Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 01, 2020 12:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 09, 2020 11:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm
Inlägg: 17
Ställer frågan på det här forumet då det känns som man brukar få vettiga svar här från kunnigt folk.
Håller på att renovera en gammal corolla.

Köpte ett grenrör från Australien (finns typ bara där) för jag kom fram till att priset skulle bli typ desamma om jag försökte mig på att göra ett själv.

Men... det grenröret är nog gjort för en högerstyrd variant. Så grenrör går ner precis där styrstången ska gå. I en bättre värld skulle jag vilja montera på grenröret och sen bara böja och Bända lite tills det hamnar där jag vill ha det.

Antar att det inte är så lätt? Nån som har en idé på hur man kan lösa detta krux?
Testar att infoga en bild så får vi se:
Bild
Styrstången är inte inkopplad på bilden så den hamnar lite mer till vänster. Men jag vill alltså att grenröret ska hamna till höger om styrstången men just nu går den rakt igenom.

Har en bild på när grenrör sitter på men då står motorn på sidan av:
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2020 9:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1132
Ort: Torpshammar
Jag har svårt att se att man bara kan böja till det hur som helst........rör är ju så styva att även om man värmer det så ska man ju tjudra det nå enormt i nåt och risken är ju iallafall att man drar sönder nån fläns eller nåt. Personligen tycker jag att det ser väldigt svårlöst ut. Nästan så det blir enklare att göra ett eget från scratch. Axeln ser ju ut att komma typ mitt i allting.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2020 10:15 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm
Inlägg: 17
Jag tycker också det känns svårt. jag hade hoppats att nån sa typ: jamen det där har jag varit med om du gör såhär bara asdfghsdhsd och så kostar det max 20kr.

nu funtar jag lite på att kapa grenröret uppe vid flänsen nånstans (typ efter det blanka på färgen på bilden) och svetsa på en stump extra rör på varje. det pekar ju mer eller mindre rakt ut från flänsen så det borde ju gå?

alternativ två som jag kommer att tänka på är att göra en extra led på styrstången. Så den pekar mer åt vänster och sen rakt ner till där den ska sitta.

vad tror ni om dom två alternativen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2020 10:52 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2555
Ort: Skellefteå
Modifiera hellre grenröret än styrningen...det är mycket mindre risker inblandat i det.

Har du utrymme att förlänga rören "i början" så är det ju en väldigt enkel lösning, det skulle vara mitt första val. För att testa hur mycket så är det ju bara att klossa mellan fläns och topp till att börja med.

Tänk på att om grenröret kommer nära knutarna i rattaxeln så vill man ha värmeskydd mellan, så man inte kokar ut fettet ur knutarna.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2020 11:47 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2792
Ort: Umeå
hade det vart jag så hade jag testat att kapa av det med en kallsåg där innan kollektorn, sen spänna fast röret på en lös skrottopp och sedan ljumma på rör för rör med gasen och rikta om dem.
På såg vis blir det ju bara en skarv/kapning jämfört med att skarva in bitar samt förlängning borde ju ge en annan avstämning på grenröret. (som man kanske inte vill ha.)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 12, 2020 3:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm
Inlägg: 17
Tackar ödmjukast för åsikter! ni har rätt i att det känns lite fel att peta med styrningen.

Tack för tips om extra värmeskydd ifall det blir nära knutarna. Utöver den där svarta värmefärgen får det bli att linda också.

Är ett bra tag innan det är dags att sätta dit grenröret så framatiden får se hur det blev. Ska få dit lite grejer runt om och även få på växellådan också så man ser exakt vart motorn hamnar till slut. Nu hängde den ju lite i den där stroppen också.

Ska komma ihåg att uppdatera här när det är gjort också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010