svetsa om bakaxel

Modifieringar och tips
micke112
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor maj 10, 2018 4:46 pm

svetsa om bakaxel

Inlägg av micke112 »

Tjenare, vet ej om jag skriver på rätt avdelning men iaf,
Jag ska svetsa om en Ford explorer bakaxel 8.8" till min volvo 740 för att kunna sfro regga bilen, problemet jag har är att för o kunna använda mig av momentstaget så måste jag svetsa på 2 delar från org volvo axeln, nu är väl dessa klumpar gjutjärn så frågan lyder då om någon svetsat i dessa klumpar med pinne o fått det att hålla? vill gärna inte lämna delar från axeln vid gas på drag..
jag har gjutjärns elektroder o sånt..
ska man förvärma med gas? o sen knacka svetsen?

MVH
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: svetsa om bakaxel

Inlägg av hauge »

jag har kortat en 8.8 axel och svetsat grejer på klumpen för momentstag.

En teknik som esab rekommenderar och som jag använde var kallsvetsning med nickelelektroder. Jag lät en proffssvetsare göra det mot en massa kaffe då jag inte har pinnsvets. (dessutom är jag usel med pinnsvets och vinglar bara runt med denna dära långa elektroden)

Svetsa 1,5-2 cm och picka svetsen medans den svalnar. När man kan lägga handen på så är det dax att lägga en ny sträng osv.......
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: svetsa om bakaxel

Inlägg av redheat »

ett anna t sätt att kolla om det svetsbart

svets en punkt på gjutjärnet med mag-svetsen , ta en bågfil och se om det går att såga svetspunkten

om det går att såga- svetsbart med mag-svets

om det blir stenhårt - gjutjärnspinne



eller svetsa fast ett plattjärn - bryt loss plattjärnet och se var svetsen går , ska inte bli en stor grop i gjutjärnet där svetsen satt
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: svetsa om bakaxel

Inlägg av Cassius »

Går ju också svetsa en del av fästet i röret, sen bulta andra halvan i diffhuset för att slippe svetsa i gjutjärnet... :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar