Sida 1 av 2

Aerodynamik förslag?

Postat: mån sep 11, 2017 7:49 pm
av MickeK
Skulle vilja ha tips o ideer på att förbättra aerodynmiken/downforce på min corsa. En rejäl vinge är väl en bra början, men skall den sitta i höjd med taket eller under bakrutan för bästa effekt?
Har sett att dragrace bubblor ibland har en front aluvinge också. Jag har samma hjulbas som en bubbla och nästan samma form när man funderar lite på varför jag gick av på mantorp i 215km/h

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: tor sep 28, 2017 3:46 pm
av Cassius
Ska du ha effekt av vingen bör den nog sitta som förlängning av taket. Taket på en bil kan egentligen ses som en form av vingplan, böjer taket då upp i slutet så skapas downforce.

Fram kan en splitter absolut göra skillnad! Det är ett ganska enkelt tilltag också, skaffa en bit formplywood och såga till, gäller bara att få infästningen stark nog. Försök täcka av från ÖK skärmkant och neråt framför hjulen på något sätt så gör den ännu bättre ifrån sig. Får du luft som går runt kofångaren på sidan och träffar gummit så får du turbulens, du kan t.o.m ha en liten läpp på sidan som riktar luftflödet ut från karossen just vid skärmkanten för att få lite mindre "drag".

Bli inte förvånad om du givet allting annat lika tappar i sluthastighet från början bara, det betyder bara att aeron fungerar :)

Finns rätt mycke matnyttigt om detta på rejsas forum annars :)

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: fre okt 27, 2017 5:10 pm
av MickeK
Ok. Funderar nu på uppdateringar på corsan eller sabbatsår för att bygga ny bil.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: mån okt 30, 2017 7:18 am
av Kadett4wd
Första jag skulle göra är att sänka bilen rejält.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: tis okt 31, 2017 7:17 am
av MickeK
Japp. Är nog dax för rejäl sänkning först även om det kräver ombyggnad av bilen. Har kört 227km över mål på 402m men kanske varit ren tur att det inte inträffat tidigare att det släppte uppe vid mål.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: tis okt 31, 2017 8:39 am
av Kadett4wd
Ja bekymret är väl att få in bakhjulen.
men.. in need for speed... ;)

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: tis okt 31, 2017 7:16 pm
av MattiasH
Sänka gör du nog klokt I, även en annan front eller större läpp fram som iaf inte trycker in luft under bilen som jag kan tänka att originalfronten gör.
Jag har kört min corsa till varvstoppet på 6an några gånger (292kmh) och det har inte varit speciellt spännande, varken med vanliga gsi-vingen eller wrc-vingen jag haft på.
Min front är helt vertikal sista biten längst ner och ca 100-100mm från backen.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: tis okt 31, 2017 10:22 pm
av Dennis M
Som sagt, spoiler och splitter minskar lyft och hindrar luft att tumla under bilen så det lägger inte till något luftmotstånd.

Vinge är nog lämpligast av Lancia deltatypen.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: ons nov 01, 2017 6:01 pm
av MickeK
Blir till att göra lite "wellpapp-modeller" och prova lite nya ideer. Tänkte ett tag lägga av helt men suget finns kvar. Nytt bygge har också spekulerat kring men kommer ta tid att bygga och justera in igen.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: ons nov 01, 2017 6:03 pm
av MickeK
292 blås i en corsa, helt sjukt. Min gör 230 på 402m vilket funkat bra alla gånger innan men kanske varit på gränsen alltid

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: tor nov 02, 2017 5:31 am
av Kadett4wd
Jag hade 284 i kadutten, och allt gick finfint i den.

Kanske är det nå tok med hjuldiametrar bak?
Om hjuldiametrarna blir olika eller är olika kan bilen bli att dra åt sidan.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: tor nov 02, 2017 11:14 am
av fugazi
Ändrat nåt i framvagnen, eller är den helt orginal? (Har inte läst hela din tråd på länge...)
Minskar man castervinkeln får man väldigt fort en överstyrd bil.
Din ser ut att vara förhållandevis hög ut bak, vilket minskar caster'n.
Hur mkt större blir bakdäcken vid 215km/h, och hur mkt lägre blir den fram av luftmotståndet (ännu mindre caster)?
Om den teorin stämmer kan ju ett bakhjuls-släpp i 215 bli "spännande"...

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: fre nov 03, 2017 8:13 am
av MickeK
Så här illa är det. Bilen byggdes 2010 med inriktning på gata men kom aldrig så långt utan hamnade på strippen. 14.2s o 184km väkte ett intresse. Allt mer fokus på tid o hastighet.
Bilen har hela tiden gått rakt o fint fram till nu. Alltså mer än 700repor genom åren. Har därför aldrig funderat eller ens kollat upp castern. Nu när du säger det så är det ju självklart att detta måste kollas upp.
Sitter en komplett volvo 240 framvagn på den.

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: lör nov 04, 2017 8:36 am
av MickeK
Vilken caster vinkel är lämplig för strippen? Är den beroende av hjulbasen?

Re: Aerodynamik förslag?

Postat: lör nov 04, 2017 2:57 pm
av Richard
Många bra tips ovan, men en annan grej (som inte direkt är aerodynamik) som jag tänkte på också är, hur ser toe-faktorn ut ?
Är den lite knepig så kan det ge lite otrevliga bieffekter...