ännu en besiktningsfråga.............

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

ännu en besiktningsfråga.............

Inlägg av Åden »

Tjenare alla !

Jag undrar bara vad SBP säger om man BARA sätter en 240axel å sätter den på en 140a...

Ingen trimmad motor eller något annat, bara det.. ?


Tacksam för svar,som vanligt. :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

om spårviddsförändringen ligger inom det tillåtna så säger de nog inte allt för mkt skulle jag tro.. blir väl att skaffa fälgar med annat offset isf, tror att 1031an är lite smalare än M30?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har oxå hört att 1030/31 är kortare än M30/31 ska snart sätta dit 1030 axel på min 142a..
men spårvidden är iaf 135cm på 140 & 136cm på 240 orginal
sedan vad däcken är orginal är jag osäker på, är väll 175/70-15" på 140? & på 240 är det ju 14" men säg att det är 195/65/14" ???
det skulle medföra att axeln är 1cm kortare?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har fälgar på min 140 (originalbakaxel) som suttit på en 240, det är 195/65/R15 och det är lite marginal kvar till skärmkanten så jag är inte orolig, men nog blev spårvidden bredare.. Kan ta reda på vad det är för ET om det går att läsa på fälgen. Någon som vet vad det är för ET på 140-fälgar?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
engdahl
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 15, 2003 8:49 pm

Inlägg av engdahl »

tjena det ska inte vara några problem att ha 240 axel.har själv reg.bes.
med 240 axel på min 142 turbo.så länge du inte bygger om infästningar
till bakaxeln för då går den som ombyggtfordon.
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Okej tack för alla svar !!!

Blir att skaffa 240axel senare då.... Har ju inte ens bil ännu men snaaart :D

Måste ju planera i förväg vet ni... :)

Mvh. //markus
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Spårvidden följer axeln och inte karossen så axelns begränsningar gäller när man t ex vill byta till bredare fälgar.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Force skrev:Spårvidden följer axeln och inte karossen så axelns begränsningar gäller när man t ex vill byta till bredare fälgar.

FORCE
ET på fälgen spelar ju roll det med, för visst är det väl så att spårvidden mäts mitt på hjulet :?
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Jo det mäts från centrum till centrum på däcken så vilken ET fälgen har är också viktigt vid fälgbyte.
Om man har för mycket positiv offset (alltså utåt) på fälgarna åker man på otillåten spårviddsökning, även om man skulle ha däck smala som cykelhjul.
Har man för mycket negativ offset så minskar man spårvidden istället.
Det bästa är ju om man har en fälg som breddar lika mycket både utåt och inåt med centrum (i förhållande till original) på samma ställe, då har man oförändrad spårvidd men kan ändå få dit fläskiga däck på fälgen utan att få problem vid besiktning och dylikt.
Sen ska däcken visst också vara täckta av skärmar också men det går ju alltid att fixa på nått vis.

Det jag försökte säga i mitt tidigare inlägg är att en del axeltillverkare kan tillåta mer spårviddsökning än andra och att spårvidden följer axeln och inte bilen man tänker sätta den på.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Vanishing_Point66
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 12, 2004 8:32 am
Ort: Vilhelmina

Re: ännu en besiktningsfråga.............

Inlägg av Vanishing_Point66 »

Åden skrev:Tjenare alla !

Jag undrar bara vad SBP säger om man BARA sätter en 240axel å sätter den på en 140a...

Ingen trimmad motor eller något annat, bara det.. ?


Tacksam för svar,som vanligt. :)
Tänkte bara skriva å säga att jag inte ens regbesikta amazon med en xpress bakaxel, Han fråga om det va en sån så jag sa bara ja det är det åså sa han att det inte gjorde nånting eftersom xpress axeln är tåligare än amazonens och att det var bra med skivor bak. =) å då vet ni ju själv att spärvidden mellan en xpress axel och amazon är en stoooor skillnad
Skriv svar