Sida 1 av 2

Flytta panhardstag (Med bilder på hur det blev)

Postat: tor jul 19, 2018 6:05 pm
av jompazx
Jag ska flytta panhard-staget på en 140 bakaxel behöver man vara orolig för att den ska slå sig? alltså bara kapa bort stagets fäste i axeln och bygga ett nytt med annan position. Tänker att jag lämnar bakaxel helt ihop monterad så drivaxlar är på plats och ser till att det inte drar sig?

mvh

Re: Flytta panhardstag

Postat: sön jul 22, 2018 4:23 pm
av Guson
Du kan nog kallt räkna med att axeln slår sig. Om du har drivaxlarna i eller inte lär inte påverka alls. För att dra den rak igen får du väl göra liknande svetsar på motsatta sidan axeln sett från panhardfästet.

Guson

Re: Flytta panhardstag

Postat: tis jul 24, 2018 4:27 pm
av jompazx
Vad händer om bakaxeln blir krokig? snedbelastning av lagren?

Re: Flytta panhardstag

Postat: tis jul 24, 2018 9:49 pm
av Guson
Lagren tar nog inte farligt mycket stryk. Det som händer är att bakaxelröret böjs lite bakåt. Då får drivaxeln en liten vinkel mot diffen. Kanske inte det största problemet om böjningen är måttlig. Dessutom får axeln lite toe-out. Det är inte alls önskvärt.

Guson

Re: Flytta panhardstag

Postat: ons jul 25, 2018 7:22 am
av Tore Bjerke
På en bakhjulsdreven bil er det ønskelig med toe inn. Toe out gjør bilen nervøs og vanskelig å kjøre på grensen.
Vær også klar over at høyde innfestingspunktene panhardstaget påvirker roll-center. Ved normal kjøring landevei har det minimal betydning.

Re: Flytta panhardstag

Postat: ons jul 25, 2018 10:06 am
av fugazi
Med ett watt-länkage behöver du ju inte svetsa i axelrören utan bara i diffkåpan...
Dock krävs ju ett extra fäste i chassit.
Men kanske ett alternativ?

Re: Flytta panhardstag

Postat: tor jul 26, 2018 10:39 am
av jompazx
Planen är nu att bygga fästet för panharden på bärarmsfästet samt det forna panahard fästet. alltså svetsar inget i axelröret utan bara i saker som är svetsade i axelröret. kan lägga upp en bild när det klart. detta är för att jag ska sätta panhardfästet tämligen långt ut åt höger vid högra pinjong vinkel staget och kan därför inte svetsa på motsatta sidan för att rikta upp det. hur gör dom på fabriken? dom sätter väl självklart i jiggar men det är ju mycket svets och borde det inte dra sig i ögonblicken man släpper loss axeln från jiggen.

när det gäller wattlänk så är det ett lätt övervägt alternativ. detta är ingen banbil med lång fjädrings osv då är det inte så stora vinster med wattlänken om jag förstått det hela rätt. och hur är det i kombo med en i övrigt original volvo 140 bakvagn? det ska väl kombineras med 4 länk? Det är också skönt att slippa den extra fäst punkten den ursprungliga anledningen till att panharden flyttas är för att det redan är trångt sedan är det en bonus att man kan sätta det som det ska sitta det sitter fel på volvo 140!. största faktorn är att det är gratis, enkelt och blir snabbt klart. kostar inte en krona att flytta panharden och bara bygga om det till justerbart.

mvh!

Re: Flytta panhardstag

Postat: tor jul 26, 2018 2:40 pm
av The
Wattlänk behöver inte kombineras med något annat för att vara en stor vinst. Ganska trevligt när det slutar vifta på svansen när det fjädrar ;-)

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Postat: ons aug 01, 2018 10:41 pm
av jompazx
Ska också bygga om panhardstaget och pinjongvinkelstangen(heter de det? dom små stagen) till justerbart. ytter diametern på samtliga stag 25mm utvändigt jag har inte kapat upp dom än så är osäker på godstjockleken men hoppas på att kunna använda m22x1 alternativt m20x1 om m22 inte ryms i vettig kvalitet. blir det stöddigt nog? för både panharden och "pinjongvinkelstagen"? med 1mm stigning då får man ju 0.5mm steg i justering då måste väl vara tillräckligt bra för finjustering?

följdfråga

när folk bara sänker sina bilar utan att göra något annat hur mycket skjuts bakaxeln ut åt höger? 3-5mm? vad har det för konsekvenser? hur blir det med väghållningen? blir det olika när man svänger åt olika håll? hur blir belastningen på bussningar? kardanvinklar? däckslitage?

MVH!

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Postat: tor aug 02, 2018 11:57 am
av Truls_Nordahl
Förskjutningen relaterar till sänkningsgraden, man kan räkna på det där med Trigometri.
Minns inte hur mycket min försköts, men jag monterade ett IPD justerbart panhard och
justerade så axeln sitter centrerad i "nolläge" så att säga. Men om du ändå skall modda
hade jag monterat en Wattlänk.

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Postat: tor aug 02, 2018 3:45 pm
av jompazx
Det är klart att det beror på hur mycket man sänker men med en sänksats som sänker 40mm hur blir det är ju ingen konst att räkna ut med sinus o company om man skulle sänka en bil nu ska jag inte det? jag frågar lite mer allmänt. tycker jag ser mycket epor i trakten som förmodligen knappt har några fjädrar kvar hur "illa" blir det och vilka problem blir det?

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Postat: tor aug 02, 2018 4:46 pm
av Truls_Nordahl
Problemet är att den i princip ligger på genomslagsgummina när den är så låg, och
det ger usla vägegenskaper!

Sänker du utan att justera centreringen av axeln blir det ju alltid mer påfrestningar
på bussningar och stötdämpare.

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Postat: lör aug 04, 2018 10:13 pm
av jompazx
Ingen som har koll på om m22x1 är stark nog och fin nog? Truls vad var det för gänga på IPD staget?

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Postat: sön aug 05, 2018 10:17 am
av Truls_Nordahl
Det är 3/4 UNC på mitt IPD stag. (19,05mm i diameter och 2,54mm i stigning)

Tror 1,0mm stigning blir allt för fingängat faktiskt?

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Postat: sön aug 05, 2018 2:11 pm
av The
Det kan ju inte direkt vara "för fingängat"