Sida 1 av 1

Skarva handbroms vajer

Postat: sön nov 05, 2017 10:25 pm
av nocool
Jag skulle behöva information om hur man skarvar handbroms vajrar.

Eller någon som kanske har en bättre lösning.

Problemet är följande. Jag har en Volvo 240 likbil där jag har monterat en 740 axel på.
240 har 2 vajrar som går ända framifrån medan 740 har en som delar sig längre bak.

Min ide var att använda båda 240 vajrarna och skarva in dom på 740 vajern innan den delar sig och blir 2 vajrar.

Alla synpunkter samt bättre idéer önskas
Helst en ide som sfro godkänner.

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: sön nov 05, 2017 10:34 pm
av mauser240
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men kan du inte köra 240-vajrar rakt av och vid behov byta bromssköldar och mekanism till 240ns grejer?

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: mån nov 06, 2017 12:04 pm
av nocool
jo de funkar om inte bilen vore en meter längre än original

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: mån nov 06, 2017 12:43 pm
av jonas landin
Du kan ju göra som det brukar vara på bilar med en wire från spaken å två bak, fast tvärtom!

Alltså två wirear framifrån å en till axeln, ett vinkeljärn fixar biffen!

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: ons nov 08, 2017 9:17 am
av nocool
jonas landin skrev:Du kan ju göra som det brukar vara på bilar med en wire från spaken å två bak, fast tvärtom!

Alltså två wirear framifrån å en till axeln, ett vinkeljärn fixar biffen!
Jo det vore bäst. men hur gör jag skarvningen på vajern ? eller kan man köpa långa vajrar någonstans som är universala ?

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: ons nov 08, 2017 9:22 am
av therealpinto
Jag har skarvat med vanliga vajerlås, hittar man sådana av bra kvalitet med rätt dimension till vajern så funkar det bra. Speciellt kanske om man dubblerar med flera lås och lite längre "överlapp".

Gustaf

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: mån nov 13, 2017 9:24 am
av StefanM
det blir ju svårt att skarva wirar som normalt har hölje hela vägen................Är nog enklare att hitta nån veteranfirma i england som gör wirar och helt sonika göra en custom baserat på mått. Har en som säkerligen har både 240 och 740 wirar i det normala sortimentet så de kan säkert göra en längre hybrid. Ska se om jag hittar länken.
et man undrar över är dock behovet av en 740 axel? Är ju enklare att behålla 240 delarna intakta och bara behöva längre sådana wirar?

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: tis dec 12, 2017 10:16 pm
av MB 4 ME
jag har skarvat mercedes wire som var för lång med skarvhylsor . Som tur var så var vajern samma diameter som bärlinan i lufthängd telekabel som jag hade tillgång på jobbet. Skarvhylsan klämde jag med en speciell tång, modell stor bultsax med presskäftar som man klämmer dessa hylsor med. Och jag kan lova att detta håller! Synd du var så långt borta annars så hade jag kunnat skavra åt dig för jag vet att mercedes wiren är samma diameter som 240wiren då steve med sin gröna 240 blev nyfiken på denna operation. Jag har bild på detta men vet inte vars riktigt

Re: Skarva handbroms vajer

Postat: ons dec 13, 2017 9:18 am
av The
Vad är vinsten med att byta ut en 240 mot en 740 axel?