Bygga wattlänk

Modifieringar och tips
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Bygga wattlänk

Inlägg av MatsN »

Hur mycket påfrestning blir det vid infästning för propelller? Håller materialet i kåpan på 1031 axel om man svetsar infästning där?? Eller är det bättre göra en brygga som fäster i bultarna?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av Truls_Nordahl »

Magkänslan säger att originalkåpan är för vek, men den går kanske att förstärka?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av MatsN »

Min mage säger nog samma om jag tänker efter. Dom smidda är ju bra mycket stadigare.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av anglia-61 »

Jag har en gjuten alukåpa för wattlink över.
Den är obearbetad, så det krävs att borra hål, och ev lite fräsning.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av Truls_Nordahl »

Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av MatsN »

Tack för förslag men har börjat smida lite redan.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av therealpinto »

En enkel tumregel för dimensionering av wattlänk eller panhardstag (eller något motsvarande som håller axeln i sidled) är att det ska hålla för minst hela bilens vikt (totalvikt alltså).

Ska man busa lite med bilen kan det ju vara bra att ta till lite extra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av MatsN »

Bra regel!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Bygga wattlänk

Inlägg av Anders_Karlsson »

Snabbgooglade lite på vad en M12 10.9 skruv klarar i skjuvkraft, ca 74 kN på den ogängade delen. 7,5 tons kraft alltså.

Min Commodore väger 1250 kg och Panhardstaget sitter med en fingängad M12 10.9 i karossen och en 15-16 mm pinne på axeln med en vanlig M12 gänga i änden.
Efter många års lek på bana så har jag noterat att själva staget fått en liten böj över hela längden, dryga metern.

Allt annat är som det var 1977 när Udo och Heinz skruvade fast axeln på löpande bandet i Rüsselheim :thumbright:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar