Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av jompazx »

Hej,

Hur kontrollerar man att en bakaxel(stel sådan) är rak? alltså att inget av axelrören har krökt sig av att någon kört i en trottoarkant eller liknande. Man ska tydligen spänna upp trådar och grejer. Har också förstått att man vill ha lite toe in bak och lite camber hur mycket? det är en volvo 140 axel. sedan ska man kunna rikta upp det med att svetsa en sträng, har någon en bild på hur man har gjort med trådar etc?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av super7 »

Sitter axeln på en bil eller är den lös?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av jompazx »

Den sitter i en ram men är lätt att ta ut.
mvh! Jonathan Hall
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av Guson »

Det enklaste är att montera två raka fälgar och mäta mellan innerkanterna. Skillnaden mellan måtten uppe och nere ger camber, skillnaden mellan fram och bak ger toe.

Guson
Tomas Gunnarsson
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag satte en laserpekare på drivaxlarna och roterade så jag fick ljuspunkter framför
och bakom bilen på garageväggen på båda sidorna och mätte avståndet mellan
sedan i taket och på golvet :idea:
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av jompazx »

Guson skrev:Det enklaste är att montera två raka fälgar och mäta mellan innerkanterna. Skillnaden mellan måtten uppe och nere ger camber, skillnaden mellan fram och bak ger toe.

Guson
Jo, då ser man ju hur mycket camber och toe man har men man ser väl inte om axeln är krokig? Man kan inte lita på däck eller? har nämnligen inga raka fälgar utan däck på sig. Men man kanske kan spänna fast ett plattjärn
fredde_vit_pv skrev:jag satte en laserpekare på drivaxlarna och roterade så jag fick ljuspunkter framför
och bakom bilen på garageväggen på båda sidorna och mätte avståndet mellan
sedan i taket och på golvet :idea:
Smart, men tyvärr så funkar det för oss det hänger för mycket grejer i taket. Men man ser ju häller inte
Vi gör liknande när vi mäter bumpsteer inte riktigt klart än men vi närmar oss >2mm 1m framför.

vår bessman snackade om trådar och grejer men fattar inte hur man ska få till det hemma i garaget?
mvh! Jonathan Hall
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av Guson »

Om toe och camber är noll lär axelrören inte vara krokigare än när axeln var ny.

Guson
Tomas Gunnarsson
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av SRyLul »

Gör tvärt om då?
Placera laserpekaren på ett fast underlag och justera strålen så den lyser längs fälgen och kolla avståndet till fälgen. Mät vågrätt och lodrätt. Rotera fälgen ett kvarts varv och mät igen.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av jompazx »

Guson skrev:Om toe och camber är noll lär axelrören inte vara krokigare än när axeln var ny.

Guson
Är verkligen camber och toe verkligen noll original då? Det ska ju vara väldigt olämpligt med noll toe bak.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av super7 »

Den sista justeringen av hjulvinklarna görs lättast genom en
4hjuls inställning hos någon däckverkstad eller dylikt.
Och som du redan tagit upp så är det svetsning på axelröret
eller värma med induktionsvärmare :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av Guson »

jompazx skrev:
Guson skrev:Om toe och camber är noll lär axelrören inte vara krokigare än när axeln var ny.

Guson
Är verkligen camber och toe verkligen noll original då? Det ska ju vara väldigt olämpligt med noll toe bak.
Har du hört att Volvo byggde axlarna med toe in från början? Jag tvivlar...

Guson
Tomas Gunnarsson
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av Anders_Karlsson »

Det är lite glapp i hjullagren så det blir lite negativ camber bara av att bilen står på hjulen. Sen påverkas alla mätvärden av att däcken glider på mätplattan, däcktryck och skicket på bussningar mm så det är ganska svårt att mäta sånt här statiskt.

Vill man mäta med precision så är det nog bäst att ta ur drivaxlarna och mäta mot hjullagrens lagerlägen i axelrören och mot medbringaren på pinjongen eller ännu hellre mot pinjongens lagerlägen.

Kör man i en trottoarkant så hårt så axelrören böjs så lär man ha krökt länkarmar och karossfästen också.

Som kuriosa kan jag nämna att jag kontrollmätte länkarmsfästena på en bakaxel en gång, det diffade ett par millimeter mellan höger och vänster sida.
Tur att det finns gummibussningar som tar upp felmarginalen :thumbright:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av fredde_vit_pv »

om man mäter med en laser monterad på roterande ute på axeln mot vägg eller tak blir det 10ggr bättre
(mäta på däcket ca 30cm från centrum jämfört med garagedörren kanske 400 cm från centrum av axeln)
än att mäta mot däck eller fälg som dessutom sällan är raka och fina.
ryms det linor för mätning borde även en laserstråle rymmas !?
så tänker jag iallafall :lol:
Anders_Karlsson
det är väl ingen stel axel eller?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av Anders_Karlsson »

fredde_vit_pv:
Jag menar det som kallas "live axle" på engelska, på svenska kallar man det stel axel av nån anledning. Det finns ju självklart länkarmar med gummibussningar i upphängningen, men själva axeln är "stel" iom att hjulen inte kan röra sig oberoende av varandra som på en delad axel/hjulupphängning.
Eller vad menar du?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av jompazx »

Anders_Karlsson skrev:Det är lite glapp i hjullagren så det blir lite negativ camber bara av att bilen står på hjulen. Sen påverkas alla mätvärden av att däcken glider på mätplattan, däcktryck och skicket på bussningar mm så det är ganska svårt att mäta sånt här statiskt.

Vill man mäta med precision så är det nog bäst att ta ur drivaxlarna och mäta mot hjullagrens lagerlägen i axelrören och mot medbringaren på pinjongen eller ännu hellre mot pinjongens lagerlägen.

Kör man i en trottoarkant så hårt så axelrören böjs så lär man ha krökt länkarmar och karossfästen också.

Som kuriosa kan jag nämna att jag kontrollmätte länkarmsfästena på en bakaxel en gång, det diffade ett par millimeter mellan höger och vänster sida.
Tur att det finns gummibussningar som tar upp felmarginalen :thumbright:
Men pinjongen sitter väl inte mitt i bakaxeln vill jag minnas? men man kanske kan ta hänsyn till det.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar