Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 3:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor maj 31, 2018 10:26 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 98
Hej hoppas tråden ligger rätt här :roll:

Så har lite fråga ang min 140 och dens frambromsar, oken är renoverade med nya kolvar mm, nya rör/slangar dragna huvudcylinder renoverad. På besiktningen så är bromsvärdena fina på både fram och bak.
Vad jag märkt är att om jag ex vill bränna lite däck så kan jag inte hålla på bromsen så bilen står stilla. Trodde I början när jag hade b20 turbo konventerad att de var för lite effekt och för att de är agadiff så de gick för trögt, men gick inte ens på grus :thumbdown:
Efter att satt ner en trimmad b230fk så är de kräm I den så de räcker men kan fortfarande inte göra en burnout, jag kan stå på rätt ordentligt på bromsen men den går framåt endå o de rätt fort, vet att de ska vara ca 70%på frambromsarna och 30% bak men känns som de är mer som 50/50. Bromspedalen är stum med fina skivor och belägg fram. Vad kan detta bero på? Jätte tacksam för svar MVH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 1:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön aug 12, 2012 9:57 pm
Inlägg: 12
Det är väl ställbar bromsreducering till bakhjulen på 140, det är inte någon som justerat där då??
Annars så borde det ju vara trasigt i bromsreduceringen eller något som blivit felkopplat i samband med bromsrenoveringen??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 4:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 98
[
pvnorr skrev:
Det är väl ställbar bromsreducering till bakhjulen på 140, det är inte någon som justerat där då??
Annars så borde det ju vara trasigt i bromsreduceringen eller något som blivit felkopplat i samband med bromsrenoveringen??


Juste den hade jag glömt bort helt :doh: blir o kolla upp detta genast!
Fel kopplat är jag säker de inte är då jag drog vart bromsrör för sig en åt gången, tack för svaret återkommer efter jag testat :) :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 5:55 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 98
Var under bilen och kollade men hittar inte skruven man ska skruva på och kan inte heller hitta någon butik som säljer sådan här :/



Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 6:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön aug 12, 2012 9:57 pm
Inlägg: 12
Den där modellen ser ju ut likadan som 240:s den är inte ställbar den ställbara har en justerskruv där fördjupningen är på den nedre bilden,
minns jag inte fel är den justerbara även något grövre.

http://www.motoroldies.se/Shopp/index.p ... =677588-89

Vad hade du för värden på bromsprovaren på bilprovningen? Den bakre kretsen ska ju ha något lägre bromsvärde typ 2,4fram 1,6bak.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 8:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2089
Ort: Luleå
inte så att du har trasig backventil på bromsservot?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 8:47 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 98
pvnorr skrev:
Den där modellen ser ju ut likadan som 240:s den är inte ställbar den ställbara har en justerskruv där fördjupningen är på den nedre bilden,
minns jag inte fel är den justerbara även något grövre.

http://www.motoroldies.se/Shopp/index.p ... =677588-89


Vad hade du för värden på bromsprovaren på bilprovningen? Den bakre kretsen ska ju ha något lägre bromsvärde typ 2,4fram 1,6bak.

Ja kan nog stämma är sista modellen 1974 så mycket 240 delar på den, fick 2.0 fram 1,3bak


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 8:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 98
Robert Markström skrev:
inte så att du har trasig backventil på bromsservot?


I te kollat de! Kan man få den symtomen då? Hur ser jag om den är kass?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 8:51 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5252
Ort: Lykksällä
Ta lös den och blås/sug i den eller kläm igen vakuumslangen med nåt och prova

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 01, 2018 8:19 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 98
Steve skrev:
Ta lös den och blås/sug i den eller kläm igen vakuumslangen med nåt och prova


Okej ska prova de idag :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 27, 2018 5:26 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 98
Bytte backventil o de blev bättre!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010