Trög kardan gliddel.
Postat: tor aug 17, 2017 4:41 pm
Hej håller på och ska snickra ihop en kardan till min kadett.
Utgångsobjektet är en kardan från volvo. Har en lös främre del som jag skulle vilja använda eftersom den är kort (troligen från en m46 od låda) och stödlagret hamnade riktigt bra i tunneln med den. Grejen är att den bakre delen (från en annan volvo kardan) inte går att få in i gliddelen, eller ja inte utan våld. Det går att ta en plasthammare och knacka ihop kardanerna men det känns som gliddelen borde gå lättare än så.
Delarna är väl rengjorda och lätt insmorda igen. Det är sån passning så det känns som att det är luften inne i gliddelen som bromsar. Det bubblar i smörjmedlet. När man väl fått ihop kardanen en bit så blir det som vakuum bär man drar(sliter/rycker) isär den igen.
Har varit på skroten med delen och provat den mot massa andra bakre delar med samma resultat.
Kan det vara plastbeläggningen som svullnat av smörjmedlet?
Vet att man inte ska blanda kardandelar men jag tänker att det inte borde vara ett bekymmer eftersom den ska kortas och balanseras ändå.
Anledningen att den andra kardanen inte används (ca 10cm längre) är merjobbet att flytta bältesinfästningarna. Tror inte sfro o bes gillar det.
Kan man ta bort plastbeläggningen? Eller glappar det då?
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Utgångsobjektet är en kardan från volvo. Har en lös främre del som jag skulle vilja använda eftersom den är kort (troligen från en m46 od låda) och stödlagret hamnade riktigt bra i tunneln med den. Grejen är att den bakre delen (från en annan volvo kardan) inte går att få in i gliddelen, eller ja inte utan våld. Det går att ta en plasthammare och knacka ihop kardanerna men det känns som gliddelen borde gå lättare än så.
Delarna är väl rengjorda och lätt insmorda igen. Det är sån passning så det känns som att det är luften inne i gliddelen som bromsar. Det bubblar i smörjmedlet. När man väl fått ihop kardanen en bit så blir det som vakuum bär man drar(sliter/rycker) isär den igen.
Har varit på skroten med delen och provat den mot massa andra bakre delar med samma resultat.
Kan det vara plastbeläggningen som svullnat av smörjmedlet?
Vet att man inte ska blanda kardandelar men jag tänker att det inte borde vara ett bekymmer eftersom den ska kortas och balanseras ändå.
Anledningen att den andra kardanen inte används (ca 10cm längre) är merjobbet att flytta bältesinfästningarna. Tror inte sfro o bes gillar det.
Kan man ta bort plastbeläggningen? Eller glappar det då?
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk