Vibrationer i Framvagn

Modifieringar och tips
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

Hej! har ett konstigt fenomen på min 940.
har vibrationer i framvagnen som kommer och går helt okontrollerat, de vibrerar i hela ratten och känns som halva fronten ska ramla av.
har haft detta ganska länge och har sedan monterad dit coilovers och lilla styrvinkelkittet, detta gjorde saken mycke mycke värre.
har bytt yttre styrledet och de lilla stabeliseringsstaget men ingen skillnad, har kollat att allt sitter fast osv och gjort en så bra hjulinställning jag själv kan (testat flera gånger men ingen skillnad) har slut på ideer och hur jag ska felsöka.... några tips?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av quattro »

Alltså, eftersom du inte skriver att du kollat de enklaste orsakerna vill jag bara hålla upp dem så du inte missat någon av dem.

1) Obalans i däcken
2) Skeva fälgar
3) Brusten cord i däcken
4) Ojämnt slitet däcksmönster (kan orsakas av obalans)
5) Grus eller jord på insidan av fälgarna
6) Bortramlade balanseringsvikter

Ju stabilare du gör framvagnen och ju hårdare fjädrar/stummare stötdämpare du monterar desto mer kommer du känna obalanser och skevhet i däck o fälg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Steve »

Du kanske gör framvagnsinställningen fel?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

quattro skrev: tis nov 28, 2023 10:58 am Alltså, eftersom du inte skriver att du kollat de enklaste orsakerna vill jag bara hålla upp dem så du inte missat någon av dem.

1) Obalans i däcken
2) Skeva fälgar
3) Brusten cord i däcken
4) Ojämnt slitet däcksmönster (kan orsakas av obalans)
5) Grus eller jord på insidan av fälgarna
6) Bortramlade balanseringsvikter

Ju stabilare du gör framvagnen och ju hårdare fjädrar/stummare stötdämpare du monterar desto mer kommer du känna obalanser och skevhet i däck o fälg
Jag har bytt till nya skivor, har köpt ny fälgar på däck som är nästan nya däck på fälg (har dock inte själv balanserat dom, och dom är rena)
pratade med en kollega på jobbet som bad mig kolla mina hjullager idag och jag hade inte gjort de, men ena sidan glappar väldigt lite och andra inget alls, kan lite lite glapp få de att skaka och vibrera så mycket?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

Steve skrev: tis nov 28, 2023 3:13 pm Du kanske gör framvagnsinställningen fel?
kanske inte äns kan kalla de för framvagnsinställning, efter jag monterade lilla styrvinkelkittet så var styrstagen lite korta så jag gängade ut till jag fick i dom och sedan så vred jag till däcken stod rakt när ratten var rak. (bytte även till nya yttre styrleder då)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Thunderbo1t »

Glappt hjullager och fälg med lågt ET (dvs breda utåt) kan fladdra mycket, själv haft det problemet.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

Thunderbo1t skrev: tis nov 28, 2023 6:48 pm Glappt hjullager och fälg med lågt ET (dvs breda utåt) kan fladdra mycket, själv haft det problemet.
De är lite lite, alltså jäkligt lite glapp i hjullagret, kan de vara de lilla som gör de?
Jag har v70 fälgar på min 940 men var spacers.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Steve »

Death wobble?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av quattro »

vred jag till däcken stod rakt när ratten var rak

Mätte du toe-in ?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

Steve skrev: tis nov 28, 2023 8:42 pmDeath wobble?
Har googlat och kollat youtube vad det är, och ja de är typ dedär eller väldigt likt, och de kommer lättare när man kör på ett litet gupp eller linknande
Senast redigerad av Jakob Olsson den tis nov 28, 2023 11:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

quattro skrev: tis nov 28, 2023 10:29 pm vred jag till däcken stod rakt när ratten var rak

Mätte du toe-in ?
Mätte med pallbockar och snöre mellan så att däcket stod lika rakt som bakdäcket om man säger så, toe in är väll att båda däcken "pekar" lite mot varandra alltså " svänger" innåt lite?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av quattro »

Hjulen kan stå parallellt, eller toe in eller toe out. Man brukar ofta säga "toe-in" som ett generellt begrepp.

Det är svårt att mäta tillräckligt noggrant med snören och pallbockar. Modern utrustning mäter med laser. Man måste kunna mäta på under mm-nivå för att vara säker på att hjulen står rätt. Det får inte heller vara glapp i hjullager, kulbultar, länkarmarnas bussningar i karossen eller i styrstagens infästningar i fjäderbenen eller i styrsnäckan/kuggstången. När du kör blir det oftast press utåt på framhjulen. Med framhjulsdrift blir det oftast press inåt. Beroende på hur hjulvinklarna är konstruerade och hur mycket glapp det finns sammanlagt i hela "toleranskedjan".

All hjulinställning är meningslös om det finns glapp i hjulupphängningen.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

quattro skrev: ons nov 29, 2023 11:59 am Hjulen kan stå parallellt, eller toe in eller toe out. Man brukar ofta säga "toe-in" som ett generellt begrepp.

Det är svårt att mäta tillräckligt noggrant med snören och pallbockar. Modern utrustning mäter med laser. Man måste kunna mäta på under mm-nivå för att vara säker på att hjulen står rätt. Det får inte heller vara glapp i hjullager, kulbultar, länkarmarnas bussningar i karossen eller i styrstagens infästningar i fjäderbenen eller i styrsnäckan/kuggstången. När du kör blir det oftast press utåt på framhjulen. Med framhjulsdrift blir det oftast press inåt. Beroende på hur hjulvinklarna är konstruerade och hur mycket glapp det finns sammanlagt i hela "toleranskedjan".

All hjulinställning är meningslös om det finns glapp i hjulupphängningen.
Har beställt bussningar till framvagnen och ska byta spindelleder och hjullager på de som har lite lite glapp.

Som tidigare skrev så har jag typ samma problem som "death wobble" är om man söker på det på youtube.
Antar de bara är att byta delar tills det löser sig, några erfarenheter av vad som vanligt kan få det att vobbla så på en 940?
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Bassek »

Hmmmm, det är väl inte samma spårvidd fram och bak på bilen? Kan bli tokigt om du mäter mellan framhjul och bakhjul, eller förstår jag dig fel enligt posten ovan? smalare spårvidd på bakaxeln då blir det toe out och en mycket orolig körkänsla. MVH Basse
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

Bassek skrev: ons nov 29, 2023 4:35 pm Hmmmm, det är väl inte samma spårvidd fram och bak på bilen? Kan bli tokigt om du mäter mellan framhjul och bakhjul, eller förstår jag dig fel enligt posten ovan? smalare spårvidd på bakaxeln då blir det toe out och en mycket orolig körkänsla. MVH Basse
Jag mätta så jag hade lika mycke bak på bakfälgen och fram på bakfälgen fram till snöret jag hängt på pallarna, sedan när jag hade samma mått där så ställde jag så att jag hade samma avstånd fram och bak på fälgen fram. Svårt att förklara men det ser rakt och fint ut och den drar inget åt sidan
Skriv svar