elektrisk bromsservo ?

Modifieringar och tips
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

jag såg på biltokig på tv, den killen som har programmet sa att han hade elektrisk bromsservo på sin ombyggda cheva .

vad är det, är det när man kör elektrisk vakummpump till en traditionell vakummbromsservo ?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Så kan det vara men det finns också helelektriska servosystem, satt till exempel i tidiga ABS-system. Ford hade det i Sierra och Scorpio med ABS och det fanns säkert fler. Ford hade oftast allt integrerat med ventilblocket för ABS direkt på huvudcylindern men vissa har det separerat och då är det relativt lätt att använda i en annan bil.

Även om man slipper själva servoklockan så sitter det en tryckackumulator och annat på cylindern som gör att inte är superkompakt.

Bild

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

therealpinto skrev:Så kan det vara men det finns också helelektriska servosystem, satt till exempel i tidiga ABS-system. Ford hade det i Sierra och Scorpio med ABS och det fanns säkert fler. Ford hade oftast allt integrerat med ventilblocket för ABS direkt på huvudcylindern men vissa har det separerat och då är det relativt lätt att använda i en annan bil.

Även om man slipper själva servoklockan så sitter det en tryckackumulator och annat på cylindern som gör att inte är superkompakt.

Bild

Gustaf
Tack för svar
Är inte den på bilden typ samma som gm hade hydrobooster, som fick olje tryck från servopump?

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

Eller vad finns det för typ av bromsservo med 2 krets, till en 2,6 ton Dodge från 1944 med 1 krets huvudbromscylinder som tar lite plats?
Tror original huvudbromscylinder är 1 1/4

Det väldigt tungtrampat nu för att få stopp på bilenBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Bild
Senast redigerad av redheat den lör maj 26, 2018 6:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av DreRacing@ »

jag har den från ford i båda min e30m3 och 242. funkar kanon
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Forden har inte hydroboost, dvs det är inte servopumpen som ger tryck utan en elmotor, integrerad i huvudcylindern. Men den har ju en tryckackumulator den också.

Om allt är original och helt så ska det inte vara så tungtrampat men vill du få lägre pedaltryck utan att fixa servo så kan du antingen bygga om utväxlingen i pedalen eller byta till en mindre huvudcylinder. Mindre cylinder ger längre pedalväg och risk att pedalen bottnar så det är lite chansartat.

Ska man byta huvudcylinder tycker jag tvåkrets är givet och då har ju till exempel Wilwood tandemcylindrar med slanganslutning så du kan montera bromsvätskebehållarna på torpedväggen. Det blir rätt kompakt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

therealpinto skrev:Forden har inte hydroboost, dvs det är inte servopumpen som ger tryck utan en elmotor, integrerad i huvudcylindern. Men den har ju en tryckackumulator den också.

Om allt är original och helt så ska det inte vara så tungtrampat men vill du få lägre pedaltryck utan att fixa servo så kan du antingen bygga om utväxlingen i pedalen eller byta till en mindre huvudcylinder. Mindre cylinder ger längre pedalväg och risk att pedalen bottnar så det är lite chansartat.

Ska man byta huvudcylinder tycker jag tvåkrets är givet och då har ju till exempel Wilwood tandemcylindrar med slanganslutning så du kan montera bromsvätskebehållarna på torpedväggen. Det blir rätt kompakt.

Gustaf
OkBild
Fast den ser rätt stor ut den från Ford, ganska trångt mot styrsnäckan

Och byta till mindre huvudcylinder, då räcker nog inte oljan till dom stora hjulcylindrarna till trumbromsarna.

Funderar lite på extern bromsservo, typ Volvo Amazon och Volvo tgb 11
Bild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Ett "remote servo" är ju en smidig lösning men inte så billig. Men vill man spara plats kan det ju vara det bästa totalt sett.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av jonas landin »

Är dodgen en "truck" lr personbil?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

therealpinto skrev:Ett "remote servo" är ju en smidig lösning men inte så billig. Men vill man spara plats kan det ju vara det bästa totalt sett.

Gustaf
Hur ska den diminsioneras då, remote Servo?

Hitta på nätet monteringsanvisning, med olika modeller

Dodge är 4 wd terräng bilBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Tja, man får väl välja lagom förstärkning.

Spontant sett så ska ju den som ligger på 1.9:1 nästan halvera pedaltrycket, mer servoverkan än så skulle jag vara tveksam till om det från början är konstruerat för att köra helt utan servo. Annars riskerar man att öka pedalvägen onödigt mycket (du vill ju inte bottna huvudcylindern).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av jonas landin »

Går det inte att sätta ett vanligt servo + hyvudcylinder under golvet bakom pedalen?

Så har jag gjort på min 1,5t cheva -45, plockade servo och cylinder från en modernare cheva pickup.

Kan nog fixa nån bild på det!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

therealpinto skrev:Tja, man får väl välja lagom förstärkning.

Spontant sett så ska ju den som ligger på 1.9:1 nästan halvera pedaltrycket, mer servoverkan än så skulle jag vara tveksam till om det från början är konstruerat för att köra helt utan servo. Annars riskerar man att öka pedalvägen onödigt mycket (du vill ju inte bottna huvudcylindern).

Gustaf
Ok, blir 1,9 längre slag på bromspedalen?

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av therealpinto »

Nja, borde bli cirka 50% längre slag om man räknar på cylinderareorna. Förutsatt att jag tänker rätt :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: elektrisk bromsservo ?

Inlägg av redheat »

therealpinto skrev:Nja, borde bli cirka 50% längre slag om man räknar på cylinderareorna. Förutsatt att jag tänker rätt :-)

Gustaf
Pedalen uppe 270 mm till golv
Pedalen nedtrampad 160 mm till golv

Alltså 110 mm nertrampning x 50 % = 55mm mm

160 mm - 55mm =. 105 mm till golv med Servo

Är det rätt räknat?Bild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Skriv svar