Anders_Karlsson skrev:
Det är lite glapp i hjullagren så det blir lite negativ camber bara av att bilen står på hjulen. Sen påverkas alla mätvärden av att däcken glider på mätplattan, däcktryck och skicket på bussningar mm så det är ganska svårt att mäta sånt här statiskt.
Vill man mäta med precision så är det nog bäst att ta ur drivaxlarna och mäta mot hjullagrens lagerlägen i axelrören och mot medbringaren på pinjongen eller ännu hellre mot pinjongens lagerlägen.
Men pinjongen sitter väl inte mitt i bakaxeln vill jag minnas? men man kanske kan ta hänsyn till det.
Drivaxlarna ska sitta i 90 graders vinkel mot pinjongaxeln sett ovanifrån, spelar ju ingen roll att den ligger under hjulaxelns centrumlinje eller att den är förskjuten åt sidan (vänster sida på en sån bakaxel vi diskuterar här).
Ska man mäta sånt här med lite noggrannhet så är det bra att utgå från plana, bearbetade ytor på axeln. Det kan vara medbringaren på pinjongen och hjulnaven på drivaxlarna, då går det att mäta med axeln sittande på bilen.