Bygga wattlänk
Bygga wattlänk
Hur mycket påfrestning blir det vid infästning för propelller? Håller materialet i kåpan på 1031 axel om man svetsar infästning där?? Eller är det bättre göra en brygga som fäster i bultarna?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Bygga wattlänk
Magkänslan säger att originalkåpan är för vek, men den går kanske att förstärka?
Re: Bygga wattlänk
Min mage säger nog samma om jag tänker efter. Dom smidda är ju bra mycket stadigare.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Re: Bygga wattlänk
Jag har en gjuten alukåpa för wattlink över.
Den är obearbetad, så det krävs att borra hål, och ev lite fräsning.
Den är obearbetad, så det krävs att borra hål, och ev lite fräsning.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Bygga wattlänk
Tack för förslag men har börjat smida lite redan.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga wattlänk
En enkel tumregel för dimensionering av wattlänk eller panhardstag (eller något motsvarande som håller axeln i sidled) är att det ska hålla för minst hela bilens vikt (totalvikt alltså).
Ska man busa lite med bilen kan det ju vara bra att ta till lite extra.
Gustaf
Ska man busa lite med bilen kan det ju vara bra att ta till lite extra.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bygga wattlänk
Bra regel!
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Bygga wattlänk
Snabbgooglade lite på vad en M12 10.9 skruv klarar i skjuvkraft, ca 74 kN på den ogängade delen. 7,5 tons kraft alltså.
Min Commodore väger 1250 kg och Panhardstaget sitter med en fingängad M12 10.9 i karossen och en 15-16 mm pinne på axeln med en vanlig M12 gänga i änden.
Efter många års lek på bana så har jag noterat att själva staget fått en liten böj över hela längden, dryga metern.
Allt annat är som det var 1977 när Udo och Heinz skruvade fast axeln på löpande bandet i Rüsselheim
Min Commodore väger 1250 kg och Panhardstaget sitter med en fingängad M12 10.9 i karossen och en 15-16 mm pinne på axeln med en vanlig M12 gänga i änden.
Efter många års lek på bana så har jag noterat att själva staget fått en liten böj över hela längden, dryga metern.
Allt annat är som det var 1977 när Udo och Heinz skruvade fast axeln på löpande bandet i Rüsselheim
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V