Kasst oljetryck B30

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Kasst oljetryck B30

Inlägg av dannej »

Har problem med min 164.

Oljepumpen var helt kass så den byttes mot en som var bättre begagnad, det blev bättre ett tag, men nu är det kasst oljetryck igen.

När motorn är varm så ligger den max på 1bar, och ungefär 0,5bar vid 2000-3000varv, alltså helt obrukbart.


Kan det vara sletna kamaxellager eller något sådant?
Dom flesta vev och ramlager kontrollerades vid första pumpbytet och dom var som nya, trotts att oljelampan lyste ända upp till 1600rpm.

Till saken hör kanske att även om man skruvar bort oljetrycksgivaren och har motorn igång, så rinner det bara ut olja där, det ska väl spruta hejdlöst och tömma motorn på några sekunder bara.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Felet var att Oringen i tryckröret hade krypit ut.

Köpte en ny pump, tryckrör och Oringar på KG, funkade fint första dagen, nästa dag samma problem igen.

Har aldrig överstigit 5 bar, så det är inte övertryck som gör det.

Funderar på om dom skickade mig ett tryckrör till B21/B23 så det kanske var för kort?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ehm.. jag förstog inte om felet hade löst sig eller inte? Det lät så på din första mening, men sen säger du att det inte gjort det?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

det fixade sig med ny pump, men sen blev det likadant igen.

fast det roliga är att när jag startade den och skulle köra in den i garaget för att riva ner sumpen så fungerar det helt plötsligt igen, antagligen så var det lite skit i oljan så reduceringskulan hade hängt sig, vilket nu har släppt, det återstår bara att se hur länge det varar
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Kör en invändig motortvätt då... finns jävligt bra såna.. finns ett märke "omega", som funkar så bra att man måste hälla i packning på burk efteråt.. finns risk för läckage annars
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Lågt oljetryck i en B30 kan bero på en sliten vipparmsaxel (vanligt fel enligt KG)
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Har själv kört B30 i många år och detta med dåligt oljetryck har man hunnit vara med om. Något som jag lärt mig är att om man kört motorn riktigt hårt eller så att den kokar någon gång så bör man byta oljan direkt efteråt. Nu finns ju iof rätt bra oljor men de pallar tyvärr ändå inte för allt, och B30 är rätt känslig tydligen. Sen om man har isär en B30 så ska man titta så de sitter en fullflödes pump i den, om inte köp en sådan och montera. Sitter de redan en sådan i så är det alltid värt att köpa ny kula och fjäder att byta. Sen kan man ju titta på axel o drev om de är slitna men sällan de är de, byt isånafall. Har också varit med om ett lite ovanligt fel där jag hade bra oljetryck på mätaren men ändå ingen smörjning upp till toppen. De visade sig efter mycket om o men vara kammlagret som oljekanalen går igenom, hade vridit sig och täppt igen kanalen. Detta var nya lager så man blev lite förbryllad att sånt kan hända. Men efter att jag tryckt ut de o vridit de rätt igen så hände de inte mer. Nu kan man ju fundera om de blev monterat fel i början men eftersom jag själv skruvat ihop den så är jag säker på att så inte var. Detta var lite om mina erfarenheter och de finns förstås fler saker som kan hända. Men jag tycker om man har isär motorn så bör man alltid rengöra oljekanaler så noga man kan. I övrigt kan jag säga att i jämförelse med andra ägare av B30 som jag känner eller pratat med så har jag haft väldigt lite problem med oljetrycket.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Kylningen verkar vara viktig med, jag monterade en tempmätare i tråget, och upptäckte att det var itne alls bra temperatur, vid helt vanlig motorvägskörning så steg oljetempen upp en bra bit över 100 grader, och det var helt lugn körning, så vid hård körning så vill jag inte ens veta vad tempen var uppe i.

Så jag monterade en oljekylare med 75graders termostat,och nu är det alltid bra, går visserligen snabbt upp på 90 grader om man ligger på långkörning närmare 4000 varv, men annars ligger det på 75grader.
Skriv svar