elektrisk bromsservo ?

Modifieringar och tips
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Ja, men så gäller det också att huvudcylindern inte bottnar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

jonas landin skrev:Går det inte att sätta ett vanligt servo + hyvudcylinder under golvet bakom pedalen?

Så har jag gjort på min 1,5t cheva -45, plockade servo och cylinder från en modernare cheva pickup.

Kan nog fixa nån bild på det!
fixa gärna en bild på det och vilken servo och cylinder du användt :hihi:
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

Kanske är bäst som ni säger att om man ändå ska bygga om ,så bör det vara 2 krets och vakumservo i ett

Hittade en modell som monteras under golv med stag som vänder mekanismen från original bromspedalenBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Ja, en sådan lösning är ju en uppgradering i säkerhet (i alla fall om tryckstången är tillräckligt kraftig).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

therealpinto skrev:Ja, en sådan lösning är ju en uppgradering i säkerhet (i alla fall om tryckstången är tillräckligt kraftig).

Gustaf
Fast den var lite dyr 799 $
Man får tillverka något liknande så fall

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av jonas landin »

Tog ett par bilder på mitt bygge, svårt å få till vettiga bilder men jag hoppas man ser vettigt iaf!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bromspedalen är dragande orginal, så jag förlängde pedalen neråt så den trycker.
Servo och cylinder är från en cheva k1500 -89.
Dom röda ventilerna är ledningsmonterade back/mottrycksventiler för trumbromsar.
Där dom sitter satt ett T-kors innan, så jag här inte ens bytt rören fram/bak!

Jag har orginalbromsar fram(cheva 1.5T -45) och bakaxel och bromsar från en dodge W300.

Har kört med detta två sesonger nu och det funkar grymt mycket bättre än orginal, och det känns jävligt gött å veta att man har 2 kretsar om det skulle hända nått!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av Lillen »

Jag följer tråden.
Har en bil med elektrisk PUMP till ABS och det sitter ej vaccumservo.
Den har lagt av och funderar på en lösning av mitt problem.
VW & Volvo.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

jonas landin skrev:Tog ett par bilder på mitt bygge, svårt å få till vettiga bilder men jag hoppas man ser vettigt iaf!
tack för bilderna :)

vilken storlek har du på din huvudbromcylinder?

jag såg på dalhems att cheva hade 1 1/4 huvudcylinder

https://dalhems.com/sv/p/74824bb1812445 ... mscylinder

https://dalhems.com/sv/p/a1c6f19ece3142 ... mscylinder

ska bara hitta en 7 tums dubbelmembran servo till den

behöver en servo+huvudcylinder sitta vågrätt, finns ju behållare som lutar ?

om huvudbromscylinder ska sitta bakåt, då måste fästet på pedalen vara vänt neråt , och då kommer huvudbromscylinder lågt och då kunde huvudbromscylindern med servo luta uppåt i

är det alltid ungefär samma slaglängd i huvudcylindrar?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av jonas landin »

Tror de e 1 1/4!

Några graders lutning spelar ingen roll, blir ju inte mycket lutning om man bygger bak servot en bit, kan ju va lagom att bygga upp det under stolen
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Lutning är inga problem alls. Det finns lutande behållare eller behållare med slang mellan cylinder och behållare (välj slang som tål bromsvätska bara, inte vanlig olje/bränsleslang). Det finns till och med bilar som har huvudcylindern helt lodrätt monterad. Nyckeln är att välja en "europeisk" cylinder, inte amerikanskt stuk med behållaren gjuten som en del av alltihop.

Om man vinklar cylindern är det viktigt att tryckstången ändå trycker rakt. Risk för kärvning eller knäckning annars.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

Jag köpte en vakumservo med huvudcylinder.

Funderar på hur anslutningar på huvudcylinder ska anslutas?

främre port - bromstrummor fram

Bakre port- bromstrummor bak

Det står att den fungerar med skivor fram och trummor bak

Men i Summit hemsida står det att det fungerar med trummor runtom Bild

Och även blandat skivor och trummor

BildBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

I de allra flesta fall blir det rätt om man ansluter framhjulen till kretsen närmast tryckstången (dvs "den första" som får tryck).

Det som kan vara skillnad mellan cylindrar för trummor/skivor är att en del för trummor har inbyggda residualtrycksventiler, dvs en fjäderbelastad backventil som håller lite tryck i systemet även med släppt pedal, för att bromsbackarna inte ska gå tillbaka för långt. Men alla har inte det. Den ventilen brukar mest behövas om huvudcylindern sitter lågt, under hjulcylindrarna. Det finns separata sådana att montera på ledningarna om det krävs.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

therealpinto skrev:I de allra flesta fall blir det rätt om man ansluter framhjulen till kretsen närmast tryckstången (dvs "den första" som får tryck).

Det som kan vara skillnad mellan cylindrar för trummor/skivor är att en del för trummor har inbyggda residualtrycksventiler, dvs en fjäderbelastad backventil som håller lite tryck i systemet även med släppt pedal, för att bromsbackarna inte ska gå tillbaka för långt. Men alla har inte det. Den ventilen brukar mest behövas om huvudcylindern sitter lågt, under hjulcylindrarna. Det finns separata sådana att montera på ledningarna om det krävs.

Gustaf
Tack för svar Bild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

Varför står alltid när man köper huvudcylinder från USA, att man måste `bench bleeding` ( slangar från utgångar huvudbromscylinder upp till behållare , och pumpa runt olja) huvudbromscylinder?

Om man drar nya rör måste ändå hela systemet luftas


Skickat från min LEX722 via Tapatalk
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

Har nu fått ihop med dubbel membran servo och huvudcylinder samma storlek som förut

Luftat och luftat runtom , så det kan inte vara luft kvar

Men pedalen tar väldigt långt ner Bild

Gjorde en provtur blev svarta spår på den hårda grusvägen, mest bak, det har ju aldrig gått att låsa hjulen förutBild

Men pedalen går i nästan bott

Beror detta på då att det inte är backventiler?

Finns ju 2 och 10 psi ?

Bilen är lätt att rulla eftersom backarna går tillbaka längre

Underkant huvudcylinder är samma höjd som luftningsnippelnBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Skriv svar