Sida 1 av 1

Bygga wattlänk

Postat: sön aug 05, 2018 3:11 pm
av MatsN
Hur mycket påfrestning blir det vid infästning för propelller? Håller materialet i kåpan på 1031 axel om man svetsar infästning där?? Eller är det bättre göra en brygga som fäster i bultarna?

Re: Bygga wattlänk

Postat: sön aug 05, 2018 4:27 pm
av Truls_Nordahl
Magkänslan säger att originalkåpan är för vek, men den går kanske att förstärka?

Re: Bygga wattlänk

Postat: sön aug 05, 2018 7:04 pm
av MatsN
Min mage säger nog samma om jag tänker efter. Dom smidda är ju bra mycket stadigare.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Bygga wattlänk

Postat: sön aug 05, 2018 7:59 pm
av anglia-61
Jag har en gjuten alukåpa för wattlink över.
Den är obearbetad, så det krävs att borra hål, och ev lite fräsning.

Re: Bygga wattlänk

Postat: sön aug 05, 2018 8:40 pm
av Truls_Nordahl

Re: Bygga wattlänk

Postat: sön aug 05, 2018 9:03 pm
av MatsN
Tack för förslag men har börjat smida lite redan.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Bygga wattlänk

Postat: mån aug 06, 2018 7:03 am
av therealpinto
En enkel tumregel för dimensionering av wattlänk eller panhardstag (eller något motsvarande som håller axeln i sidled) är att det ska hålla för minst hela bilens vikt (totalvikt alltså).

Ska man busa lite med bilen kan det ju vara bra att ta till lite extra.

Gustaf

Re: Bygga wattlänk

Postat: mån aug 06, 2018 8:51 am
av MatsN
Bra regel!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Bygga wattlänk

Postat: tis aug 07, 2018 9:45 pm
av Anders_Karlsson
Snabbgooglade lite på vad en M12 10.9 skruv klarar i skjuvkraft, ca 74 kN på den ogängade delen. 7,5 tons kraft alltså.

Min Commodore väger 1250 kg och Panhardstaget sitter med en fingängad M12 10.9 i karossen och en 15-16 mm pinne på axeln med en vanlig M12 gänga i änden.
Efter många års lek på bana så har jag noterat att själva staget fått en liten böj över hela längden, dryga metern.

Allt annat är som det var 1977 när Udo och Heinz skruvade fast axeln på löpande bandet i Rüsselheim :thumbright: