Bygga om till mittmotor.

Modifieringar och tips
Ettkal
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor apr 12, 2018 7:41 pm

Bygga om till mittmotor.

Inlägg av Ettkal »

Har funderingar på att bygga om en bil till mittmotor. Har ett par trasiga bilar som står o tänkte göra nåt roligt med dem. Tanken är då att skarva ihop rambenen fram med rambenen av fronten med motor jag plockar från en annan bil. Min fråga är då om det finns några rekommendationer på balkar att använda för detta så det går att besikta. Blir då en komplett framdel från en bil som ska sättas där baksäte sitter nu. Finns det en några regler på detta eller är det bara att bygga som man tycker verkar vettigt?

Mvh Christian
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Bygga om till mittmotor.

Inlägg av Cassius »

SFRO är den väg du kommer få gå för att regga bilen senare, det kommer du få göra som amatörbyggt fordon.

Den typen av operation du pratar om finns det många som gjort tidigare. Både på mer och mindre avancerat sätt. Jag hade nog rekomenderat att du väljer två bilar som har liknande spårvidd så fjäderbenstornen kommer in innanför karossen. Jag tror det underlättar mycket om du väljer en bil med subframe under motorn, allra helst en där motorn till stor del sitter fast i subframen (detta för servicevanligheten, då lossar du subframen och tar ner motorn på den under bilen vid större reparationer).

Anslutningen mellan rambenen är väl den knixiga biten, surfa runt på andra projekt (sök på midengine Golf/TT/Polo/Celica etc vanliga bilar som många pysslat med) så får du säkert en del tips, jag skulle tro att SFRO inte blir så glada om du använder tunnare material än std balkarna, så minst samma godstjocklek. Sen får du fundera ut hur du får bra stabilitet i skarven. En tanke kan vara att tillverka en balk som passar inuti original ramarna så du kan sticka in den 10cm i vardera t ex. Och i övrigt hålla så nära samma dimensioner du kan. Höjden på balken är det som kommer styra styrkan i den till största del, så om rambenen sitter på olika höjd kan du låta tvärsnittet bli högre mellan skarvarna för extra styrka.

Om grundtanken är att regga in den och köra med den lagligt så hade jag i ditt läge först bestämt vilka bilar som ska användas, och sen kollat med SFRO vilka synpunkter dom har redan innan du börjar kapa. Då får du en bättre bild på vad som kommer krävas :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Ettkal
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor apr 12, 2018 7:41 pm

Re: Bygga om till mittmotor.

Inlägg av Ettkal »

Motorn är tänkt att bli en ford 2.5L 24v V6 från en mondeo. Kommer såga bort hela fronten med subframe fjädertorn o allt så det ska bli rätt när den sen skarvas in i bilen. Har en renault 19 som är tänkt att få denna motorn bak. Största problemet jag ser just nu är att rambenen på renaulten är bara runt 50mm höga så blir ju inte så starkt med såna balkar. En annan tanke jag har är då att svetsa dit balkar ute i trösklarna som är större för att sen använda mindre dimensioner mellan trösklarna för att få en bra stomme.

Ska söka runt lite men många byggen jag sett skriver tyvärr inte vad dem använt för dimensioner på allt.

Mvh Christian
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Bygga om till mittmotor.

Inlägg av fredde_vit_pv »

SFROs bygghandbok kanske ger lite info!?
Ettkal
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor apr 12, 2018 7:41 pm

Re: Bygga om till mittmotor.

Inlägg av Ettkal »

Ska köpa den men tänkte fråga lite innan. Finns mycket kunskap om man bara frågar. Kan få lite bra tips om inte annat om hur man kan göra. Allt står tyvärr inte i en bok.

Mvh Christian
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om till mittmotor.

Inlägg av therealpinto »

Det är svårt att ge generella bra tips om dimensioner eftersom det beror på hur bilen man bygger på är konstruerad.

Men man kan säga att det handlar om att föra in krafterna i de delarna av karossen som är stark. En fwd-bil kan ha rätt klen struktur bakåt så man kan få bygga på befintliga bitar. Om originalbalkarna är låga kan man ofta höja dem genom att bocka ett U som man ställer ovanpå och svetsar fast, och så låter man det ansluta till exempelvis en tvärbalk vid baksätet. Normalt sett är plåten i bilens balkar runt 1,5 mm, oftast är det bäst att hålla sig till liknande dimension när man bygger på. Vill man ansluta grövre balkar gäller det att sprida lasten i de klenare bitarna med stödplåtar eller liknande.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar