Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 2:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 14, 2014 10:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Inlägg: 169
Ort: Iggesund
Jag köpte 3st. 70-025-02 BYP60A2 till plussidan
och 3st. 70-025-03 BYP60K2 till minussidan.
Paketet hade jag hemma på 3 dagar från Elfa, så dom har bra service där kan jag tycka.

_________________
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 08, 2015 4:43 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön mar 08, 2015 4:24 am
Inlägg: 2
Om tråd går inte pga motor rör inte, kann det vara att transistor mj4033 är sönder. Praktisk lösning är att omleda ström över kollektor - emitter koppling med H4 lampa, eller två H4, parallel kopling.

Mer H4 lampor du kopplar parallel över kollektor-emitter, mer strom motor har, och mer tråd har du när du svetsar. Med 3 H4 lampor prallel svetsar man bra 0,8 mm plåt på Volvo.

Se mj4033 datasheet, kollektor är i TO-3 huset, emitter är kontakt där dioden ledar till elko.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 10:59 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre apr 21, 2017 10:10 am
Inlägg: 4
Tack för mycket bra tips
Har en Miggy 125 som funkade jättebra 30 min tills en diod eller flera pajade
Hade haft den inne för reparation innan hos Etablerad Serviceinstans som skulle ha 3750 kr för felsökning byta diod a 35 kr typ
Nu fixar jag den själv.
Finns bilderna kvar från de första inläggen 2010 på diodplattan eller är de för gamla


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1346
Ort: Vällingby
Bilderna finns säkert på nå gammal hårdisk här hemma... men det skulle ju ta en j_vla tid att leta reda på dom och sätta in på "rätt" ställe i tråden.
Ska se om jag hittar nåt när jag får lite sån tid över...

Jag har också en Miggy 125... :hihi: som bara står och samlar damm då jag har annat att tillgå på jobbet.
Om nån är intresserad så PM:a ett (rimligt) bud!

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 20, 2017 8:01 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:02 pm
Inlägg: 1
Kanon tråd, tackar! :thumbright:
Följde tipset och köpte dioder till min krånglande enfas Miggy.

Nyligen inköpt och tyvärr kass, ingen power, svetsarna som hönsskit och lätta att knacka bort.
Säkringen går efter ca 30s. Men den verkar matar bra. Ingen skillnad på lika effektlägen.

Var ganska säker på diodfel, såg att det rök lite från en kopplingssladd mellan diodbryggorna.
Rivit dem och mätt med en Fluke med dess diodmätningsfunktion.
Jag får värdet 0,47 på samtliga dioder.
I omvänd riktning får jag värdet 0.
Mätte en även en ny från ELFA, den ger värdet 0,5.

Min amatörslutledning är att dioderna är ok.
Visst måste det vara så????

Svetsen har stått i ca 7 år, men funkade fint då enligt förra ägaren, det tror jag på.
Kan det vara så enkelt att tråd och kontaktmunstycke ska bytas till nytt???

Tacksam för synpunkter och förslag på felsökning.

Hälsningar C


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 20, 2017 9:33 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre apr 21, 2017 10:10 am
Inlägg: 4
Jag har nya Dioder om någon behöver


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010