Re: vibrerande bromsar!
Postat: fre nov 03, 2017 11:55 pm
Det var väl googlade bilder på navet?
Hej Steve,Steve skrev:Vid vilka diametrar gäller dina kast? Vi skulle ju vara noga nu
De är väldigt fina, jämna och fina samt coatade med nå keramisk värmeledande coating därinne bland kylflänsarna.Robert Markström skrev:Det där med variaton igjutningen för ventilationen som magnaten nämner kan bli ett problem när bromsarna blir varma. Upplever exakt det på mina
viperbromsar. Kalla skivor funkar det bra, hård inbromsning från säg 140-160km/h så brjar det vibrera rätt störande vid 50km/h & neråt. brmosar
jag från 100 & ner normalt märks i stort sett ingenting.
hur såg dina skivor ut i gjutningen patrick?
Jag har dragit fälgarna med moment(ett jäkla dyrt momentskaft som dessutom är kalibrerat), fälgarna är AMG original, ej original till min bil men till en med likadan framvagn och som har likadana bromsar std.tdacke skrev:Hej Robert,
Ifall det är såpass stora avvikelser i gjutningen på bromsskivan som du anger att
gjutningen av ventilationen inte hamnar symmetriskt så ska dessa aldrig monteras utan reklameras direkt.
Den reklamationen är så gott som godkänd direkt oavsett tillverkare.
Det kan skapa en strukturförändring som är större än den material vidgning som bromsskiva tillverkare konstruerar skivan för.
Jag bifogar bulletin som är utfärdat av Jaguar i detta fall, finns sånna för de flesta biltillverkare och trots detta är det många
mekaniker som aldrig har hört talas om DTV som jobbar på original verkstäder ens!
http://www.jagrepair.com/images/TSB/TSB ... raking.pdf
Service meddelandet bekräftar allt jag har skrivit och DTV oavkortat orsakas av ett dåligt utfört verkstadsjobb!
Verkstaden har inte utfört arbetet enligt föreskriven anvisning och såldes utan några undantag ska göra kunder verkningslösa omgående,
problemet dessa fall är verkstadsägare som har jobbat i 30-40 år och "kan" allt med en totalt obefogad övertro om sina kunskaper.
Dessa människor hävdar "detta har jag aldrig hört talas om" så menas med andra ord att detta inte existerar...
Ett annat problem (som du patrick kan vara på spåret på kanske) är ifall man har andra fälgar än original då anspänningsytan från fälg till bromsskiva
kan variera och detta förstärks direkt av en felaktig momentdragning av fälg mot nav.
Att folk inte kan förstå att fälgarna ska dras korrekt med moment har inte bara med fälgarna att göra utan även bromsar och nav.
Du Patrick som har koll har säkert mätt detta men det går att mäta felaktig momentdragning av hjul på bromsskivan,
sätter du upp indikatorklocka på insidan och sedan drar rätt moment (typiskt värde är a 130Nm för aluminium).
Rekommenderar inte men drar man den sedan med 200-250nm som vissa verkar dra sina hjulskruva/muttrar så
påverkar detta direkt bromsskivan på många modeller.
Sen tar vi sattyget som många verkstäder håller på med mutterdragare likt denna:
En sådan här drar ca 900nm!!! Hur många drar inte hjulskruvar på verkstad med mutterdragare?
/Ákos
/Ákos