Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön maj 19, 2019 9:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hållfasthetslära.
InläggPostat: lör feb 23, 2019 8:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 126
Ort: Tenhult
Det mesta jag har gjort på min bil har jag gjort genom att titta på hur andra har gjort och dimensionering från SFRO boken.

Men tänkte jag skulle försöka bekräfta att det jag gör faktiskt håller i praktiken sen (innan det hela besiktigas).

Jag har tänkt bygga min bakvagn med en volvo 1031 axel och kommer köra den som en 3 länk med Panhardstag.
Om jag nu skulle vilja räkna på hur mycket mina fästen i bakvagnen (Mot karossen) kommer klara av i tryck,
Har kollat igenom 2 olika sidor. Men blir faktiskt inte riktigt klok på det hela.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5llfasthetsl%C3%A4ra
https://docplayer.se/7104236-Dimensionering-av-forband-och-knutpunkter.html

Hade det varit en vanlig punktlast så hade man kunnat ta arean av punktlasten och delat det på stålet i frågas hållfasthet.
Men då mitt hål är runt (Bult) så vill jag veta att materialvalet klarar av trycket på bulten utan att bli ovalt.

Även om någon kan räkna på hålkantsbrottsgränser så får de gärna dela med sig av detta oxå.

Sedan vilka storlekar på krafter kan man förvänta sig i en bakvagn.
Vi kan säga att bilen kommer väga 1300 kg (Troligen 1200)
Panhardstaget skall väll klara 1,5Xbilens vikt om jag inte mins fel.
Men vilka storlekar på krafterna kan det bli på infästningarna mot ramen.

Kan säga att jag kommer ha 20mm Uniball mot ramen
skall försöka sikta på 350 hk under huven
vikt 12-1300 kg

Så hur räknar man?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållfasthetslära.
InläggPostat: sön mar 10, 2019 7:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 191
Utan att kunna räkna på det så kan jag iallafall säga att 20mm uniball räcker och blir över.

/Jonas E


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållfasthetslära.
InläggPostat: sön mar 17, 2019 2:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 126
Ort: Tenhult
Ja M20 lär räcka o bli över alla dagar i veckan, Det är jag fullt medveten om.
Men jag gick upp en del i dimension bara för att få den där extra hållbarheten.
Men dom kronorna som jag fick lägga extra blir förhoppningsvis hållbarhet i stället.

För den som är intresserad har jag fått en del svar i en paralell tråd på Maskinisten.se
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=121&t=313435&p=4139635#p4139635


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållfasthetslära.
InläggPostat: mån mar 18, 2019 9:16 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2508
Ort: Skellefteå
Bara en kommentar angående storlek på länklager/ledlager;

Går man upp i dimension ökar man lagerytan vilket ökar livslängden. Det är också en anledning till att SFRO generellt sett rekommenderar grövre leder än vad som "behövs" om man bara räknar på hållfasthet.

Det vet jag att byggaren/trådstartaren har koll på men det kan vara bra att påpeka för övriga.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010