Skumt/oväntat uttalande om ABS

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Skumt/oväntat uttalande om ABS

Inlägg av jompazx »

Hej,

Gjorde halkkörningen häromdagen, då sa en av instruktörerna en grej som jag tyckte var lite skum som totalt gick emot min uppfattning om ämnet. Han sa att man får längre bromssträcka med ABS än utan, oavsett underlag oavsett hur man bromsar, han sa att det var för att med ABS bromsar, så bromsar man inte hela tiden(han hänvisa till pulserande pedal). Och att syftet med ABS är att man ska kunna svänga medans man bromsar, vilket stämmer med min uppfattning. Men jag är ändå skeptiskt till den första biten, ABS slutar väl inte bromsa helt utan lättar bara på trycket så däcken inte låser? men att man är på gränsen till att låsa. Man behöver ju bara ha cyklat för att veta att man får längre bromssträcka om man låser däcket än om man är på gränsen.

Men är det sant som han säger? kan jag ha misstolkat honom på nått vis? Om han har fel finns det något sammanhang man får längre bromssträcka med ABS än utan?

Han så också nått skumt att om man dubblar hastigheten eller vikten så ökar bromssträckan gånger 4. Det stämmer ju i alla fall till viss del, Eₖ=(m*v^2)/2 så med dubbla hastigheten ökar ju rörelse energin exponentiellt alltså dubbla hastigheten = 4 gånger bromssträckan, men för vikt blir det väl ändå dubbla vikten = dubbla bromssträckan.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skumt/oväntat uttalande om ABS

Inlägg av Richard »

Enda fallet, som jag såhär spontant, kommer på kan ge längre bromssträcka med ABS är mjuk grusväg.
Låser man däcken på mjuk grusväg så byggs det en hög grus framför däcket som då i sin tur bidrar till bromsverkan.
Men det borde inte ge nån enorm skillnad...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Skumt/oväntat uttalande om ABS

Inlägg av Wikimoe »

Att bromssträckan ökar i kvadrat ska stämma, går att prova sig fram. Någon kan säkert ge någon bättre matematisk förklaring, jag kan bara yttra mig av erfarenhet samt vad jag lärt mig.

Längre bromssträcka med abs kan tänkas vid extraordinära förhållanden där låsta hjul hellre skulle sjunka ner i underlaget än att pulsera ovanpå. I övrigt bör bromssträcka bli till fördel för abs om än huvudsyftet är att motverka sladd och behålla kontroll över bilen.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Skumt/oväntat uttalande om ABS

Inlägg av jompazx »

Wikimoe skrev:Att bromssträckan ökar i kvadrat ska stämma, går att prova sig fram. Någon kan säkert ge någon bättre matematisk förklaring, jag kan bara yttra mig av erfarenhet samt vad jag lärt mig.

Längre bromssträcka med abs kan tänkas vid extraordinära förhållanden där låsta hjul hellre skulle sjunka ner i underlaget än att pulsera ovanpå. I övrigt bör bromssträcka bli till fördel för abs om än huvudsyftet är att motverka sladd och behålla kontroll över bilen.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Jo bromssträckan ökar i kvadrat på hastigheten, men han påstod att det gällde även vikten vilket är skeptiskt till.
mvh! Jonathan Hall
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skumt/oväntat uttalande om ABS

Inlägg av therealpinto »

I teorin är det så att ABS ger längre bromssträcka, speciellt tidiga/långsamma system - om man jämför med en övermänniska som precis hela tiden klarar att ligga på gränsen till låsning med fullt utbildad friktion.

I verkligheten finns det ingen som klarar att bromsa så, speciellt inte i en paniksituation (pratar vi bankörning kommer lite andra aspekter in). Ett modernt ABS-system är dessutom så bra på att fördela bromskraft på just de hjul som har grepp att det i praktiken är oslagbart i en nödsituation.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Skumt/oväntat uttalande om ABS

Inlägg av jompazx »

therealpinto skrev:I teorin är det så att ABS ger längre bromssträcka, speciellt tidiga/långsamma system - om man jämför med en övermänniska som precis hela tiden klarar att ligga på gränsen till låsning med fullt utbildad friktion.

I verkligheten finns det ingen som klarar att bromsa så, speciellt inte i en paniksituation (pratar vi bankörning kommer lite andra aspekter in). Ett modernt ABS-system är dessutom så bra på att fördela bromskraft på just de hjul som har grepp att det i praktiken är oslagbart i en nödsituation.

Gustaf
Då hade han ju fel detta sammanhang, för det var ju inget snack om finess vid bromsningen man skulle trycka så hårt man bara kunde. och det var ju inget snack om gamla ABS-system i de bilarna man körde där, dom hade ju till och med antisladd, nya opelar av nått slag.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Skumt/oväntat uttalande om ABS

Inlägg av super7 »

Klarar man av att bromsa utan att låsa hjulen så får man kortare bromssträcka utan ABS men minsta lilla man bromsar
för hårt och låser hjulen tvärt så ökar bromssträckan rätt så rejält.

Med ABS är det ju bara att stampa på pedalen och det bromsar lika varje gång....

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar