1031 bakaxel förstärkning

Modifieringar och tips
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av Jakob Olsson »

Hejsan, undrar om nångon har något tips på hur man kan förstärka driaxlarna på 940 orginal bakaxeln.
Börjar bli trött på att byta axlar och diffar hehe
(Kör vanlig svettsad diff och sladdar och leker enbart med bilen)
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av Kwirk »

Byta till en riktig diff är de bästa.
Tex. Torsen .annars får man ha lite axlar hemma :)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag vet inte om det var en tillfällighet, med de axlar jag svetsade med diffen på plats, där gick drivaxlarna av bredvid diffen varje gång, sen av en slump så svetsade jag en med diffklumpen urtagen ur bakaxeln, och då höll drivaxlarna minst 10 ggr längre, kanske 50 ggr, en slump eller nåt med härdningen i drivaxlarna?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av Jakob Olsson »

Mina går av i diffe och de blir som att den smälter fast i diffen så måste byta hela skiten varje gåb
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av hauge »

Det låter konstigt.. att det blir som om de smälter fast i diffen och går av där inne. Bilder på brottytan och var brottet sker hade varit intressant. Nej du kan inte förstärka originaldrivaxlarna på nått enkelt sätt. Det är inte som så att dina drivaxelrör pekar helt åt skogen?.. "pga inspirerad lekverksamhet ? :-)". ... eller är krökta, vilket lär vara ovanligt...Det skulle kunna ge ett resultat som du beskriver
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av hauge »

Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av Steve »

hauge skrev:Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt
Högre profil hjälper utan minsta tvekan

Har man problem med att få ut den trasiga biten kan man svetsa diffen ordentligt så man kan kapa bort axeln i mitten som håller dom små diffdreven, då kan man ta loss drivaxeln på andra sidan och slå ut den trasiga biten. Mycket smidigare än att ta lös kåpan och söla med olja och allt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av jompazx »

hauge skrev:Annars är ett hett tips att sätta dit sämre däck och köra med lättmetallfälgar... det torde räcka ganska långt
varför hjälper lättmetallfälgar?
mvh! Jonathan Hall
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av hauge »

lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck

Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.

En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av jompazx »

hauge skrev:lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck

Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.

En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.
Jo det förstår jag. men är någonsin lättmetallfälgar särskilt lätta? tycker dom alltid är mycket tyngre än plåtisar. nu från vinterdäck 15tum plåtisar med 65-195 till 18tum alufälgar med 40-225, alufälgarna vägde nästa det dubbla!
mvh! Jonathan Hall
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av fugazi »

Hade Tecnomagnesio 15x6 på Lancern, dom vägde knappt 6kg/st + däck.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av The »

jompazx skrev:
hauge skrev:lättmetallfälgar har lägre tröghetsmoment (vanligtsvis) och minskar maxbelastningen i diffen/drivaxlarna vid snabba hastighetsvariationer. Tänk bakhjulen som ett slags svänghjul... ju lättare svänghjul, desto lägre belastning på komponenterna vid snabba hastighetsvariationer på bakhjulen. Bakaxlar går sällan sönder pga ren acceleration på bilen, men det kan hända med bra effekt och bra grepp. Själv har jag råkat ut för skadade lagringar till spindelhjulen i bakaxeln pga detta, trots att jag varit försiktig genom att bara trampa fullgas när bilen gått rakt fram. Detta trots diffbroms, men jag hade lite för mycket vrid i motorn för originalaxeln i kombination med lite för bra däck

Differentialbroms är ett bra sätt att få en bakaxel att hålla bättre vid lite högre effekter då man slipper(förhoppningsvis) sånna saker som att ena bakhjulet spinner ordentligt för att helt plötsligt greppa. Ett bra recept för att få en drivaxel att gå av eller att spindelhjulen går sönder på något vis och flisorna lägger sin mellan t.ex pinjong o kronhjul.

En klassiker är lite halvfuktig väg och ena hjulet hamnar ovanpå ett brunnslock osså börjar det spinna satan för att sedan få grepp när det blir asfalt igen.
Jo det förstår jag. men är någonsin lättmetallfälgar särskilt lätta? tycker dom alltid är mycket tyngre än plåtisar. nu från vinterdäck 15tum plåtisar med 65-195 till 18tum alufälgar med 40-225, alufälgarna vägde nästa det dubbla!
Det är ju dock lite att jämföra äpplen och päron..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av hauge »

jo.. man kan jämföra äpplen o päron eller nått... dock är tankegången sund. Om jag inte tänkt fel förståss. Det finns alltid undantag. Lättmetallfälgar med däck som har slickslikande egenskaper är säkert sämre än lätta lättmetallfälgar med 20 år gamla däck som släpper lätt på de flesta ytor och helt plötsligt inte får bra grepp.
MEN har man problem med att få bakaxeln att hålla så är detta mest finlir. Man balanserar på gränsen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 1031 bakaxel förstärkning

Inlägg av The »

hauge skrev:jo.. man kan jämföra äpplen o päron eller nått... dock är tankegången sund. Om jag inte tänkt fel förståss. Det finns alltid undantag. Lättmetallfälgar med däck som har slickslikande egenskaper är säkert sämre än lätta lättmetallfälgar med 20 år gamla däck som släpper lätt på de flesta ytor och helt plötsligt inte får bra grepp.
MEN har man problem med att få bakaxeln att hålla så är detta mest finlir. Man balanserar på gränsen.
Var främst att jämföra vikten mellan 15" plåt och 18" alu jag syftade på.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar