Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 9:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 03, 2017 10:17 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
håller på och bygger om en amazon 69. planen med detta bygget är och slippa göra om allt 3 gånger. motorn blir en b230 med m90 låda kanske okring 220 hk till och böja med för och sedan trimma vidare och ha ett stabilt chassi å luta sig mot.

har läst i Sfro boken, göran malbergs bok, samt Chassis Engeneering. läst på forum som Rejsa, sävarturbo samt locostsweden. ja inspireras av många bra byggen. men dom mer avancerade formlerna och väghållningsbäckerna får mig bara till å bli snurrig om ja ska bl ärlig.

Nu till veckans stora funderingar.

hittat massvis med trådar på internet om 4 link (vilket de satt org på amazonen. minst 600 långa stag är bra och vad ja läst mig till ju längre ju bättre) så långt allt någolunda klart.)

kapat loss bakre regionen av golv balkar för en 50 års renovering och tänker återanvända denna för och slippa riskera å hamna i gråzonen som amatörbygge. denna kommer jag höja 100 mm för och göra fritt för kardanaxel. vilket oxå kommer göra att de kommer finnas mer plats för övre 4 link stagen.

Dock sitter dom med ca 920 cc på undre och 1020 cc övre ej prallela med marken org. eftersom dom hamnar på utsidan balken är dom och fjäderskålen det första som begränsar mig och ha lite bredare däck, vilket ja självklart vill få plats med.

1 * jag skulle få plats med ca 800 mm långa stag parallela med marken dock skulle jag vilja ha den övre på insidan av balken med kanske ett cc mått på 860. Är det något som skapar låsningar/problem och ha olika bredd ?

2 *Tänkt på ha dom övre ljusterbara med Pu bussningar i båda ändar. rör 30x3 av 355 kvalite. eller rekomenderas någt annat ?

3 *Är det något konstigt att ha dom olika höjd från axel centrum så som det är org ? eller ska det vara samma längd från centrum till infästning uppe sam nere ? finns det något "rekomenderat mått" där ?

4 * vad rekomenderar vi för fjädringsväg bak ? tänk 80 in 40 ut ifram som måttstock. och skulle 80 in 80 ut vara lagom ?

5 * om jag fattat det rätt ska stötdämparna luta innåt och framåt beroende på hur mycket fjädringsväg 90 grader max infjädrat på en sida ?

6 *colicover plaserade ovanpå axelröret är optimalt ?

7* krängningshämmare baK med rörbärarmar har inte hittat någon när ja letat det kanske är onödigt med rätt ljusterade dämpre /fjädrar ?

Bild


Senast redigerad av harder22 tis okt 10, 2017 10:16 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 11:58 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2161
Ort: yttertavle/umeå
Vad är du ute efter? banracingväghållning ,dragracingfäste eller SFRO-mönsterbil ? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 12:02 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Mina svar är i första hand baserade på att få en bil som fungerar bra att köra med på gata. Beroende på hur hårt du vill optimera för dragracing kan man få göra vissa kompromisser. Ska bilen reggas som ombyggt fordon kan man dock inte styra det för hårt mot dragracing.

1. Det funkar bäst om man kan ha stagen i linje sett ovanifrån men det är ingen katastrof. Längre stag ger lugnare reaktioner vilket är bra för gata/väghållning men för dragracing kan man vilja göra andra val.

2. Det beror lite på hur mycket vrid och effekt du tror att du ska ha i längden. 30x3 fungerar oftast bra men man kan överväga lite mer materialtjocklek för att öka på marginalerna - speciellt om man ska köra med mycket vridmoment.

3. Min åsikt är att stagen bör sitta en bit från axelcentrum, så både övre och nedre staget tar krafter. Tidig Amazon som har ett stag i praktiken mitt i axelcentrum, belastar det staget mindre vilket inte är en fördel. Axeln behöver inte vara centrerad mellan stagen men man bör tänka efter lite över vad som händer när den monteras offset. Det blir lite olika belastningar och så kan ju markfrigången påverkas också.

4. För en gatbil rekommenderas minst 60 mm både in och ut. Ska man ha marginal mot att kunna justera olika ride height utan att flytta dämparen tycker jag man ska försöka bygga med lite mer fjädringsväg. Det är enklare att begränsa i efterhand om det behövs.

5. Stämmer i grunden.

6. Ju närmare hjulet desto bättre, men bakom axelcentrum fungerar också bra i de flesta fall, och det gör det oftast enklare att rymmas på höjden (och gör att de inte behöver sitta så högt i bagagerummet).

7. Jag rekommenderar att man bygger för kränghämmare, enklare att ta bort än sätta dit i efterhand...

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 4:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
fredde_vit_pv skrev:
Vad är du ute efter? banracingväghållning ,dragracingfäste eller SFRO-mönsterbil ? :)


mitt total dröm är och kunna köra ifrån en bmw m3 både vid röljusen samt i kurvorna. kommer nog förmodligen aldrig köra dragracing eller jaga sekunder på banan, så extremt är det inte.

kommer självkalart ha sportigare däck och göra en hel del "kompromiser för och få det och bli så bra som möjligt, men prioriterar å slippa resonans från diffen i hela kupen.vill slippa bytta länkhududen var 500 mil osv. tänkt och få en bil som är skön och köra samtidigt som är lätt och komma iväg med/svänga med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 5:39 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
therealpinto skrev:
Mina svar är i första hand baserade på att få en bil som fungerar bra att köra med på gata. Beroende på hur hårt du vill optimera för dragracing kan man få göra vissa kompromisser. Ska bilen reggas som ombyggt fordon kan man dock inte styra det för hårt mot dragracing.

1. Det funkar bäst om man kan ha stagen i linje sett ovanifrån men det är ingen katastrof. Längre stag ger lugnare reaktioner vilket är bra för gata/väghållning men för dragracing kan man vilja göra andra val.

2. Det beror lite på hur mycket vrid och effekt du tror att du ska ha i längden. 30x3 fungerar oftast bra men man kan överväga lite mer materialtjocklek för att öka på marginalerna - speciellt om man ska köra med mycket vridmoment.

3. Min åsikt är att stagen bör sitta en bit från axelcentrum, så både övre och nedre staget tar krafter. Tidig Amazon som har ett stag i praktiken mitt i axelcentrum, belastar det staget mindre vilket inte är en fördel. Axeln behöver inte vara centrerad mellan stagen men man bör tänka efter lite över vad som händer när den monteras offset. Det blir lite olika belastningar och så kan ju markfrigången påverkas också.

4. För en gatbil rekommenderas minst 60 mm både in och ut. Ska man ha marginal mot att kunna justera olika ride height utan att flytta dämparen tycker jag man ska försöka bygga med lite mer fjädringsväg. Det är enklare att begränsa i efterhand om det behövs.

5. Stämmer i grunden.

6. Ju närmare hjulet desto bättre, men bakom axelcentrum fungerar också bra i de flesta fall, och det gör det oftast enklare att rymmas på höjden (och gör att de inte behöver sitta så högt i bagagerummet).

7. Jag rekommenderar att man bygger för kränghämmare, enklare att ta bort än sätta dit i efterhand...

Gustaf

kommer bli ombyggt,kommer köras till vardags om den blir bra och köra så det är mitt mål. sen är det kul och komma iväg i starten vid rödljusen.

1: så med långa stag är inte bredskilnad någon katstrof ? eller ska man överväga torquearm ? finns bra fästen för detta i klumpen. dock helt nollad på vad som gäller där för och få till det.

2: tänkte köra 3/4 unf rod links PU med 2" breda bussningar. samt 1,5" yterdiamter. finns det någon fördel med och ha ljusterbart både ner uppe ? blir nämligen perfekt med tillhörande svetshylsor i 30x3 . kör 355 sträck och 100 över i brott.

3: Org på 240 sitter dom ca 80 mm från centrum up och ca 100 nedanför centrum bakaxel är det för lite ? vad skulle du rekomendera för markfrigång vid axelcentrum 130 mm ? blir det låsningar/mer belastning ? sett att endel standardbilar har det så. antar att det beror på de där bakätet och kompromisser.?

4: då kan man säga att 80 in 80 ut är ganska så bra för gata bak samt 80 in 40 ut ifram ? självklart beror det väll på vad man väljer för fjädrar/dämpare...

5: utgår man från ett hjul i RH och det andra max in när man måttar ut vinkeln på dämparna. Gaz enkelljusterbara eller vad är nästa steg i prisklassen ?

6: behöver man tänka på "utväxling" och sånt sen när man skaffar dämpare/fjädrar ibak beroende på om dom står ovanpå eller bakom ?

7: fäste för standard 240 bak i bärarmarna vorrde det något eller ? känns ju som den stämmer någoluna i mått.har du länkar/bilder på okej instalationer med rörbärarmar ? för känns onödigt att uppfinna hjulet igen.
för vet inte vart man ska vända sig riktigt med den där uträkningsdjungeln mer krängningshämmare.... ibland ångrar man att man satt längst bak i klassrummet och kasta suddigummi. knivkrängare verkar inte finnas gummi/pu upphängda, vill inte ha resonans i hela kupen...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 7:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1248
Ort: Varberg
Med användningsområdet du har tänkt dig med bilen så hade jag satsat på torque arm.
Lite längre ner på sidan diskuterades detta med lite bilder: viewtopic.php?f=23&t=91635

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 7:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
har kikat på det sen innan, finns satbaila fästen i bakaxelklumen för detta. finns det några bra "monteringsanvisningar?" om fyrlink finns det tusentals mer eller mindre seriösa. tänker vad ska man tänka på ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 8:44 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Jag skulle också välja torque arm med den målbilden. Läs på i tråden som länkades ovan och googla gärna lite :-)

Men kommentarer till dina frågor;

2. Ja, justerbart på båda stagen (eller både torque arm och yttre stag om du väljer det) är klokt. Då kan man justera så axeln sitter rakt och man kan även finjustera placeringen i längsled så hjulen sitter mitt i hjulhusen.

3. Det är rätt rimliga mått. När det gäller markfrigång så tycker jag att allt under 100 mm är jobbigt men framförallt ska man kanske också kolla på vad som händer vid punktering. Har man små fälgar och hög däcksprofil så är ju risken större att saker tar i om det blir tomt på luft.

4. Ja, det kan man väl säga.

5. Det är en rimlig utgångspunkt. Jag har använt GAZ men det finns mycket annat också.

6. Ja...om fjäder/dämpare sitter bakom axeln så blir den relativt sett "hårdare" eftersom utväxlingen ändras. Men oftast är det så lite att det inte spelar så stor roll.

7. Jag skulle, om möjligt, montera själva kränghämmaren i karossen, med pendelstag till axeln, så brett isär som möjligt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 8:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1248
Ort: Varberg
Jag är ingen expert, men försök att få till så lång momentarm som möjligt. Tror att minst 600 mm är det kortaste man rekommenderar i längd.
Använda en bussning eller en sådan led som jag har i tråden jag länkade till så att staget kan röra sig framåt/bakåt i körriktningen vid in/utfjädring och så att axeln ska kunna vrida sig vid krängning.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 9:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
therealpinto skrev:
Jag skulle också välja torque arm med den målbilden. Läs på i tråden som länkades ovan och googla gärna lite :-)

Men kommentarer till dina frågor;

2. Ja, justerbart på båda stagen (eller både torque arm och yttre stag om du väljer det) är klokt. Då kan man justera så axeln sitter rakt och man kan även finjustera placeringen i längsled så hjulen sitter mitt i hjulhusen.

3. Det är rätt rimliga mått. När det gäller markfrigång så tycker jag att allt under 100 mm är jobbigt men framförallt ska man kanske också kolla på vad som händer vid punktering. Har man små fälgar och hög däcksprofil så är ju risken större att saker tar i om det blir tomt på luft.

4. Ja, det kan man väl säga.

5. Det är en rimlig utgångspunkt. Jag har använt GAZ men det finns mycket annat också.

6. Ja...om fjäder/dämpare sitter bakom axeln så blir den relativt sett "hårdare" eftersom utväxlingen ändras. Men oftast är det så lite att det inte spelar så stor roll.

7. Jag skulle, om möjligt, montera själva kränghämmaren i karossen, med pendelstag till axeln, så brett isär som möjligt.

Gustaf


kikat lite på "leden" man rekomenderade till torque arm är den okej dimisionerad ? ska det vara bussning även mot klumpen ? har du några generella rekomendationer ang dimisioner osv ? så man vet vad man har å rätta sig efter. tråkigt att få göra om.

2: ska mäta lite på hur det blir med det övre 4 link stagen. tror det kommer bli kommer klara sig tack vara att jag höjer hela sektionen. och klarar det sig med och ha det ganska nära axelcentrum (vilket det sitter org) känns det som det fins goda möjligheter. att klara och ha 2 långa paralella. har du besiktat byggen med olika bredd på övre undre infästnigen med goda köregenskaper eller ses det som ett stort minus ? tittar man både på amazon och 240 har dom gigantiska bussingar för och ta upp alla brytningar antar jag...

3: då siktar ja på något sådant, tanken är ju att grejerna ska brukas utan och va hörselskadad,utmattad eller ha njurbälte.

5: läst många som tycker dom är prisvärda, har dock aldrig beställt från rallydesign.

6: skönt med något som kan säga lite generellt sådär, läst i göras bok så jag drömde mardrömmar om alla matteformler.

7: har du några bra exempel på bra monterade krängare bak, med rörbärarmar ? vet du om det finns några mer generaliserade montage /dimisionerings råd ? och finns det universal med bussningar har bara hittat selholms med stumma lagerbockar och länkhududen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 8:20 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Leden eller länken är helt okej. Själva staget får man dimensionera beroende på konstruktion och längd men jag själv skulle aldrig gå under 30x3 mm på ett sådant, troligen grövre.

2. Jag har besiktat massor av byggen med olika varianter på fyrlänk, olika långa stag, olika bredd uppe och nere. Att bredden skiljer har jag aldrig märkt problem av. Olika långa stag kan märkas men normalt sett stoppar jag en galen konstruktion redan vid byggbesiktning så det är sällan man kör dem. Jag har provat någon bil med stora skillnader men det har varit luftfjädrade blyslädar så man provocerar dem inte så hårt.

7. Jag använder själv Sellholms knivkrängare fram på Caprin och det är en fin lösning men inte så billig. Ska man börja räkna på det blir det rätt knepigt så jag skulle nog bara åka ut på skroten och leta kränghämmare med lämplig form att bygga av. Om man gör fästena på "armarna" justerbara så man kan ändra hävarmens längd, kan man ändra styvheten ganska enkelt. Pendelstagen kan man köpa (vanliga "klapperstag" till nån bil) eller göra av bussningsändar och rör/gängstång (minst 8.8). Mellan tumme och pekfinger skulle jag satsa på kanske 12-18 mm diameter på krängare bak till en bil som man vill ha väghållning i - förutsatt att man har rätt bra krängmotstånd fram (säg 22-26 mm fram). Mer kränghämmare gör normalt sett att man kan köra mjukare fjädrar vilket brukar vara bra för komforten, bromsgrepp och accelerationsgrepp.

Jag kan tyvärr inte säga att jag har bra bilder sparade på just detta.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 8:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
då har jag en fingervisning.

2: okej vill ju hålla mig någolunda org inspirerat ändå(4 link). med tanka på det är lätt och sväva iväg och hamna någonstans där inte den del av bottenplattan efterliknar org.

7: det är ju en fingervisnig var ibak skulle du välja och ansluta klapperstaget ? axelröret isf vart eller på rörbärarmen, det måste väll oxå påverka vilket "hävstångefekt den får ? spelar det någon roll och den är riktad frammåt eller bakåt ? antar att den ska vara lodrätt när krängaren sitter monterad med bussnigar i golvet/ramen ? gäller samma montage rekomendationer ifram ?
vad menas med och "förspänna krängningshämmaren ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 8:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
Bild

är installation på bilden något att tänka på ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 12:08 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Det krävs oftast mindre ingrepp i karossen för en bra torque arm, än för en bra 4-länk/3-länk - som normalt sett kräver att man kapar upp golvet under baksätet och bygger upp en struktur. Torque arm eller momentarm håller sig helt under golvet (oftast) och i många fall man helt eller delvis använda infästningarna för nedre/yttre stagen som redan finns i karossen.

Lösningen på bilden är OK för kränghämmare, även om det kan vara en fördel att ha den monterad i karossen då det ger lägre ofjädrad vikt. Jag skulle sätta "klapperstagen" direkt på axeln. Krängare framåt eller bakåt spelar ingen större roll, välj den plats där den passar bäst. Att förspänna kränghämmare är för mig att justera så att den flyttar kraft från ett hjul till ett annat i viloläge. Jag ser inga fördelar med det.

Fyrlänken på bilden är väl i grunden OK även om det kan vara bättre att få stagen lite längre isär. Det ser också ut som att fästena kan vara trånga - man måste kolla att de tillåter att stagen vrider sig vid krängning. Det kan finnas risk att yttre bussningshylsan tar i fästet om det är för smalt. Ett bredare fäste, och längre bussningsrör i mitten (det som skruven går genom) kan vara en bättre lösning. Alternativt bredare fäste med spacer på varje sida av bussningsröret som skruven går igenom.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 9:12 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm
Inlägg: 21
tänk vad mycket "göra om" jag har sparat genom att bara fråga först och göra sen. vad skulle du rekomendera att ha i mellanrum mellan bussnungshylsan och infästningarna ?

klurat och tagit lite mått under dagen, skulle jag vilja ha Undre 4 link fästet 100mm under centrum och övre 100 mm över centrum bakaxeln. skulle det innebära om jag höjde hela sektionen 100 mm att det fortfarande saknas 60 mm för övre ska ha lite spelrum. ( om dom ska ligga i våg i RH. la på baksätet och upptäckte att det är väldigt mycket luft under innan det ens börjar. bli trångt. men krävs ju lite kirurgiska ingrepp på golvet /balkarna under baksätet för och få till det snyggt.

Bild

men överäger Torque arm då det finns bra fästen för detta i bakaxelklumpen. läst lite om det och verkar om man bygger det smart så man kan ljustera pinjonvinkel osv där oxå. vilket höjd ska fästet sitta och vad påverkar viken höjd jag väljer och sätta det i karossen ? och vad finns det för rekomandationer där ? dom kommer ju ca 110 mm vid sidan om centrum vet inte vilka efekter detta skulle få. Det staget som bakaxeldelar gör verkar vara ganska stadigt, för drifting galningarna lyckas knäcka det mesta andra.
http://bakaxel.se/momentstag-volvo-700-900-serien.html

Bild

om jag fattat de ja läst rätt påverkar längden på A hur styv den är (ju längre från centrum ju klenare ?) i kombenation med vilkel V och hur lång den är B ? samt diamter ? verkar finnas många finneser på det järnsepttet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010