Aerodynamik förslag?

Modifieringar och tips
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Aerodynamik förslag?

Inlägg av MickeK »

Skulle vilja ha tips o ideer på att förbättra aerodynmiken/downforce på min corsa. En rejäl vinge är väl en bra början, men skall den sitta i höjd med taket eller under bakrutan för bästa effekt?
Har sett att dragrace bubblor ibland har en front aluvinge också. Jag har samma hjulbas som en bubbla och nästan samma form när man funderar lite på varför jag gick av på mantorp i 215km/h
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av Cassius »

Ska du ha effekt av vingen bör den nog sitta som förlängning av taket. Taket på en bil kan egentligen ses som en form av vingplan, böjer taket då upp i slutet så skapas downforce.

Fram kan en splitter absolut göra skillnad! Det är ett ganska enkelt tilltag också, skaffa en bit formplywood och såga till, gäller bara att få infästningen stark nog. Försök täcka av från ÖK skärmkant och neråt framför hjulen på något sätt så gör den ännu bättre ifrån sig. Får du luft som går runt kofångaren på sidan och träffar gummit så får du turbulens, du kan t.o.m ha en liten läpp på sidan som riktar luftflödet ut från karossen just vid skärmkanten för att få lite mindre "drag".

Bli inte förvånad om du givet allting annat lika tappar i sluthastighet från början bara, det betyder bara att aeron fungerar :)

Finns rätt mycke matnyttigt om detta på rejsas forum annars :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av MickeK »

Ok. Funderar nu på uppdateringar på corsan eller sabbatsår för att bygga ny bil.
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av Kadett4wd »

Första jag skulle göra är att sänka bilen rejält.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av MickeK »

Japp. Är nog dax för rejäl sänkning först även om det kräver ombyggnad av bilen. Har kört 227km över mål på 402m men kanske varit ren tur att det inte inträffat tidigare att det släppte uppe vid mål.
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja bekymret är väl att få in bakhjulen.
men.. in need for speed... ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av MattiasH »

Sänka gör du nog klokt I, även en annan front eller större läpp fram som iaf inte trycker in luft under bilen som jag kan tänka att originalfronten gör.
Jag har kört min corsa till varvstoppet på 6an några gånger (292kmh) och det har inte varit speciellt spännande, varken med vanliga gsi-vingen eller wrc-vingen jag haft på.
Min front är helt vertikal sista biten längst ner och ca 100-100mm från backen.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av Dennis M »

Som sagt, spoiler och splitter minskar lyft och hindrar luft att tumla under bilen så det lägger inte till något luftmotstånd.

Vinge är nog lämpligast av Lancia deltatypen.
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av MickeK »

Blir till att göra lite "wellpapp-modeller" och prova lite nya ideer. Tänkte ett tag lägga av helt men suget finns kvar. Nytt bygge har också spekulerat kring men kommer ta tid att bygga och justera in igen.
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av MickeK »

292 blås i en corsa, helt sjukt. Min gör 230 på 402m vilket funkat bra alla gånger innan men kanske varit på gränsen alltid
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hade 284 i kadutten, och allt gick finfint i den.

Kanske är det nå tok med hjuldiametrar bak?
Om hjuldiametrarna blir olika eller är olika kan bilen bli att dra åt sidan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av fugazi »

Ändrat nåt i framvagnen, eller är den helt orginal? (Har inte läst hela din tråd på länge...)
Minskar man castervinkeln får man väldigt fort en överstyrd bil.
Din ser ut att vara förhållandevis hög ut bak, vilket minskar caster'n.
Hur mkt större blir bakdäcken vid 215km/h, och hur mkt lägre blir den fram av luftmotståndet (ännu mindre caster)?
Om den teorin stämmer kan ju ett bakhjuls-släpp i 215 bli "spännande"...
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av MickeK »

Så här illa är det. Bilen byggdes 2010 med inriktning på gata men kom aldrig så långt utan hamnade på strippen. 14.2s o 184km väkte ett intresse. Allt mer fokus på tid o hastighet.
Bilen har hela tiden gått rakt o fint fram till nu. Alltså mer än 700repor genom åren. Har därför aldrig funderat eller ens kollat upp castern. Nu när du säger det så är det ju självklart att detta måste kollas upp.
Sitter en komplett volvo 240 framvagn på den.
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av MickeK »

Vilken caster vinkel är lämplig för strippen? Är den beroende av hjulbasen?
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Aerodynamik förslag?

Inlägg av Richard »

Många bra tips ovan, men en annan grej (som inte direkt är aerodynamik) som jag tänkte på också är, hur ser toe-faktorn ut ?
Är den lite knepig så kan det ge lite otrevliga bieffekter...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Skriv svar