Flytta panhardstag (Med bilder på hur det blev)

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Flytta panhardstag (Med bilder på hur det blev)

Inlägg av jompazx »

Jag ska flytta panhard-staget på en 140 bakaxel behöver man vara orolig för att den ska slå sig? alltså bara kapa bort stagets fäste i axeln och bygga ett nytt med annan position. Tänker att jag lämnar bakaxel helt ihop monterad så drivaxlar är på plats och ser till att det inte drar sig?

mvh
Senast redigerad av jompazx den ons mar 13, 2019 10:59 am, redigerad totalt 2 gång.
mvh! Jonathan Hall
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Flytta panhardstag

Inlägg av Guson »

Du kan nog kallt räkna med att axeln slår sig. Om du har drivaxlarna i eller inte lär inte påverka alls. För att dra den rak igen får du väl göra liknande svetsar på motsatta sidan axeln sett från panhardfästet.

Guson
Tomas Gunnarsson
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag

Inlägg av jompazx »

Vad händer om bakaxeln blir krokig? snedbelastning av lagren?
mvh! Jonathan Hall
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Flytta panhardstag

Inlägg av Guson »

Lagren tar nog inte farligt mycket stryk. Det som händer är att bakaxelröret böjs lite bakåt. Då får drivaxeln en liten vinkel mot diffen. Kanske inte det största problemet om böjningen är måttlig. Dessutom får axeln lite toe-out. Det är inte alls önskvärt.

Guson
Tomas Gunnarsson
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Flytta panhardstag

Inlägg av Tore Bjerke »

På en bakhjulsdreven bil er det ønskelig med toe inn. Toe out gjør bilen nervøs og vanskelig å kjøre på grensen.
Vær også klar over at høyde innfestingspunktene panhardstaget påvirker roll-center. Ved normal kjøring landevei har det minimal betydning.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Flytta panhardstag

Inlägg av fugazi »

Med ett watt-länkage behöver du ju inte svetsa i axelrören utan bara i diffkåpan...
Dock krävs ju ett extra fäste i chassit.
Men kanske ett alternativ?
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag

Inlägg av jompazx »

Planen är nu att bygga fästet för panharden på bärarmsfästet samt det forna panahard fästet. alltså svetsar inget i axelröret utan bara i saker som är svetsade i axelröret. kan lägga upp en bild när det klart. detta är för att jag ska sätta panhardfästet tämligen långt ut åt höger vid högra pinjong vinkel staget och kan därför inte svetsa på motsatta sidan för att rikta upp det. hur gör dom på fabriken? dom sätter väl självklart i jiggar men det är ju mycket svets och borde det inte dra sig i ögonblicken man släpper loss axeln från jiggen.

när det gäller wattlänk så är det ett lätt övervägt alternativ. detta är ingen banbil med lång fjädrings osv då är det inte så stora vinster med wattlänken om jag förstått det hela rätt. och hur är det i kombo med en i övrigt original volvo 140 bakvagn? det ska väl kombineras med 4 länk? Det är också skönt att slippa den extra fäst punkten den ursprungliga anledningen till att panharden flyttas är för att det redan är trångt sedan är det en bonus att man kan sätta det som det ska sitta det sitter fel på volvo 140!. största faktorn är att det är gratis, enkelt och blir snabbt klart. kostar inte en krona att flytta panharden och bara bygga om det till justerbart.

mvh!
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag

Inlägg av The »

Wattlänk behöver inte kombineras med något annat för att vara en stor vinst. Ganska trevligt när det slutar vifta på svansen när det fjädrar ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av jompazx »

Ska också bygga om panhardstaget och pinjongvinkelstangen(heter de det? dom små stagen) till justerbart. ytter diametern på samtliga stag 25mm utvändigt jag har inte kapat upp dom än så är osäker på godstjockleken men hoppas på att kunna använda m22x1 alternativt m20x1 om m22 inte ryms i vettig kvalitet. blir det stöddigt nog? för både panharden och "pinjongvinkelstagen"? med 1mm stigning då får man ju 0.5mm steg i justering då måste väl vara tillräckligt bra för finjustering?

följdfråga

när folk bara sänker sina bilar utan att göra något annat hur mycket skjuts bakaxeln ut åt höger? 3-5mm? vad har det för konsekvenser? hur blir det med väghållningen? blir det olika när man svänger åt olika håll? hur blir belastningen på bussningar? kardanvinklar? däckslitage?

MVH!
mvh! Jonathan Hall
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Förskjutningen relaterar till sänkningsgraden, man kan räkna på det där med Trigometri.
Minns inte hur mycket min försköts, men jag monterade ett IPD justerbart panhard och
justerade så axeln sitter centrerad i "nolläge" så att säga. Men om du ändå skall modda
hade jag monterat en Wattlänk.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av jompazx »

Det är klart att det beror på hur mycket man sänker men med en sänksats som sänker 40mm hur blir det är ju ingen konst att räkna ut med sinus o company om man skulle sänka en bil nu ska jag inte det? jag frågar lite mer allmänt. tycker jag ser mycket epor i trakten som förmodligen knappt har några fjädrar kvar hur "illa" blir det och vilka problem blir det?
mvh! Jonathan Hall
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Problemet är att den i princip ligger på genomslagsgummina när den är så låg, och
det ger usla vägegenskaper!

Sänker du utan att justera centreringen av axeln blir det ju alltid mer påfrestningar
på bussningar och stötdämpare.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av jompazx »

Ingen som har koll på om m22x1 är stark nog och fin nog? Truls vad var det för gänga på IPD staget?
mvh! Jonathan Hall
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Det är 3/4 UNC på mitt IPD stag. (19,05mm i diameter och 2,54mm i stigning)

Tror 1,0mm stigning blir allt för fingängat faktiskt?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av The »

Det kan ju inte direkt vara "för fingängat"
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar