140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av jompazx »

Hej,

Ska använda ett nissan micra servo. 240is huvudbromscylinder ska ju passa ihop med micra servot. Det ska användas med original 140 bromsar så man hade gärna använt 140ins bromscylindern passar den också med micra servot? om inte, är hur är borret i 240in bromscylindern? funkar det med 140 bromsarna? oken kommer från en 73a.

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av jompazx »

Ingen som vet?
mvh! Jonathan Hall
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av Guson »

Googla lite på reparationssatser till huvudbromscylinder, där brukar cylinderdiametern ofta stå. Oken på 140 och 240 har nästan samma diameter på kolvarna i oken så den hbc som passar den ena borde passa den andra rent hydrauliskt. Jag tror alla 140 har samma borr men 240 kan finnas med några olika. 240 har stegborrad cylinder med två diametrar men det är den större av de två som är intressant. Flänsen mot bromsservot vet jag inte hur den skiljer mellan de två.

Guson
Tomas Gunnarsson
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av redheat »

jag har kört både med 140 och 240 huvudcylinder på nissan micra servo
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av jompazx »

Det låter lovande!

"redheat"

Du har inte ett till salu?
mvh! Jonathan Hall
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av redheat »

Nej tyvärr

Skickat från min Mi MIX 2S via Tapatalk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av jompazx »

Guson skrev:Googla lite på reparationssatser till huvudbromscylinder, där brukar cylinderdiametern ofta stå. Oken på 140 och 240 har nästan samma diameter på kolvarna i oken så den hbc som passar den ena borde passa den andra rent hydrauliskt. Jag tror alla 140 har samma borr men 240 kan finnas med några olika. 240 har stegborrad cylinder med två diametrar men det är den större av de två som är intressant. Flänsen mot bromsservot vet jag inte hur den skiljer mellan de två.

Guson

Jag förstår inte riktigt hur du menar. har köpt en 240 bromscylinder nu och den ser ut att vara stegborrad. funkar den? eller ska det finnas en som inte är stegborrad? varför är den stegborrad? menar du att bara köra en krets?

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av Guson »

Du ska använda båda kretsarna. De har samma tryck men det är den större diametern som avgör utväxlingen när du jämför olika cylindrar.

Guson
Tomas Gunnarsson
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av jompazx »

Okej då ska det funka bra. men vad är meningen med 2 stegs borrning är den ena till bakhjulen?
mvh! Jonathan Hall
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: 140 och 240 huvudbromscylinder skillnader?

Inlägg av Guson »

Nej, det skall minska dödgången i cylindern när man börjar bromsa. De två kretsarna har samma tryck.

Guson
Tomas Gunnarsson
Skriv svar