Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2020 8:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 1031 bakaxel förstärkning
InläggPostat: sön feb 09, 2020 8:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 83
Hejsan, undrar om nångon har något tips på hur man kan förstärka driaxlarna på 940 orginal bakaxeln.
Börjar bli trött på att byta axlar och diffar hehe
(Kör vanlig svettsad diff och sladdar och leker enbart med bilen)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 09, 2020 8:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 259
Byta till en riktig diff är de bästa.
Tex. Torsen .annars får man ha lite axlar hemma :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 09, 2020 9:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 742
Ort: Ljusdal
Jag vet inte om det var en tillfällighet, med de axlar jag svetsade med diffen på plats, där gick drivaxlarna av bredvid diffen varje gång, sen av en slump så svetsade jag en med diffklumpen urtagen ur bakaxeln, och då höll drivaxlarna minst 10 ggr längre, kanske 50 ggr, en slump eller nåt med härdningen i drivaxlarna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 10, 2020 7:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 83
Mina går av i diffe och de blir som att den smälter fast i diffen så måste byta hela skiten varje gåb


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 22, 2020 9:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1042
Ort: Eslöv
Det låter konstigt.. att det blir som om de smälter fast i diffen och går av där inne. Bilder på brottytan och var brottet sker hade varit intressant. Nej du kan inte förstärka originaldrivaxlarna på nått enkelt sätt. Det är inte som så att dina drivaxelrör pekar helt åt skogen?.. "pga inspirerad lekverksamhet ? :-)". ... eller är krökta, vilket lär vara ovanligt...Det skulle kunna ge ett resultat som du beskriver

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 12, 2020 9:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1042
Ort: Eslöv
Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 12, 2020 11:51 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5493
Ort: Lykksällä
hauge skrev:
Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt


Högre profil hjälper utan minsta tvekan

Har man problem med att få ut den trasiga biten kan man svetsa diffen ordentligt så man kan kapa bort axeln i mitten som håller dom små diffdreven, då kan man ta loss drivaxeln på andra sidan och slå ut den trasiga biten. Mycket smidigare än att ta lös kåpan och söla med olja och allt

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 12, 2020 2:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 303
Ort: Torslanda
hauge skrev:
Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt

varför hjälper lättmetallfälgar?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 15, 2020 7:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1042
Ort: Eslöv
lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck

Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.

En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 15, 2020 11:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 303
Ort: Torslanda
hauge skrev:
lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck

Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.

En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.


Jo det förstår jag. men är någonsin lättmetallfälgar särskilt lätta? tycker dom alltid är mycket tyngre än plåtisar. nu från vinterdäck 15tum plåtisar med 65-195 till 18tum alufälgar med 40-225, alufälgarna vägde nästa det dubbla!

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 16, 2020 4:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1515
Ort: Vällingby
Hade Tecnomagnesio 15x6 på Lancern, dom vägde knappt 6kg/st + däck.

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 18, 2020 4:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4892
Ort: Boden
jompazx skrev:
hauge skrev:
lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck

Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.

En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.


Jo det förstår jag. men är någonsin lättmetallfälgar särskilt lätta? tycker dom alltid är mycket tyngre än plåtisar. nu från vinterdäck 15tum plåtisar med 65-195 till 18tum alufälgar med 40-225, alufälgarna vägde nästa det dubbla!
Det är ju dock lite att jämföra äpplen och päron..

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 21, 2020 4:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1042
Ort: Eslöv
jo.. man kan jämföra äpplen o päron eller nått... dock är tankegången sund. Om jag inte tänkt fel förståss. Det finns alltid undantag. Lättmetallfälgar med däck som har slickslikande egenskaper är säkert sämre än lätta lättmetallfälgar med 20 år gamla däck som släpper lätt på de flesta ytor och helt plötsligt inte får bra grepp.
MEN har man problem med att få bakaxeln att hålla så är detta mest finlir. Man balanserar på gränsen.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 21, 2020 5:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4892
Ort: Boden
hauge skrev:
jo.. man kan jämföra äpplen o päron eller nått... dock är tankegången sund. Om jag inte tänkt fel förståss. Det finns alltid undantag. Lättmetallfälgar med däck som har slickslikande egenskaper är säkert sämre än lätta lättmetallfälgar med 20 år gamla däck som släpper lätt på de flesta ytor och helt plötsligt inte får bra grepp.
MEN har man problem med att få bakaxeln att hålla så är detta mest finlir. Man balanserar på gränsen.
Var främst att jämföra vikten mellan 15" plåt och 18" alu jag syftade på.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010