Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 05, 2020 4:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: volvo duett 2 krets bromsar
InläggPostat: tis jun 23, 2020 7:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
tänkte bygga 2 krets bromsar på duetten
va tror ni om detta....
det sitter redan amazon skivbromsar fram.
jag kommer använda 2 krets huvedbromscylinder från amazon, o har den fortfarande under golvet.
vet att den inte passar rakt av, men det inget problem att bygga om så det passar
o sen monterar 1 krets bromsförstärkare också från amazon på framre kretsen
hur kommer det funka med enbart broms förstärkning på framre kretsen ?
eller det blir hur bra som helst :lol:
tacksam för input


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 23, 2020 7:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4935
Ort: Boden
Vad har du för bakbroms? Trummor?


Sent from my SM-G973F using Tapatalk

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 23, 2020 10:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
ja trummor bak. så det blir ju som på en amazon av senaste årsmodel förutom bromsförstärkaren
jag tycker det borde funka


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2020 2:10 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2556
Ort: Skellefteå
Det går ju att testa men det blir sällan bra att bara förstärka en krets.

Du riskerar att det blir svårt att dosera bromsverkan till framhjulen, så de låser för enkelt innan bakhjulen börjat bromsa.

Dessutom får du en situation där du riskerar att bromsfördelningen mellan fram och bak varierar beroende på vakuum, det är inte så lysande.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2020 10:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
hmmm det var en ide, men kanske ingen bra ide :-)
finns det en universal bromsförstärkare för 2 krets, typ den till 1 krets som finns till amazon ?
kanske får jag titta på något till en gammal jänkare som har bromsförstärkaren under golvet
jag vill inte bygga om pedal ställ o sånt på duetten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 25, 2020 6:49 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2556
Ort: Skellefteå
Man brukar köra två "remote servo" om man vill ha det på tvåkretssystem.

Men behöver du servo? Duettens pedalställ har väl utväxling gjort för att funka utan, tänker jag.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 25, 2020 3:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
nja den är rätt så trög trampat.
MEN den som söker ska hitta, vete fan varför denna har gått under radarn förut när jag har letat

https://www.vwjim.co.uk/ourshop/prod_21 ... Servo.html

det blir att beställa en sån
tack för all visad intr. kommer lägga upp en byggtråd om detta till vinter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 25, 2020 5:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 768
Ort: Ljusdal
therealpinto skrev:
Man brukar köra två "remote servo" om man vill ha det på tvåkretssystem.

Men behöver du servo? Duettens pedalställ har väl utväxling gjort för att funka utan, tänker jag.

Gustaf


Kanske blir fel utväxling pga skivbromskonverteringen, eller brukar det vara lika?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 29, 2020 3:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
nu behöver jag tips på en huvedbroms cylinder
jag har amazon skivbromsar fram o 240 skivbromsar bak
behöver en lämplig huvedcyl för denna uppsättningen, den ska gå montera vågrätt o inte ha för stor behållare.
många krav men det pga att den ska byggas in på org plats under golvet
hur ser det ut med 140/240/740 huvedcyl är inte dom lite konstiga med x bromsar o så ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 29, 2020 3:51 pm 
Online
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5588
Ort: Lykksällä
Är inga problem att använda 240 huvudcylinder och koppla en krets fram och en krets bak(på en 240 iaf, vet inte hur det blir med Amazonbromsarna men funkar säkert bra)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 29, 2020 4:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
kanon tack. det kan inte vara någon skillnad om det 240 ok eller amazon ok fram

ska klura lite på om jag kan flytta upp behållaren, typ sätta 2 lösa behållare. så man slipper klättra under bilen för att kolla nivån


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2020 7:50 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2556
Ort: Skellefteå
Vill du ha en smidigare cylinder, kolla på Nissan, de flesta har samma bultdelning som Volvo (240) men är mycket kortare. Sikta på 22 eller 23.8 mm borrning.

Guustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2020 7:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
tack för tipset.
det blev en nissan med 22,2 kolv billig också endast 370 kr på trodo
nu ska jag bara lösa detta med behållaren till bromsvätskan
vill ju gärna flytta upp den på torpedvägen men det kräver 2 slangar ner till huvedcyl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2020 11:48 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2556
Ort: Skellefteå
Ett tips kan vara att kolla om det finns färdiga slangar och anslutningar från till exempel BMW 02-serien som kan funka. Annars kan man behöva svarva anslutningar som funkar mot din cylinder.

Tänk på att använda slang som tål bromsvätska, vanlig bränsle/oljeslang gör inte det utan den börjar "svettas" ganska snart.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2020 3:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 116
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
jag var inne på att svarva anslutningar som passar i cyl
ska kolla det med bmw
finns det något färdigt, behöver jag ju inte uppfinna hjulet igen
tack för tipset


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010