håller på och bygger om en amazon 69. planen med detta bygget är och slippa göra om allt 3 gånger. motorn blir en b230 med m90 låda kanske okring 220 hk till och böja med för och sedan trimma vidare och ha ett stabilt chassi å luta sig mot.
har läst i Sfro boken, göran malbergs bok, samt Chassis Engeneering. läst på forum som Rejsa, sävarturbo samt locostsweden. ja inspireras av många bra byggen. men dom mer avancerade formlerna och väghållningsbäckerna får mig bara till å bli snurrig om ja ska bl ärlig.
Nu till veckans stora funderingar.
hittat massvis med trådar på internet om 4 link (vilket de satt org på amazonen. minst 600 långa stag är bra och vad ja läst mig till ju längre ju bättre) så långt allt någolunda klart.)
kapat loss bakre regionen av golv balkar för en 50 års renovering och tänker återanvända denna för och slippa riskera å hamna i gråzonen som amatörbygge.
denna kommer jag höja 100 mm för och göra fritt för kardanaxel. vilket oxå kommer göra att de kommer finnas mer plats för övre 4 link stagen.
Dock sitter dom med ca 920 cc på undre och 1020 cc övre ej prallela med marken org. eftersom dom hamnar på utsidan balken är dom och fjäderskålen det första som begränsar mig och ha lite bredare däck, vilket ja självklart vill få plats med.
1 * jag skulle få plats med ca 800 mm långa stag parallela med marken dock skulle jag vilja ha den övre på insidan av balken med kanske ett cc mått på 860. Är det något som skapar låsningar/problem och ha olika bredd ?
2 *Tänkt på ha dom övre ljusterbara med Pu bussningar i båda ändar. rör 30x3 av 355 kvalite. eller rekomenderas någt annat ?
3 *Är det något konstigt att ha dom olika höjd från axel centrum så som det är org ? eller ska det vara samma längd från centrum till infästning uppe sam nere ? finns det något "rekomenderat mått" där ?
4 * vad rekomenderar vi för fjädringsväg bak ? tänk 80 in 40 ut ifram som måttstock. och skulle 80 in 80 ut vara lagom ?
5 * om jag fattat det rätt ska stötdämparna luta innåt och framåt beroende på hur mycket fjädringsväg 90 grader max infjädrat på en sida ?
6 *colicover plaserade ovanpå axelröret är optimalt ?
7* krängningshämmare baK med rörbärarmar har inte hittat någon när ja letat det kanske är onödigt med rätt ljusterade dämpre /fjädrar ?