Sida 3 av 4

Re: vibrerande bromsar!

Postat: fre mar 23, 2018 6:45 pm
av Kadett4wd
Nu har jag plockat upp den här bollen.
Körde samma mätmetoder nu och körde även med indikatorklocka.
Max kast 0.018mm, mao nästan 0.02mm kast.
Differens på skivorna i tjocklek är lika som förut.

Men!
Nu till det intressanta.
Hjullagren var ganska slappa, de ska enligt mercedes ställas till 0.02mm axiellt spel.
Jag mätte inte detta idag, men ska mäta imorgon.
Men jag kan ge mig fan på att spelet var större då justermuttern satt med fingerkraft, och väldigt lös fingerkraft måste tilläggas.
Så jag ska ta isär dem och göra ren och kika om de är okej, om inte byter jag dem.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: sön mar 25, 2018 8:18 am
av Kadett4wd
Snöpligt..
Men ibland kan det, verkar det som.
Vara två olika fel som ger samma symptom.
(Vad som orsakade vibrationerna med de gamla skivorna vet jag inte)

Jag justerade hjullager igår och grejsade.
Plockade då av bromskivorna för att kunna sätta magnetfoten på navet och indikera mot navtappen.
Enligt mercedes ska spelet vara 0.01-0.02mm, och jag hade korrekt spel.
När jag skulle montera igen upptäckte jag en spricka i vänster bromsskiva, mot insidan på slitytan.
Inte jättestor, men kanske ändrar storlek då det kommer lite värme, samt matrialet kanske 'skjuter' ut och ifrån varandra och skapar en ojämnhet.

Så jag beställde nya igår, det är billigt att äga AMG roligt nog.
Komplett coatade ATE skivor med 'sportbelägg' 1628kr med frakt hem från fäderneslandet.

Så, även om man köper kvallifjonggrejer så kan de paja hyfsat snabbt, skivorna som jag hade nu var Brembo original.
Och hade bara gått runt 1500mil

Re: vibrerande bromsar!

Postat: ons apr 04, 2018 6:19 am
av Kadett4wd
Nu är allt monterat, jag lossade naven och putsade ren dem EXTREMT noga(körde i svarven), kontrollerade kastet på naven vid korrekt justerat lagerspel med rätt fett.
De kastade under 0.01mm längst ut i periferin.
Montageanvisningen som följde med bromsskivorna säger max 0.03mm kast på naven längst ut.
Så långt allt okej.

Skivorna i periferin kastade dock lite för mycket vad jag ansåg.
0.04mm på ena sidan, fick ned det till 0.02mm
Andra sidan kastade hela 0.07mm, fick ned det till 0.04mm

Det var en slags coating på baksidan av nya skivorna som även var på ytan mot naven.
Jag stålborstade bort den, då sjönk kastet enligt ovan.

Nu är allt under spec och bör bli bra efter jag bäddat in bromsarna.
Har dock inte tagit fram bilen ännu, så jag kan inte provköra.
Enkel anledning, jag kommer inte upp från gården så länge det är snö och is på uppfarten ;)

Re: vibrerande bromsar!

Postat: ons apr 04, 2018 1:00 pm
av StefanM
Tyvärr är inte Brembo vad de har varit på personbilssidan. De gör inte alla skivor själva och en stor del köper de in från nederländerna från de som gör skivor åt precis alla andra kartongfabrikat. Same shit typ. De enda som gör skivor själv till stor del är just ATE.
Annars är det som med alla skivor egentligen bra att använda dem och värma de några ggr och sen bearbeta dem igen. Tillverkningsprocessen idag är alldeles för snabb och det saknas egentligen värmebehandling innan sista slutbearbetningen. De räknar väl kallt med att 90% aldrig får nå problem och övriga 10% får nya skivor som återigen förhoppningsvist ryms i de andra 90% igen........det är troligen billigare än att fullända produktionen.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: sön apr 08, 2018 6:15 pm
av tdacke
Kadett4wd skrev:Nu är allt monterat, jag lossade naven och putsade ren dem EXTREMT noga(körde i svarven), kontrollerade kastet på naven vid korrekt justerat lagerspel med rätt fett.
De kastade under 0.01mm längst ut i periferin.
Montageanvisningen som följde med bromsskivorna säger max 0.03mm kast på naven längst ut.
Så långt allt okej.

Skivorna i periferin kastade dock lite för mycket vad jag ansåg.
0.04mm på ena sidan, fick ned det till 0.02mm
Andra sidan kastade hela 0.07mm, fick ned det till 0.04mm

Det var en slags coating på baksidan av nya skivorna som även var på ytan mot naven.
Jag stålborstade bort den, då sjönk kastet enligt ovan.

Nu är allt under spec och bör bli bra efter jag bäddat in bromsarna.
Har dock inte tagit fram bilen ännu, så jag kan inte provköra.
Enkel anledning, jag kommer inte upp från gården så länge det är snö och is på uppfarten ;)
Tjena Patrick,

Bra att du hittade flera orsaker, sprucken skiva var absolut ett av de.
De arbetet som du har gjort är mycket bra, att du har mätt och hållit dig inom 0.05 mm kast är bra,
vem är tillverkaren av bromsskivor som kräver 0.03 eller är det Mercedes?

Oavsett så har du de korrekta förutsättningar där enligt modern fackmässiga mått, bra jobbat.
I mina ögon har du eliminerat chansen till DTV (98% av alla vibrationer) med 99.9% på detta sätt.

StefanM:
Jag har ingen förkärlek för Brembo på något sett men jag är otrolig källkritisk av mig själv och undrar
vilken källa som finns för att Brembo tar avsteg från korrekt tillverkningsprocess?
Finns det någon opartisk Brinell test utfört på dessa skivor eller annan fackteknisk grund?

Trevlig kväll

Re: vibrerande bromsar!

Postat: mån apr 09, 2018 5:25 pm
av Kadett4wd
Det stod i manualen till de nya skivorna om kastet på 0.03mm max.
Med andra ord enligt ATE´s spec, men de bör antagligen gå efter OEM spec.

Tack =)

Re: vibrerande bromsar!

Postat: lör maj 05, 2018 9:27 pm
av Kadett4wd
Nu har jag premiärkört bilen, och bäddat in bromsarna.
Nu är det perfekt.
Riktigt skönt att slippa vara rädd för att skaka sönder framvagnen då man bromsar.

Jag var lite mildare den här ggn då jag bäddade in bromsarna, ifall det var det som blev galet förra ggn.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: sön maj 13, 2018 4:31 pm
av Kulan
Hej, mycket intressant tråd, alltid roligt att läsa sånt här, jag har aldrig varit såhär seriös när det kommer till bromsskivor. Lärt mig mycket som kan vara bra om man skulle råka ut för någon problem bil i framtiden.

Men hur gör ni när ni kör in nya skivor, jag brukar helt enkelt bara karva rent med en kniv på navet tills det känns rent sen smälla ihop bilen med locktite på gängorna till broms oket (man ska ju eg ha nya bultar varje gång) sen köra med inställningen att bygga väldigt lite värme första gången, låta bromsarna kallna. Tillåta lite mer andra gången sedan köra försiktigt så långt det går utan att få dem riktigt varma en bra stund. Sedan undvika (även på gamla skivor undvika att tycka hårt på bromsen när man står stilla för att inte pressa dom sneda.

Hur gör ni andra??

Re: vibrerande bromsar!

Postat: sön sep 29, 2019 6:31 pm
av Daniel-635
Lyfter tråden då jag har lite egna erfarenheter nu. (Är fortfarande lite irriterad, så det blev mycket text)

Köpte en "ny" bil för några månader sedan, en BMW 428 2016 som vid köpet gått 4200 mil.

Bilen hade stått ett tag, och bromsarna kändes inte helt 100% redan vid köpet, men jag tänkte att det bättrar sig.

Det gjorde det inte, det blev istället sakta med säkert sämre.
Speciellt tydligt var vibrationerna när man saktade fram emot ett stopp, eller farthinder typ 50km/h och neråt.
Kändes lite som att hjulen vart ovala, då det bromsade ojämt.

I högre hastigheter vart det mer en durrande vibration.

För någon månad sedan plockade jag av hjulen, och upptäckte då att hjulen satt NÅTT SÅ in i Helv_
Inga skruvar vart smorda alls, det skrek och knakade, med brunt damm flygande.
Naven vart väldigt rostiga, stor släggan och träkubb för att slå av hjulen.
Och ingen har rengjort mellan skivor och fälgar tidigare på denna bilen. (Leasing bil i Stockholm)

Som grädde på moset, vart dessutom två hjulskruvar utbytta, troligen pga. att de helt enkelt gått av vid tidigare hjul skifte.

Jag kollade och skivorna hade ca. 5 hundradelar "skevhet" mätt på utsidan.

Bilen skulle snart in på service, så jag väntade till dess, och påtalade detta hos BMW handlaren.

När det nu var dags för service hade "skevheten" ökat till ca. 7-8 Hundradelar. (indikator klocka)

Tyvärr hade jag ingen micrometer hemma, alldeles säkert hade skivorna blivit skadade vid våldsam åtdragning, och smuts emellan.
Och jag skriver "Skevhet" för skevningen gör ju att skivan blir olika tjock runt varvet. (Läs någon sida bakåt i tråden)

Därav att problemet sakta men säkert ökade.




BMW säljare, och Kundmottagare vart för övrigt helt kallsinniga och menade att Bromsar går inte på garantin.
Att bilen vart en BMW Premium selection bil med ett års "Garanti" spelade ingen roll.

Tydligen är det helt OK att sälja bilar för några hundra tusen med skeva bromsskivor ?!!

Mängder med irritation, och telefonsamtal senare, svarvar dom om skivorna. (Även bak !?)

Bilen känns riktig just nu, men jag är bra säker på att dom svarvat ner framskivorna under min tolerans. (Snyggt jobbat BMW :angryfire: )

Re: vibrerande bromsar!

Postat: mån sep 30, 2019 12:24 pm
av The
Är nya skivor dyra till en sådan?
Även om du såklart inte borde behöva stå för det själv så kan det ju vara bäst för sinnefriden..

Dock är väl bromsar att betrakta som slitdel och svårt att få igenom även med "riktig" nybilsgaranti?

Re: vibrerande bromsar!

Postat: tis okt 01, 2019 7:12 pm
av Daniel-635
Det verkar som att BMW tar ca. 2000:- STYCK för skivorna.
Iallafall Kostar BMW skivan 1995:- på Schmiedmann.

Det vart väl därför dom inte ville byta, dom, behövde kanske amortera lite på sin flådiga butik istället...



Skivorna är 330x24 så visst rätt rejäla.

Ebay sökning ger ett komplett ATE kit inklusive belägg för strax över 2000:-
Och ATE är original leverantör, fast då 3000:- billigare på eBay. (Eftersom belägg ingår)

Det är fan horribla pris skillnader. :doh:

Billigast på ebay vart TRW för 579:- per skiva.

BMW nummer 34116792221

Re: vibrerande bromsar!

Postat: tis okt 01, 2019 9:26 pm
av The
Zimmerman coatade skivor via autodoc för 993kr/st eller stark för typ 350kr

Många gnäller att det är så dyr service med tyska bilar, beställer man via tyska ebay eller autodoc så är det oftast billigare delar än till Volvo.

Hade jag varit du hade jag beställt nya grejer och monterat för sinnefriden.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: ons nov 13, 2019 6:09 pm
av Daniel-635
Uppdatering, för någon vecka sedan kom det en sån där kundundersökning, via nått sånt där Internet formulär.

Hur nöjd är du med din BMW ?
Hur nöjd är du med BMWs service arbete ?

I den där kund undersökningen skrev jag vad jag tyckte om både det ena och det andra.
Samt att fram skivorna nu var under min. tolerans, vilket dom mycket riktigt var.

Och se där, dagen efter fick jag ett mail, där dom undrade om jag vill betala något för att få skivorna bytta.

Jag svarar, fixar ni skivor så byter jag hellre själv !
Så, igår hämtade jag paket på posten, nya bromsskivor och belägg fram.

Det lönar sig att vara irriterad ibland, synd bara att det ska behövas.

Re: vibrerande bromsar!

Postat: sön nov 17, 2019 8:31 pm
av Kadett4wd
Och än roligare är ju,, att jag har bytt upp mig till en C63 nu och har vibrerande bromsar, men bara innan skivorna blir varma.
Testade byta belägg och gjorde ren sådär supernoga som på förra bilen, det blev något bättre.
Skivorna var nästan nya då jag köpte bilen så jag antar de slarvat med rengöringen innan de smackat dit nya skivor, och med det så har de deformerat sig lite lite.
Dessa skivor tänkte jag svarva en tiondel eller så just pga de är så gott som nya, funkar det inte köper jag nya.

Jag vill tro på såna här 'stora' bromsar är det supernoga då minsta hundradel blir så mycket mer ute i periferin på skivan.
Dessa är 36mm tjocka och 360mm i diam.

Historien upprepar sig =)

Re: vibrerande bromsar!

Postat: lör nov 23, 2019 6:26 pm
av Daniel-635
Jag tror likt, större diametrar blir känsligare när det väl börjar finnas avvikelser.
Eftersom beläggen helt enkelt sitter längre ifrån centrum, och därmed får "Bättre utväxling"

När bilen stått still ute i regn, och man får dom vanliga "Belägg märkena" som alltid blir känns det mer på stora skivor.
Äldre bilar jag haft (har) med 280-300mm skivor är inte alls så känsliga för skillnader i friktions ytan.