfärdat av Jaguar i detta fall, finns sånna för de flesta biltillverkare och trots detta är det många
mekaniker som aldrig har hört talas om DTV som jobbar på original verkstäder ens!
http://www.jagrepair.com/images/TSB/TSB ... raking.pdf

Service meddelandet bekräftar allt jag har skrivit och DTV oavkortat orsakas av ett dåligt utfört verkstadsjobb!
Verkstaden har inte utfört arbetet enligt föreskriven anvisning och såldes utan några undantag ska göra kunder verkningslösa omgående,
problemet dessa fall är verkstadsägare som har jobbat i 30-40 år och "kan" allt med en totalt obefogad övertro om sina kunskaper.
Dessa människor hävdar "detta har jag aldrig hört talas om" så menas med andra ord att detta inte existerar...

Ett annat problem (som du patrick kan vara på spåret på kanske) är ifall man har andra fälgar än original då anspänningsytan från fälg till bromsskiva
kan variera och detta förstärks direkt av en felaktig momentdragning av fälg mot nav.
Att folk inte kan förstå att fälgarna ska dras korrekt med moment har inte bara med fälgarna att göra utan även bromsar och nav.

Du Patrick som har koll har säkert mätt detta men det går att mäta felaktig momentdragning av hjul på bromsskivan,
sätter du upp indikatorklocka på insidan och sedan drar rätt moment (typiskt värde är a 130Nm för aluminium).
Rekommenderar inte men drar man den sedan med 200-250nm som vissa verkar dra sina hjulskruva/muttrar så
påverkar detta direkt bromsskivan på många modeller.
Sen tar vi sattyget som många verkstäder håller på med mutterdragare likt denna:
Bild
En sådan här drar ca 900nm!!! Hur många drar inte hjulskruvar på verkstad med mutterdragare?

/Ákos

/Ákos
Jag har dragit fälgarna med moment(ett jäkla dyrt momentskaft som dessutom är kalibrerat), fälgarna är AMG original, ej original till min bil men till en med likadan framvagn och som har likadana bromsar std.
Jag har då hissat bilen och kollat med indikatorklocka från baksidan, inga bekymmer, kast på nån hundring.
Jag ville ju då även kolla utsidan, så därför svarvade jag en 'stressplatta' och simulerade fälgen, åtdraget med samma moment.
Samma kast.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av tdacke »

Hej Patrick,

Smart med din "stressplatta" och när du skriver "nån hundring" så ska jag tolka det som 0.02mm? Eller mer?
Du nämnde även att du hade mätt på fler punkter en 8 med mikrometer, kommer du ihåg hur många hundringar du fick där?
(jag dubbelkollade tråden från topp till tå men hitta inget om att du har nämnt vilka värden du fick vid tjockleksmätning).

Varför jag ständigt återkommer till DTV är för det är överhängande största orsak till vibrationer, när det har uppstått gropar i skivan
så uppstår ett nytt problem och det är att den förväntade och kalkylerade kylningsförmågan blir nedsatt på skivan, det uppstår "Hot spots".
Dessa hotspots förändrar den strukturella konstruktionen (formen) delvis på bromsskivan när du bromsar och vips då for något som heter Warm Judder.

När en bromsskiva blir upphettade så precis som med allt blir den större, och bromsskivan sträcker på sig radiellt och till och med kan under den extrema hettan
faktiskt ändra form och börja vibrerar MEN när den kyls ner så återfår den sin ursprungliga form UTAN vibrationer, den är konstruerad på detta sätt.
Ibland så uppstår vid extrema temperaturer där man bromsar kraftigt vid bankörning från mycket högfart ner till noll och sedan står på pedalen inne i depån så
bildas det ett avtryck i skivan i form av materialvandring. Den del av bromsbeläggsdamm ligger kvar på skivan resultatet kommer bli igen ojämn värmefördelning.

Mvh

//Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vibrerande bromsar!

Inlägg av Kadett4wd »

Att jag skriver 'nån hundring' är för att jag bokförde inget och minns inte siffrorna exakt.
Därav lite 'lös' info, nån hundring betyder för mig även en enda hundring.
Höll ju på med detta förra vintern.
När jag postade den här tråden var tanken jag skulle ta tag i detta, men det kom av sig och jag har bara åkt och åkt.(2a bilen krävde mer jobb än planerat inför besiktningen)
Jag ska nu i vinter fixa detta.

Nya nav kostar förresten bara ~500kr st, så det är ingen rikedom för att utesluta fel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar