Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons apr 25, 2018 5:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: mån sep 11, 2017 7:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Skulle vilja ha tips o ideer på att förbättra aerodynmiken/downforce på min corsa. En rejäl vinge är väl en bra början, men skall den sitta i höjd med taket eller under bakrutan för bästa effekt?
Har sett att dragrace bubblor ibland har en front aluvinge också. Jag har samma hjulbas som en bubbla och nästan samma form när man funderar lite på varför jag gick av på mantorp i 215km/h

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: tor sep 28, 2017 3:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 882
Ort: Skellefteå trakten..
Ska du ha effekt av vingen bör den nog sitta som förlängning av taket. Taket på en bil kan egentligen ses som en form av vingplan, böjer taket då upp i slutet så skapas downforce.

Fram kan en splitter absolut göra skillnad! Det är ett ganska enkelt tilltag också, skaffa en bit formplywood och såga till, gäller bara att få infästningen stark nog. Försök täcka av från ÖK skärmkant och neråt framför hjulen på något sätt så gör den ännu bättre ifrån sig. Får du luft som går runt kofångaren på sidan och träffar gummit så får du turbulens, du kan t.o.m ha en liten läpp på sidan som riktar luftflödet ut från karossen just vid skärmkanten för att få lite mindre "drag".

Bli inte förvånad om du givet allting annat lika tappar i sluthastighet från början bara, det betyder bara att aeron fungerar :)

Finns rätt mycke matnyttigt om detta på rejsas forum annars :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: fre okt 27, 2017 5:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Ok. Funderar nu på uppdateringar på corsan eller sabbatsår för att bygga ny bil.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: mån okt 30, 2017 7:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9041
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Första jag skulle göra är att sänka bilen rejält.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: tis okt 31, 2017 7:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Japp. Är nog dax för rejäl sänkning först även om det kräver ombyggnad av bilen. Har kört 227km över mål på 402m men kanske varit ren tur att det inte inträffat tidigare att det släppte uppe vid mål.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: tis okt 31, 2017 8:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9041
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ja bekymret är väl att få in bakhjulen.
men.. in need for speed... ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: tis okt 31, 2017 7:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 593
Ort: Skellefteå
Sänka gör du nog klokt I, även en annan front eller större läpp fram som iaf inte trycker in luft under bilen som jag kan tänka att originalfronten gör.
Jag har kört min corsa till varvstoppet på 6an några gånger (292kmh) och det har inte varit speciellt spännande, varken med vanliga gsi-vingen eller wrc-vingen jag haft på.
Min front är helt vertikal sista biten längst ner och ca 100-100mm från backen.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: tis okt 31, 2017 10:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Som sagt, spoiler och splitter minskar lyft och hindrar luft att tumla under bilen så det lägger inte till något luftmotstånd.

Vinge är nog lämpligast av Lancia deltatypen.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: ons nov 01, 2017 6:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Blir till att göra lite "wellpapp-modeller" och prova lite nya ideer. Tänkte ett tag lägga av helt men suget finns kvar. Nytt bygge har också spekulerat kring men kommer ta tid att bygga och justera in igen.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: ons nov 01, 2017 6:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
292 blås i en corsa, helt sjukt. Min gör 230 på 402m vilket funkat bra alla gånger innan men kanske varit på gränsen alltid

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: tor nov 02, 2017 5:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9041
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag hade 284 i kadutten, och allt gick finfint i den.

Kanske är det nå tok med hjuldiametrar bak?
Om hjuldiametrarna blir olika eller är olika kan bilen bli att dra åt sidan.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: tor nov 02, 2017 11:14 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1402
Ort: Vällingby
Ändrat nåt i framvagnen, eller är den helt orginal? (Har inte läst hela din tråd på länge...)
Minskar man castervinkeln får man väldigt fort en överstyrd bil.
Din ser ut att vara förhållandevis hög ut bak, vilket minskar caster'n.
Hur mkt större blir bakdäcken vid 215km/h, och hur mkt lägre blir den fram av luftmotståndet (ännu mindre caster)?
Om den teorin stämmer kan ju ett bakhjuls-släpp i 215 bli "spännande"...

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: fre nov 03, 2017 8:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Så här illa är det. Bilen byggdes 2010 med inriktning på gata men kom aldrig så långt utan hamnade på strippen. 14.2s o 184km väkte ett intresse. Allt mer fokus på tid o hastighet.
Bilen har hela tiden gått rakt o fint fram till nu. Alltså mer än 700repor genom åren. Har därför aldrig funderat eller ens kollat upp castern. Nu när du säger det så är det ju självklart att detta måste kollas upp.
Sitter en komplett volvo 240 framvagn på den.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: lör nov 04, 2017 8:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Vilken caster vinkel är lämplig för strippen? Är den beroende av hjulbasen?

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerodynamik förslag?
InläggPostat: lör nov 04, 2017 2:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3575
Ort: Skellefteå
Många bra tips ovan, men en annan grej (som inte direkt är aerodynamik) som jag tänkte på också är, hur ser toe-faktorn ut ?
Är den lite knepig så kan det ge lite otrevliga bieffekter...

_________________
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010