Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Hej,
Hur kontrollerar man att en bakaxel(stel sådan) är rak? alltså att inget av axelrören har krökt sig av att någon kört i en trottoarkant eller liknande. Man ska tydligen spänna upp trådar och grejer. Har också förstått att man vill ha lite toe in bak och lite camber hur mycket? det är en volvo 140 axel. sedan ska man kunna rikta upp det med att svetsa en sträng, har någon en bild på hur man har gjort med trådar etc?
Hur kontrollerar man att en bakaxel(stel sådan) är rak? alltså att inget av axelrören har krökt sig av att någon kört i en trottoarkant eller liknande. Man ska tydligen spänna upp trådar och grejer. Har också förstått att man vill ha lite toe in bak och lite camber hur mycket? det är en volvo 140 axel. sedan ska man kunna rikta upp det med att svetsa en sträng, har någon en bild på hur man har gjort med trådar etc?
mvh! Jonathan Hall
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Sitter axeln på en bil eller är den lös?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Det enklaste är att montera två raka fälgar och mäta mellan innerkanterna. Skillnaden mellan måtten uppe och nere ger camber, skillnaden mellan fram och bak ger toe.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
jag satte en laserpekare på drivaxlarna och roterade så jag fick ljuspunkter framför
och bakom bilen på garageväggen på båda sidorna och mätte avståndet mellan
sedan i taket och på golvet
och bakom bilen på garageväggen på båda sidorna och mätte avståndet mellan
sedan i taket och på golvet
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Jo, då ser man ju hur mycket camber och toe man har men man ser väl inte om axeln är krokig? Man kan inte lita på däck eller? har nämnligen inga raka fälgar utan däck på sig. Men man kanske kan spänna fast ett plattjärnGuson skrev:Det enklaste är att montera två raka fälgar och mäta mellan innerkanterna. Skillnaden mellan måtten uppe och nere ger camber, skillnaden mellan fram och bak ger toe.
Guson
Smart, men tyvärr så funkar det för oss det hänger för mycket grejer i taket. Men man ser ju häller intefredde_vit_pv skrev:jag satte en laserpekare på drivaxlarna och roterade så jag fick ljuspunkter framför
och bakom bilen på garageväggen på båda sidorna och mätte avståndet mellan
sedan i taket och på golvet
Vi gör liknande när vi mäter bumpsteer inte riktigt klart än men vi närmar oss >2mm 1m framför.
vår bessman snackade om trådar och grejer men fattar inte hur man ska få till det hemma i garaget?
mvh! Jonathan Hall
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Om toe och camber är noll lär axelrören inte vara krokigare än när axeln var ny.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Gör tvärt om då?
Placera laserpekaren på ett fast underlag och justera strålen så den lyser längs fälgen och kolla avståndet till fälgen. Mät vågrätt och lodrätt. Rotera fälgen ett kvarts varv och mät igen.
Placera laserpekaren på ett fast underlag och justera strålen så den lyser längs fälgen och kolla avståndet till fälgen. Mät vågrätt och lodrätt. Rotera fälgen ett kvarts varv och mät igen.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Är verkligen camber och toe verkligen noll original då? Det ska ju vara väldigt olämpligt med noll toe bak.Guson skrev:Om toe och camber är noll lär axelrören inte vara krokigare än när axeln var ny.
Guson
mvh! Jonathan Hall
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Den sista justeringen av hjulvinklarna görs lättast genom en
4hjuls inställning hos någon däckverkstad eller dylikt.
Och som du redan tagit upp så är det svetsning på axelröret
eller värma med induktionsvärmare
4hjuls inställning hos någon däckverkstad eller dylikt.
Och som du redan tagit upp så är det svetsning på axelröret
eller värma med induktionsvärmare
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Har du hört att Volvo byggde axlarna med toe in från början? Jag tvivlar...jompazx skrev:Är verkligen camber och toe verkligen noll original då? Det ska ju vara väldigt olämpligt med noll toe bak.Guson skrev:Om toe och camber är noll lär axelrören inte vara krokigare än när axeln var ny.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Det är lite glapp i hjullagren så det blir lite negativ camber bara av att bilen står på hjulen. Sen påverkas alla mätvärden av att däcken glider på mätplattan, däcktryck och skicket på bussningar mm så det är ganska svårt att mäta sånt här statiskt.
Vill man mäta med precision så är det nog bäst att ta ur drivaxlarna och mäta mot hjullagrens lagerlägen i axelrören och mot medbringaren på pinjongen eller ännu hellre mot pinjongens lagerlägen.
Kör man i en trottoarkant så hårt så axelrören böjs så lär man ha krökt länkarmar och karossfästen också.
Som kuriosa kan jag nämna att jag kontrollmätte länkarmsfästena på en bakaxel en gång, det diffade ett par millimeter mellan höger och vänster sida.
Tur att det finns gummibussningar som tar upp felmarginalen
Vill man mäta med precision så är det nog bäst att ta ur drivaxlarna och mäta mot hjullagrens lagerlägen i axelrören och mot medbringaren på pinjongen eller ännu hellre mot pinjongens lagerlägen.
Kör man i en trottoarkant så hårt så axelrören böjs så lär man ha krökt länkarmar och karossfästen också.
Som kuriosa kan jag nämna att jag kontrollmätte länkarmsfästena på en bakaxel en gång, det diffade ett par millimeter mellan höger och vänster sida.
Tur att det finns gummibussningar som tar upp felmarginalen
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
om man mäter med en laser monterad på roterande ute på axeln mot vägg eller tak blir det 10ggr bättre
(mäta på däcket ca 30cm från centrum jämfört med garagedörren kanske 400 cm från centrum av axeln)
än att mäta mot däck eller fälg som dessutom sällan är raka och fina.
ryms det linor för mätning borde även en laserstråle rymmas !?
så tänker jag iallafall
(mäta på däcket ca 30cm från centrum jämfört med garagedörren kanske 400 cm från centrum av axeln)
än att mäta mot däck eller fälg som dessutom sällan är raka och fina.
ryms det linor för mätning borde även en laserstråle rymmas !?
så tänker jag iallafall
det är väl ingen stel axel eller?Anders_Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
fredde_vit_pv:
Jag menar det som kallas "live axle" på engelska, på svenska kallar man det stel axel av nån anledning. Det finns ju självklart länkarmar med gummibussningar i upphängningen, men själva axeln är "stel" iom att hjulen inte kan röra sig oberoende av varandra som på en delad axel/hjulupphängning.
Eller vad menar du?
Jag menar det som kallas "live axle" på engelska, på svenska kallar man det stel axel av nån anledning. Det finns ju självklart länkarmar med gummibussningar i upphängningen, men själva axeln är "stel" iom att hjulen inte kan röra sig oberoende av varandra som på en delad axel/hjulupphängning.
Eller vad menar du?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Kontrollera att bakaxel, (rakhet)
Men pinjongen sitter väl inte mitt i bakaxeln vill jag minnas? men man kanske kan ta hänsyn till det.Anders_Karlsson skrev:Det är lite glapp i hjullagren så det blir lite negativ camber bara av att bilen står på hjulen. Sen påverkas alla mätvärden av att däcken glider på mätplattan, däcktryck och skicket på bussningar mm så det är ganska svårt att mäta sånt här statiskt.
Vill man mäta med precision så är det nog bäst att ta ur drivaxlarna och mäta mot hjullagrens lagerlägen i axelrören och mot medbringaren på pinjongen eller ännu hellre mot pinjongens lagerlägen.
Kör man i en trottoarkant så hårt så axelrören böjs så lär man ha krökt länkarmar och karossfästen också.
Som kuriosa kan jag nämna att jag kontrollmätte länkarmsfästena på en bakaxel en gång, det diffade ett par millimeter mellan höger och vänster sida.
Tur att det finns gummibussningar som tar upp felmarginalen
mvh! Jonathan Hall