Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 19, 2018 4:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förstärka Volvo drivaxlar
InläggPostat: ons okt 04, 2017 7:38 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am
Inlägg: 19
Tjena! Som många vet brukar ju alltid Volvos drivaxlar gå av på 1030 och 1031 bakaxel om man har lite mos. Min fråga är: går det att förstärka drivaxlarna på något sätt eller är det enda alternativet att köpa sviktstålsaxlar? Tack på förhand :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 06, 2017 9:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Jag skulle tro att den bästa förstärkningen är om det går att ha en diff med plats för grövre drivaxlar. Sedan kapa av den smalare delen i änden på drivaxlarna och skära splines på den gröre delen. Då får man ju förstås korta axeln, eller om det kanske räcker att ta 740 drivaxlar.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 3:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 569
Ort: Dingle
Det där har jag också funderat på.
Finns det plats i diffen att gnista upp för större splines (31?) och köra med jänke grejer?

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 08, 2017 10:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1242
Ort: Varberg
CorsaRWD tråden, han köpte väl diff och 31 splines drivaxlar till sin 1031 via Bakaxeldelar.se?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 08, 2017 11:52 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Inlägg: 169
Ort: växjö
Jo finns på bakaxeldelar en setup till torsendiff.
Får man special gavlar till diffen så den passar rätt i sen är det 31 splines (ford 9") och eftermarknads 9" drivaxlar som är splinsade ca 30 cm så dom kapas till rätt längd.
Ca 15 cm har jag för mig på orginal 940 axel.
Det är yttre lagret som är kruxet. Jag svarvade en hylsa jag pressade på axeln så Volvos lager passade utv på axeln (Fords axel har mindre axeldiameter där lagret sitter än Volvo.
Men dom kanske har med detta i sin sats numera var ett par år sedan jag handlade av dom.
Axlarna och diffen blir stabilt kan jag lova. Kört klistrad bana med slicks och manuell.
Har dragit av pinjong axeln, fått originalrören att släppa från huset utan att det syns på axlarna. Så när allt är ute helsvetsa axelrören försiktigt mot huset så det inte slår sig :)
Vet inte hur priserna på detta ligger nu men har för mig det gick på en rejäl slant med diffen och allt. Iof är lösa axlar sen inte så farligt dyrt om olyckan skulle vara framme.

_________________
//William


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 08, 2017 3:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1411
j björk skrev:
Jag skulle tro att den bästa förstärkningen är om det går att ha en diff med plats för grövre drivaxlar. Sedan kapa av den smalare delen i änden på drivaxlarna och skära splines på den gröre delen. Då får man ju förstås korta axeln, eller om det kanske räcker att ta 740 drivaxlar.


Kan vara bra att komma ihåg att axlarna är konstruerade för att gå av vid den smala delen.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 7:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 440
Ort: Kalix
Drivaxlar från Unic transmission och anpassad diff eller deras diff löser problemen med Volvo axlar som går av.


http://unicus.se/?page_id=379
Bild
Drivaxlar för stel bakaxel
Drivaxel för stel bakaxel med Volvolager och med Volvolängder (240 och 740/940 och även däremellan).
– Spline-axeln är grövre än Volvo original och därmed måste även diffen vara anpassad för denna spline.
– Två st. bultcirkel – Volvo original (5x Ø16 på delnings Ø108) samt 5x M14x1.5 på delnings Ø108.
– Lagren är specialslipade för att eliminera axialspelet som annars gör att bromspedalen blir ”låg” och inkonsekvent.
– Änden är urlättad och skruvbrickan är av aluminium – allt för att minimera vikten.


http://unicus.se/?page_id=480
Bild
Bild
DIFFERENTIALBROMS TILL VOLVO M30-31

Unic AB har utvecklat en diffbroms för motorsport med mycket avancerad teknik. Diffen är lätt, stark och enkel att justera. På mindre än en minut kan förspänningen justeras för att passa underlaget, tex vid regn. Den lagerförs idag för Volvo M30-31.

1. Justerbar förspänning
Genom en manöverknapp som installeras på bakre kåpan så kan förspänningen justeras mellan 0 och ~12kpm. Detta tillsammans med övriga inställningar på rampvinklar och antal friktionsytor, är anpassat för att passa alla underlag.

2. Spärrar när den behövs – Släpper när den inte behövs
Diffens rampsystem är lagrat på rullar istället för konventionell teknik med friktion stål mot stål. Detta gör att diffen kan ha något mindre aggressiv grundsätting och ändå ge mer spärreffekt vid acceleration, och den släpper då av även vid mindre gasavsläpp vilket ökar bilens sidgrepp.

3. Snabb men ändå mjuk
Lamellerna är utformade för att snabbt dränera bort oljan från friktionsytorna och därmed kommer bromskraften snabbare. Lamellerna är belagda med en speciell sinterbeläggning som förhindrar skärning och “slip-stick”. Lamellernas ingrepp är “flexande” för mjukare microförflyttningar. Samtliga dessa faktorer bidrar till: Mjukt ingrepp, men snabbt för bästa acceleration och utan att bilen blir nervös , inget ”knarrande” oljud.

4. Kraftfull
Diffbromsen har många lameller och jobbar med upp till 16 friktionsytor istället för 8-12 som är vanligast. Detta gör diffen mycket kraftfull och klarar att spärra även vid mycket stora moment. Samtidigt blir påfrestningen på varje lamellyta mindre, vilket ger mindre slitage och därmed längre livslängd.

5. Lätt och stark konstruktion
Alla delar är tillverkade i stål av hög kvalitet och är härdade för bästa hållfasthet. Genomarbetad konstuktion med mycket urlättningar innebär att en komplett diffbroms väger endast 6,8 kg vilket gör den till den i särklass lättaste Volvo-diffen på marknaden.

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 10:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 993
Ort: Flisa, norge
ser ju ut som det kostar. nogon som har nogra priser från unic?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 5:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Torsen diff och bakaxeldelars druvaxelkit funkar fin fint :-)

Corsa rwd

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010