Drivaxlar från Unic transmission och anpassad diff eller deras diff löser problemen med Volvo axlar som går av.
http://unicus.se/?page_id=379
Drivaxlar för stel bakaxel
Drivaxel för stel bakaxel med Volvolager och med Volvolängder (240 och 740/940 och även däremellan).
– Spline-axeln är grövre än Volvo original och därmed måste även diffen vara anpassad för denna spline.
– Två st. bultcirkel – Volvo original (5x Ø16 på delnings Ø108) samt 5x M14x1.5 på delnings Ø108.
– Lagren är specialslipade för att eliminera axialspelet som annars gör att bromspedalen blir ”låg” och inkonsekvent.
– Änden är urlättad och skruvbrickan är av aluminium – allt för att minimera vikten.
http://unicus.se/?page_id=480
DIFFERENTIALBROMS TILL VOLVO M30-31
Unic AB har utvecklat en diffbroms för motorsport med mycket avancerad teknik. Diffen är lätt, stark och enkel att justera. På mindre än en minut kan förspänningen justeras för att passa underlaget, tex vid regn. Den lagerförs idag för Volvo M30-31.
1. Justerbar förspänning
Genom en manöverknapp som installeras på bakre kåpan så kan förspänningen justeras mellan 0 och ~12kpm. Detta tillsammans med övriga inställningar på rampvinklar och antal friktionsytor, är anpassat för att passa alla underlag.
2. Spärrar när den behövs – Släpper när den inte behövs
Diffens rampsystem är lagrat på rullar istället för konventionell teknik med friktion stål mot stål. Detta gör att diffen kan ha något mindre aggressiv grundsätting och ändå ge mer spärreffekt vid acceleration, och den släpper då av även vid mindre gasavsläpp vilket ökar bilens sidgrepp.
3. Snabb men ändå mjuk
Lamellerna är utformade för att snabbt dränera bort oljan från friktionsytorna och därmed kommer bromskraften snabbare. Lamellerna är belagda med en speciell sinterbeläggning som förhindrar skärning och “slip-stick”. Lamellernas ingrepp är “flexande” för mjukare microförflyttningar. Samtliga dessa faktorer bidrar till: Mjukt ingrepp, men snabbt för bästa acceleration och utan att bilen blir nervös , inget ”knarrande” oljud.
4. Kraftfull
Diffbromsen har många lameller och jobbar med upp till 16 friktionsytor istället för 8-12 som är vanligast. Detta gör diffen mycket kraftfull och klarar att spärra även vid mycket stora moment. Samtidigt blir påfrestningen på varje lamellyta mindre, vilket ger mindre slitage och därmed längre livslängd.
5. Lätt och stark konstruktion
Alla delar är tillverkade i stål av hög kvalitet och är härdade för bästa hållfasthet. Genomarbetad konstuktion med mycket urlättningar innebär att en komplett diffbroms väger endast 6,8 kg vilket gör den till den i särklass lättaste Volvo-diffen på marknaden.