Placering av styrväxel.

Modifieringar och tips
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Placering av styrväxel.

Inlägg av Firenza »

Satt i garaget och funderade lite på hur jag skall konstruera framvagnen så inget tar i varandra.
Och hur bör man optimalt placera styrväxeln.
Självfallet skall de innre styrlederna ligga i linjen mellan övre och nedre bärarmens innre ledpunkter (Dubbel A arm) för att inte få Bumpstear

Men hur är det med placering i färdriktningen?
(Allt jag skriver utgår från Ride hight och "raka" hjul)
Först antog jag att det mest optimala borde vara att ha styrväxeln så den är 90 grader mot styrleden både i höjdled och färdriktningen.
Men efter att ha googlat runt lite på bland annat rejsa så blev jag inte lika säker.

om vi börjar med den enkla biten som är höjdled. den (Enligt mitt huvud) måste vara i samma höjdled som styrleden för att minimera Bumpstear.

Sedan har vi färdriktningen.
Jag hittade lite info om det hela på Rejsa.
Bland annat denna bilden
Bild
Nu har jag min styrväxel på andra sidan balken. Men kan jag tolka det hela som att flyttar jag styrväxeln något framåt så kommer det endast öka ackerman?
Om så är fallet finns det någon grund regel om hur mycket man kan flytta den? och hur mycket det påverkar ackerman?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Dennis M »

Det där med lederna i linje är en gammal välspridd lögn, jag ska se om jag kan hitta en förklarande bild.
Hur ser spindlar osv ut?
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Firenza »

Jag har planerat att använda mig av Volvo 164 Spindlar.
Men med allra största sannolikhet så kommer jag att bygga om styrarmarna på dessa.
Tänkte bulta på ett par lösa styrarmar på spindlarna för att få lite kortare styrarmar då dessa inte passar ihop med min styrväxel ( blir väldigt stor vändradie annars) Såg inte ut att vara någon större operation att få till det.
Tänkte ta de styrarmarna som satt original och antingen använda mig av dessa eller ha dom som mall.

Så vad det gäller dagens Ackerman på bilen så är den helt justerbar beroende på hur jag väljer att göra.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av therealpinto »

Ledpunkterna i linje (med spindellederna resp. inre bärarmslagringar) är enligt min erfarenhet ett bra utgångsläge men för att minimera bump steer måste man finjustera höjden på styrväxeln. Rigga upp, fixera med klämmor eller liknande och flytta styrväxeln upp/ner tills du är nöjd med bump steerkurvan.

Framåt/bakåt påverkar mest ackermann men ju mer styrstagen blir vinklade, desto mer sidledskrafter kommer man få i styrväxeln och desto "klenare" blir styrstagen. Så man bör undvika överdrivna vinklar av den anledningen. Det brukar inte heller vara så bra om styrväxeln hamnar så att styrstagen ändrar riktning (pekar bakåt/framåt) under styrutslaget. Det ger ofta en konstig känsla.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Dennis M »

Som Gustaf säger så är det jättebra att sätta dit styrväxeln med tvingar och brädlappar eller liknande och prova.

Här är ett bra exempel på varför det inte räcker med att styrlederna är i linje med lederna i spindeln och karossen

http://image.circletrack.com/f/26716696 ... center.jpg

när den fjädrar så kommer övre bärarmen ge mer camber och dra spindeln innåt i överkant och då trycks spindeln mot styrleden och bilen svänger.

För att undvika detta så måste sturarmen peka uppåt som denna bild

http://image.circletrack.com/f/26716690 ... psteer.jpg

Nu så ser ju verkligheten inte ut så här utan det är bara i internet och böcker man ser detta.
I stort sett alla bilar har ju ackerman vilket innebär att de yttre lederna inte alls är i linje utan styrleden är förskjuten innåt eller utåt beroende på om styrväxeln sitter framför eller bakom axeln.
Detta innebär att inre styrled ska förskjutas lika mycket åt samma håll.

Sen är det ju som gustav nämner att ackerman ändras om styrväxeln inte är i linje, dessutom är det ju ofta lite sidledes glapp i styrväxeln som gör sig påmint om det inte är hyffsat i linje.

Mvh
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Daniel-635 »

På min bil blev det så att Kuggstången behövde sitta så långt fram det bara tekniskt var möjligt.

Bild

Men jag har ju McPherson, med en lite udda yttre dubbel ledpunkt i nedre spindelleden.

Bild

Bild


Taget rätt ur minnet är mina utslag 30° på Ytterhjulet och 40° på Innerhjulet, med ett axelavstånd på 2600-2700?
Minsta spårcirkel med ytterhjulet blev då strax över 11m.

Hjulutslagen mätte jag med en magnet monterad linjelaser på bromsskivan.

Bild

Hoppas att det kan vara några värdefulla tips.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Firenza »

Nu plockar vi upp en gammal tråd.
Håller på o finjusterar positionen på min styrväxel och försöker få till en bra Bump steer.
Har en 2 meter lång fyrkantsprofil fastskruvad i hjulnavet och två långa vinkelhakar och mäter förändringarna på i respektive ytterkant.

Jag får vid 60 mm infjädring (profilen tar i karossen om jag försöker fjädra in mer) 2 mm toe out.
Detta är alltså en meter ut från navcentrum och inte på fälgen.

Vad tror ni är detta acceptabel bump steer eller skall jag försöka jaga fler mm.

Utfjädringen är ungefär samma förändring.


Tommy
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av therealpinto »

2 mm toe out 1 meter framför hjulcentrum, är "icke mätbar" bump steer i praktiken.

Min erfarenhet är att 1 meter framför hjulcentrum så är "enstaka" millimetrar inget man märker (enstaka är kanske upp till 9 mm typ).

Har du möjlighet, kolla vad som händer om du sänker respektive höjer styrväxeln säg 5 mm. Går det att bygga fästena så du kan variera höjden inom det spannet kan det vara intressant för att finjustera bilens beteende när den är klar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Firenza »

:thumbright: Vad bra.
Det var det svaret jag ville ha och misstänkte att det borde vara ok.

Har provat att flytta runt en del och fått lite olika resultat (Speciellt då jag i detta läge har kunnat laborera med både höjd och bredd på styrväxeln)
Jag kommer få en ganska smal styrväxel. 455 mm bred (Yttre styrled till yttre styrled. kuggstången i sig blir 425 mm)


Hittade denna länken
https://www.onallcylinders.com/2014/06/ ... ump-steer/
Tyckte den var bra för o förstå vad som hände när jag ändrade placeringen och om den skulle upp, ner eller bredare / smalare

Skal göra ett par justerbara fästen så man kan justera.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av super7 »

Firenza skrev: Jag får vid 60 mm infjädring (profilen tar i karossen om jag försöker fjädra in mer) 2 mm toe out.
Detta är alltså en meter ut från navcentrum och inte på fälgen.

Utfjädringen är ungefär samma förändring.
Tommy
Ändrar sig toe 4 mm under hela fjädrings rörelsen?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Firenza »

Ja det stämmer toe ändrar ca 3-4 mm på hela fjädringsvägen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av super7 »

Om du mäter från ridehight och struntar i att mäta dom 2 sista cm i ändläget på fjädringsvägen
vad får du för värden då?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Placering av styrväxel.

Inlägg av Firenza »

skall kolla det. men det tar en dag eller två då allt är nedmonterat i väntan på kortning av styrväxeln.
Har bokat grannens svarv imorgon
Skriv svar