Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 03, 2020 3:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 25, 2019 5:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Inlägg: 378
Ort: Grums
Har bytt länkarmar och hjullager fram på v50:n vilket resulterade i felaktiga hjulvinklar.

Spännde snöre längs med bilsidorna och justerade Inn höger fram till 0 differens om man mäter fram och bak på fälgen, mot 6mm i differens pekandes innåt efter länkarms bytet.

Vänster sida fick jag inte isär styrstagen för tillfället, men den står 3mm utåt i differens.

Fälgarna är 15 tum. Ratten nästan rak igen, bilen är lite "nervös" efter vägen.

Vilka värden strävar man efter vid sådan här "bonnmeck".

_________________
..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 25, 2019 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1505
Ort: Umeå
Är det bytt på bägge sidorna?
Om du mäter Toe vad har du där? Mycket fel där så nöter du upp däcken rätt så
fort :angryfire:


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 26, 2019 12:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 781
Ort: Umeå
Liten nervös kan jag förstå!
Sikta på att ha noll i toe iaf så är du nära bra iaf.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 26, 2019 4:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Inlägg: 378
Ort: Grums
Vänster framhjul står främre fälgkanten 3mm längre ut än bakre.
Eller anger man från centrum fälg? Då blir det 1.5mm.utåt.

Höger fram står 0, det vill säga rakt.

Tackar då satsar jag på så rakt som möjligt.

Ja bägge sidor bytt, kommer använda bilen mkt innan tid för verkstadsbesök hinns med så grovställer så man har däck kvar framöver.

_________________
..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 26, 2019 5:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1505
Ort: Umeå
Det är bättre att mäta mellan hjulen i stället
för var sida för sig, sikta på 2-4 mm toe in.


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 10, 2020 1:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1451
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag brukar montera vattenpass med rödpunkt och mäta några meter framför bilen och bakom. Man ska ha pytte lite toe in för att få stabil känsla. För att byta mellan laserpunkten fram och bak så rulla bilen och tänk på att när man ställer hjulvinkel så bör fjädring vara i vanliga körläget. 1 cm kortare avstånd framför bilen mellan rödpunkterna brukar jag köra på

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010