Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 19, 2018 5:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 27, 2017 9:38 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån jul 06, 2015 8:40 pm
Inlägg: 3
Hjälp!
Behöver lite hjälp med men framvagn som jag håller på att bygga.
Det är en hembyggd framvagnsbalk som är 80 mm bredare än en standard 140/160 balk. Fästena är i princip de samma som original.
Mitt problem, hur får man till rätt Ackerman? Jag har valt att använda en Servoväxel från en 240a. Den sitter i rätt höjd för att förhoppningsvis undvika bumpsteer.
Men den sitter i så passa nära att att yttre axlarna från servot pekar svagt framåt. Blir detta ok ej eller? Spindlarnas styrarmar pekar som sagt framåt och svagt inåt på Volvo 140/160 spindlar. Vet att Volvo löste det via en hjälpstyrarm men jag vet inte riktigt hur det faktiskt fungerar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 11:11 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Inlägg: 277
Ort: Rättvik
Hej!

Styrrmen på 140 spindeln är som du beskriver lång (ca 140-150 mm) och pekar inåt mot bilens centrum.
Innan jag tillverkade egna hjulspindlar tänkte jag använda 140ins då den är smäcker och fin. Min idé är att tillverka en adapter som fästes mellan undre spindelled och befintliga p-ände till styrstaget.
i den adapterplåten borrar du ett nytt hål och slipar koniskt. det skall ligga så nära bromsskivan du vågar samt 115-120 mm från centrumlinjen mellan övre och undre spindelled.

Styrväxeln monterar du så nära svängningsdämparen som du kan, men helst skall den ligga en bit bakom linjen mellan fästhålen på styrarmarna på hjulspindeln. det brukar vara svårt om man inte flyttar bak motorn. Sen kan du testa hur din ackerman verkligen är. ca 42 grader på innerhjulet och 32 grader vinkel på ytterhjulet vid max styrutslag på en normal Volvo. Vinklarna kan du räkna ut med spårvidden och axelavståndet om man vill vara noggrann..

Lycka till! :thumbright:

_________________
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 10:20 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Du kanske har glädje av att läsa den här tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=94486

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 04, 2018 10:19 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån jul 06, 2015 8:40 pm
Inlägg: 3
Tack Mattias!
Du tror inte att det räcker med att flytta tillbaka styrväxeln för att få tillräcklig ackerman? Eller vet du vilken effekt man får? Försökt räkna på det men det är inte helt lätt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 07, 2018 2:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Inlägg: 277
Ort: Rättvik
Hej Magnus!

nja, det kanske blir dugligt att flytta bak styrväxeln men de långa styrarmarna kommer göra att acerman inte blir 100% bra (vilket iof inte gör så mycket beroende på hur bilen ska användas). men framförallt kommer du få dåliga max styrvinkar. Istället för 42 grader max vinkel kanske 32-35 grader vilket är lite töntigt!? :)

Jag provade fram att en styrarm med längd 115-120 mm är "normalt" och med styrväxeln på rätt ställe kan man få bra ackerman och samma vinklar som på en 740.
Kortare styrarm på ca 80 mm och infästningspunkt inflyttad ca 20 mm mot centrum av bilen ger paralellstyrning och ca 50-55 grader styrvinklar, då kan man behöva flytta fram styrväxeln lite för att få rätt vinklar. I en egenbyggd styrarm kan man alltså göra två hål, ett för schysst ackerman och ett för paralellstyrning. :thumbright:

Så här ser mina ut på 142an jag bygger:

https://www.facebook.com/hahlinengineering/photos/a.892323094125263.1073741825.892315840792655/929529070404665/?type=3&theater

De är inte optimala tyvärr, "ackermanhålet" skulle behöva vara längre ut men bromsskivan tar stopp, och parallelstyrningshålet skulle vara ngn mm närmare centrum, då kunde styrväxeln vara kvar i ett läge och man bara flyttar styrarmen beroende på vilken körning man tänkt sig.

Lycka till! 8)

_________________
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 08, 2018 9:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2553
Ort: Bollebygd
Lägger mig i lite då jag har(luftfjädrad) 160-framvagn med kortad 340 styrväxel på min cheva -38, dock är det ett projekt (framvagnen inte byggd av mig) och därför inte kunnat provköra lr så, inte mätt nått heller.

Tanken är att det ska finnas väghållning när den är klar, vill ha servo också.

Vad är vettigt att göra?

Har du några ritningar med mått Mattias? Både på 140/160 å andra "optimalare" framvagnar är av intresse!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 09, 2018 7:58 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2460
Ort: Skellefteå
Mina 5 cent; sitter det en 140-framvagn på bilen redan, som stämmer med bilens mått i övrigt (spårvidd till exempel) så skulle jag börja med att mäta upp bump steer och Ackermann. Bump steer (guppstyrning, det finns en hel del skrivet om det sedan tidigare) är viktigare än Ackermann.

Verkar det OK så kan man överväga att ge framvagnen lite mer caster, och att sänka inre infästningen för övre bärarmen kanske 10 mm för att bättra på camberkompensationen (så att det blir mer negativ camber när hjulet fjädrar in). Det ger bättre grepp i framvagnen vid krängning.

En väl uppsatt 140-framvagn fungerar oftast alldeles utmärkt. Men, en annan sak att överväga på Cheva -38 kan ju vara om framvagnen är lämplig för bilens vikt och effekt, beroende på hur man bygger.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 09, 2018 10:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2553
Ort: Bollebygd
Låter vettigt gustav, och det är så jag tänkt.
Blev dock lite nyfiken på ev. förbättringar!
Eftersom den är luftfjädrad och körläget kommer ligga ganska lågt så är det nog vettigt att öka camberkompensationen endel ja, ska även dit biffiga kränghämmare(troligtvis knivar)!

Bilen är ju ganska "lätt" för att va jänk, men tanken är insprutad 350 med turbo, inget härrejösses utan en trevlig åkmaskin men lite extra knuff när det behövs!
Så bromsar lär bli rätt biffiga, och tankar finns på att bygga vidare med egna länkarmar mm efterhand!

Frågan är dock hur man ska lösa det med servo, inte assugen på elservo iaf då det lär vara trångt så det räcker ändå!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 09, 2018 1:32 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2460
Ort: Skellefteå
Har du kvar original 140 framvagnsbalk? Det är den som brukar vara ivägen för kuggstången, speciellt servokuggstång. En smal servokuggstång är inte så lätt att hitta, det lär finnas en del Volvo 340/360 med servo men Bildelsbasen verkar tom på alla styrväxlar till 140.

En kuggstång med styrstagen på mitten (Audi till exempel) kan vara en idé men det beror på hur ramen/framvagnsbalken ser ut. Söker du runt i forumet finns det byggare (NXJ?) som haft en del äventyr med sådana.

Rattstång med elservo är mer kompakt än man kanske kan tro så jag skulle inte avfärda den idén helt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 09, 2018 8:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2553
Ort: Bollebygd
Har orginalbalk men styrväxeln är lite försänkt, så både bump å ackermann "ser" vettigt ut iaf.

Tror det är en kortad 340 växel, så det funkar nog inte med en okortad rakt av, men jag får kolla noggrannare på det när jag tar tag i projektet igen!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 12, 2018 10:17 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån jul 06, 2015 8:40 pm
Inlägg: 3
Min framvagnsbalk är egenbyggd och breddad ca 80 mm jämfört med en standard 140/164 balk. Måtten är förövrigt enligt en standard balk, men givetvis längre mellan övre och undre fästpunkterna. Avståndet mellan övrefästpunkterna är 830 mm. Avståndet mellan undre fästpunkterna är 490 mm. Stryservot är 680 mm mellan de inre lederna, vilket betyder att de inre lederna kommer ligga utanför den tänkta linejen mellan övre och undre fästpunkterna. Servot ligger bakom linjen mellan spindlarnas styrleder. Om jag förstår teorierna rätt så borde det kunna fungera bra för Ackerman. Men vad händer när inre lederna på styrservot ligger utanför den tänkta linjen mellan övre och undre fästpunkterna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 15, 2018 8:09 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2460
Ort: Skellefteå
Du riskerar att få bump steer men hur mycket måste du mäta dig fram till. Man kan teoretisera i evighet men min erfarenhet är att det är enklast att sätta ihop framvagnen utan fjädrar och testa. Mät med laserpass eller bygg en "bump steer gauge" - det är skrivet om det tidigare i forumet.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010