Sida 1 av 3

elektrisk bromsservo ?

Postat: fre maj 25, 2018 5:41 am
av redheat
jag såg på biltokig på tv, den killen som har programmet sa att han hade elektrisk bromsservo på sin ombyggda cheva .

vad är det, är det när man kör elektrisk vakummpump till en traditionell vakummbromsservo ?

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: fre maj 25, 2018 6:45 am
av therealpinto
Så kan det vara men det finns också helelektriska servosystem, satt till exempel i tidiga ABS-system. Ford hade det i Sierra och Scorpio med ABS och det fanns säkert fler. Ford hade oftast allt integrerat med ventilblocket för ABS direkt på huvudcylindern men vissa har det separerat och då är det relativt lätt att använda i en annan bil.

Även om man slipper själva servoklockan så sitter det en tryckackumulator och annat på cylindern som gör att inte är superkompakt.

Bild

Gustaf

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: fre maj 25, 2018 8:23 am
av redheat
therealpinto skrev:Så kan det vara men det finns också helelektriska servosystem, satt till exempel i tidiga ABS-system. Ford hade det i Sierra och Scorpio med ABS och det fanns säkert fler. Ford hade oftast allt integrerat med ventilblocket för ABS direkt på huvudcylindern men vissa har det separerat och då är det relativt lätt att använda i en annan bil.

Även om man slipper själva servoklockan så sitter det en tryckackumulator och annat på cylindern som gör att inte är superkompakt.

Bild

Gustaf
Tack för svar
Är inte den på bilden typ samma som gm hade hydrobooster, som fick olje tryck från servopump?

Skickat från min LEX722 via Tapatalk

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: lör maj 26, 2018 10:12 am
av redheat
Eller vad finns det för typ av bromsservo med 2 krets, till en 2,6 ton Dodge från 1944 med 1 krets huvudbromscylinder som tar lite plats?
Tror original huvudbromscylinder är 1 1/4

Det väldigt tungtrampat nu för att få stopp på bilenBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Bild

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: lör maj 26, 2018 12:35 pm
av DreRacing@
jag har den från ford i båda min e30m3 och 242. funkar kanon

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: mån maj 28, 2018 7:49 am
av therealpinto
Forden har inte hydroboost, dvs det är inte servopumpen som ger tryck utan en elmotor, integrerad i huvudcylindern. Men den har ju en tryckackumulator den också.

Om allt är original och helt så ska det inte vara så tungtrampat men vill du få lägre pedaltryck utan att fixa servo så kan du antingen bygga om utväxlingen i pedalen eller byta till en mindre huvudcylinder. Mindre cylinder ger längre pedalväg och risk att pedalen bottnar så det är lite chansartat.

Ska man byta huvudcylinder tycker jag tvåkrets är givet och då har ju till exempel Wilwood tandemcylindrar med slanganslutning så du kan montera bromsvätskebehållarna på torpedväggen. Det blir rätt kompakt.

Gustaf

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: mån maj 28, 2018 8:27 am
av redheat
therealpinto skrev:Forden har inte hydroboost, dvs det är inte servopumpen som ger tryck utan en elmotor, integrerad i huvudcylindern. Men den har ju en tryckackumulator den också.

Om allt är original och helt så ska det inte vara så tungtrampat men vill du få lägre pedaltryck utan att fixa servo så kan du antingen bygga om utväxlingen i pedalen eller byta till en mindre huvudcylinder. Mindre cylinder ger längre pedalväg och risk att pedalen bottnar så det är lite chansartat.

Ska man byta huvudcylinder tycker jag tvåkrets är givet och då har ju till exempel Wilwood tandemcylindrar med slanganslutning så du kan montera bromsvätskebehållarna på torpedväggen. Det blir rätt kompakt.

Gustaf
OkBild
Fast den ser rätt stor ut den från Ford, ganska trångt mot styrsnäckan

Och byta till mindre huvudcylinder, då räcker nog inte oljan till dom stora hjulcylindrarna till trumbromsarna.

Funderar lite på extern bromsservo, typ Volvo Amazon och Volvo tgb 11
Bild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: tis maj 29, 2018 7:12 am
av therealpinto
Ett "remote servo" är ju en smidig lösning men inte så billig. Men vill man spara plats kan det ju vara det bästa totalt sett.

Gustaf

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: tis maj 29, 2018 5:17 pm
av jonas landin
Är dodgen en "truck" lr personbil?

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: tis maj 29, 2018 7:08 pm
av redheat
therealpinto skrev:Ett "remote servo" är ju en smidig lösning men inte så billig. Men vill man spara plats kan det ju vara det bästa totalt sett.

Gustaf
Hur ska den diminsioneras då, remote Servo?

Hitta på nätet monteringsanvisning, med olika modeller

Dodge är 4 wd terräng bilBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: ons maj 30, 2018 6:48 am
av therealpinto
Tja, man får väl välja lagom förstärkning.

Spontant sett så ska ju den som ligger på 1.9:1 nästan halvera pedaltrycket, mer servoverkan än så skulle jag vara tveksam till om det från början är konstruerat för att köra helt utan servo. Annars riskerar man att öka pedalvägen onödigt mycket (du vill ju inte bottna huvudcylindern).

Gustaf

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: ons maj 30, 2018 7:30 am
av jonas landin
Går det inte att sätta ett vanligt servo + hyvudcylinder under golvet bakom pedalen?

Så har jag gjort på min 1,5t cheva -45, plockade servo och cylinder från en modernare cheva pickup.

Kan nog fixa nån bild på det!

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: ons maj 30, 2018 11:14 am
av redheat
therealpinto skrev:Tja, man får väl välja lagom förstärkning.

Spontant sett så ska ju den som ligger på 1.9:1 nästan halvera pedaltrycket, mer servoverkan än så skulle jag vara tveksam till om det från början är konstruerat för att köra helt utan servo. Annars riskerar man att öka pedalvägen onödigt mycket (du vill ju inte bottna huvudcylindern).

Gustaf
Ok, blir 1,9 längre slag på bromspedalen?

Skickat från min LEX722 via Tapatalk

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: ons maj 30, 2018 11:56 am
av therealpinto
Nja, borde bli cirka 50% längre slag om man räknar på cylinderareorna. Förutsatt att jag tänker rätt :-)

Gustaf

Re: elektrisk bromsservo ?

Postat: ons maj 30, 2018 3:55 pm
av redheat
therealpinto skrev:Nja, borde bli cirka 50% längre slag om man räknar på cylinderareorna. Förutsatt att jag tänker rätt :-)

Gustaf
Pedalen uppe 270 mm till golv
Pedalen nedtrampad 160 mm till golv

Alltså 110 mm nertrampning x 50 % = 55mm mm

160 mm - 55mm =. 105 mm till golv med Servo

Är det rätt räknat?Bild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk