Spårvidd ombyggtfordon

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av Steve »

En smallblock med en turbo är ju väldigt lik en bigblock med turbo senare i livet, speciellt på en besiktningsbefriad bil :whistle:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av fugazi »

BildBild
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av Robban76 »

Sportkattar kan jag välja om det underlättar såg en 200 cells och det stod upp till 4 liter det gånger 2 så blir det 8 liter. Motorn ligger på 7,6 liter är det bra att ligga så nära max? Är det reningen eller flödet de pratar om?

Har en huvudbromscylinder från en BMW 750 som jag funderar på att använda 25mm. Sedan en reducering bak.

Turbo planerna har börjat svikta lite så man får ut kärran någon gång. Så säljer troligen av lite delar och lägger dessa på fram dämpare istället.

Wattlänk fanns med i mina planer men la ner dessa och gick på en snabbare lösning.

Så en gatbur med sidostag nera vid tröskelnivå ger sämre förutsättningar för en dispens?

Får även tacka alla för era förslag och idéer

Mustang 68 HT 477BB C6
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av therealpinto »

Oftast så är det ju flödet som begränsar katalysatorn. Två sådana borde ju funka tycker jag.

En gatbur behöver inte försämra chansen till dispens om den är klokt byggd. Lägger man tid på att dra den nära karossen så den inte är i vägen, vadderar ordentligt och ser till att den inte stör bältenas funktion brukar det inte vara några problem.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av Robban76 »

Då försöker jag nog få i en bur i alla fall. Ska lokalisera de olika fästpunkterna för bältena. Ska finnas upp i taket och nder innertaket. Sedan finns det på trösklar och kardantunneln.
Lite osäker vad det finns för fastsättning för själva rullen. Dessa såldes om jag läast rätt utan bälten. Beställde man bälten så var det två-punkt.

Är det okej att att göra egna/nya infästningar?
Saknar b-stolpar i bilen eftersom det är en HT. Skulle det vara okej att sätta den övre infästningen i burens huvudbåge, för att få en bättre vinkel på bältet?

Stöttorna bak bör inte bli ett problem eftersom bilen bara är reggad för 4passagerare och sätet bak är smalt.

Tvärröret i huvudbågen tänkte jag lägga lågt och fälla in delvis i kardantunneln.

Mustang 68 HT 477BB C6
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av therealpinto »

Det går bra att bygga egna fästpunkter för bälte i ombyggt fordon. Det är också OK att använda buren för det övre fästet.

Baksäte med passagerare och fungerande bur brukar inte gå att lösa på ett bra sätt, då brukar man behöva ha bockade stöttor bakåt vilket reducerar deras funktion. Men det beror ju också lite på om buren ska vara godkänd för någon typ av tävlingsbruk eller inte.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av Robban76 »

fugazi skrev:BildBild
Mitt motorrum ser ut så här. Plåtarna på övre rambenen ska ej vara kvar, rester från tidigare byggplaner.

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av Robban76 »

therealpinto skrev:Det går bra att bygga egna fästpunkter för bälte i ombyggt fordon. Det är också OK att använda buren för det övre fästet.

Baksäte med passagerare och fungerande bur brukar inte gå att lösa på ett bra sätt, då brukar man behöva ha bockade stöttor bakåt vilket reducerar deras funktion. Men det beror ju också lite på om buren ska vara godkänd för någon typ av tävlingsbruk eller inte.

Gustaf
Får tacka för alla din svar, har nu mer koll på hur jag ska gå vidare.

Angående burens bakstöttor så får de var böjda ner till 8,5 sek bilar. Så länge det är rätt dimension på rören, det blir förvissa svagare än ett rakt rör.
Tror även att jag kan köra med raka rör bak. Ser man på tidigare bild så kan man tänka sig bredden på baksätet, det är ca 90cm. Går man med raka rör som sitter långt ut på huvudbågen och sedan genom hatthyllan. Fäster de sedan i bakre rambenen i bagaget. Klär man sedan dessa med rätt stoppning borde det vara okej.

Mustang 68 HT 477BB C6
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av therealpinto »

Du får väl prova med buren helt enkelt.

Min tanke är att en "vanlig" DR-bur sällan tillför så mycket när det gäller att förstärka bilen på ett klokt sätt, den är mer till för att skydda föraren vid vissa typer av olyckor. Krokiga bakre stöttor, stöttor med flack vinkel som ansluter längst bak på bilen har sina nackdelar.

Men å andra sidan får man ju tänka på att det är en 60-talsbil du bygger på, dvs det finns mycket som blir bättre än original även om det inte blir perfekt eller idealiskt :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Spårvidd ombyggtfordon

Inlägg av Robban76 »

Ja ja får se vilken väg jag går men alltid bra att vet vilka möjligheter man har.

Ja det är nog inte många delar/lösningar som blir sämre än en löpande band bil från 60 talet :)

Tack än en gång.

Mustang 68 HT 477BB C6
Skriv svar