Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 11:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör maj 11, 2019 8:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 126
Ort: Tenhult
Hejsan.
Då inget är 100 spikat i mitt projekt så har jag börjat fundera på luftfjädring.
Men hur är egentligen prestandan på ett system med luftfjädring jämfört med vanliga spiralfjädrar och dämpare?

Bilen de skall sitta på kommer inte vara någon banåka bil utan mer en korvkioskräcer. kommer satsa på att hamna runt 250 - 300 Hk i registreringsbeviset beroende på vad bilen väger sedan. (Den diskussionen får jag ta med min SFRO kille)

Men det jag är intresserad av just nu är vad ni andra säger om själva prestandan på ett välbyggt system med luft.
Har kunskapen i dessa byggnationer tvärs över gatan då grannen bygger lowriders och har tävlat i flera år med hoppbilar. (Min kommer inte hoppa!) Bara kaxigt o kunna lägga den ner på backen när man har parkerat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 12, 2019 11:15 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 211
Kör inte grannen med hydraulik om han har hoppande lowrider?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 13, 2019 10:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 13, 2013 2:21 pm
Inlägg: 2
Hej, jag kör luftfjädring på min med Chevrolet LS och dubbla Precision Turbo, i en ganska lätt bil och hyfsat med effekt. Jag tycker att det går fint!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 16, 2019 8:06 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Jag har hittills aldrig besiktat en bil med luftfjädring som är "bra" ur ett prestandaperspektiv men det beror nog mer på val av komponenter och injustering än att det är just "luft" som är fel. Men jag anar att det är enklare att hitta konventionell fjädring som är anpassad för att ge bra vägegenskaper.

Det är ju också så att målbilden kanske är annorlunda för en lowrider jämfört med en sportbil också...så att hitta bra fakta och hjälp kan vara en utmaning.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 17, 2019 7:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 126
Ort: Tenhult
Ja jag har väl kommit fram till samma sak.
Det finns dom som har fått det bra och det går säkerligen få det riktigt bra. speciellt om man kollar på alla nya bilar med olika typer av höj och sänkningssystem som sitter original.

Men hade man haft en kraft skala mm för mm i kompression av en luftbälg och kunnat jämföra skalan mot en fjäder så hade man kunnat jämföra lite bättre. kanske gjort någon form av mer eller mindre progressiv utväxling.

Men jag kommer ge upp denna iden då bilen redan är relativt låg och ballfaktorn är mindre än än motivationen att få det hela klart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 21, 2019 6:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 965
Ort: Skellefteå trakten..
https://www.youtube.com/watch?v=3KPYIaks1UY

De går som sagt göra mycke kul med luftfjädring :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010