Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av fredde_vit_pv »

Anders_Karlsson skrev:fredde_vit_pv:
Jag menar det som kallas "live axle" på engelska, på svenska kallar man det stel axel av nån anledning. Det finns ju självklart länkarmar med gummibussningar i upphängningen, men själva axeln är "stel" iom att hjulen inte kan röra sig oberoende av varandra som på en delad axel/hjulupphängning.
Eller vad menar du?
då är jag med, ja vi menar samma
det finns ju så många konstiga upphängningar nuförtiden :doh: :hihi:

/F
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)

Inlägg av Anders_Karlsson »

Anders_Karlsson skrev:
Det är lite glapp i hjullagren så det blir lite negativ camber bara av att bilen står på hjulen. Sen påverkas alla mätvärden av att däcken glider på mätplattan, däcktryck och skicket på bussningar mm så det är ganska svårt att mäta sånt här statiskt.

Vill man mäta med precision så är det nog bäst att ta ur drivaxlarna och mäta mot hjullagrens lagerlägen i axelrören och mot medbringaren på pinjongen eller ännu hellre mot pinjongens lagerlägen.
Men pinjongen sitter väl inte mitt i bakaxeln vill jag minnas? men man kanske kan ta hänsyn till det.
Drivaxlarna ska sitta i 90 graders vinkel mot pinjongaxeln sett ovanifrån, spelar ju ingen roll att den ligger under hjulaxelns centrumlinje eller att den är förskjuten åt sidan (vänster sida på en sån bakaxel vi diskuterar här).

Ska man mäta sånt här med lite noggrannhet så är det bra att utgå från plana, bearbetade ytor på axeln. Det kan vara medbringaren på pinjongen och hjulnaven på drivaxlarna, då går det att mäta med axeln sittande på bilen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar