Problem i förbränningsrummet

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Problem i förbränningsrummet

Inlägg av mattias »

Vad kan ha hänt och går det att fixa?
(Toppen är från en BMW M20-motor)
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av ragge_c »

kanske nått som följt med i insugnigsräret nån gång ? mutter, lr nått, lr en ventil som gått av nån gång,
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

intressant, hur ser kolven ut då?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag ska försöka fixa några bilder av kolven, killen som äger motorn är amerikan och såg det här när han skulle byta topp på sin bil till en portad topp med vassare grejer i. Bilen hade gått "hur bra som helst" tidigare så han hade inte misstänkt att toppen skulle vara skjuten ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kolven såg tydligen likadan ut på motsvarande ställe. En bekant till den här killen hade tydligen sett samma fenomen en gång när toppen på ett tändstift gått av och studsat omkring tills den brann upp eller spottades ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
thunder cat
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön apr 04, 2004 9:32 am
Ort: ö-vik

toppen

Inlägg av thunder cat »

kan han inte ha spikat eller gått snålt helt enkelt.jag hadde en skoterkolv som sååg så där ut och fick förklaringen att den hadde gått snålt.det kunde nog stämma också för ena munstycket satt igen.
har hört att golf är en primitiv form av jordbruk!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, det är svårt att säga för mig. Men jag tror det var något som kom lös i förbränningsrummet och slog sönder materialet. Det ser så ut när man jämför med hur det kan se ut när det har spikat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
thunder cat
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön apr 04, 2004 9:32 am
Ort: ö-vik

hmmm

Inlägg av thunder cat »

isåfall måste nog varit nått jävligt litet för jag havererade ett vevlager som bestämde sig för att åka lite cylinder på thundern kan säga som så det gick på 15tkr att repa den i umeå.
har hört att golf är en primitiv form av jordbruk!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hmm... underligt det här.. OM det kommit in något, skulle det bara koncentrera sig på just den förhöjning, som är i förbränningsutrymmet? OM det har spikat, så skulle det ju faktiskt kunna koncentrera sig till en viss yta i förb.utrymmet... det är ju den ytan som är längs från tändstiftet, samt att godset förmodligen är tjockare där, vilket innebär sämre kylning... bara lite funderingar.. jag tycker det ser ut som det spikat..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bra kommentar Marmander.. Ska påpeka det åt dom, kan ju vara ett problem med spridaren till den cylindern eller nåt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar