ta bort lyftare, transmissionshjul & kam på b20?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

ta bort lyftare, transmissionshjul & kam på b20?

Inlägg av larsat »

tjena håller på att riva en b20 motor för första gången & har kommit så långt som till att lyftare, transmissionshjul & kam ska bort.. hade en 140 handbok på engelska men den är puts väck :( så tänkte fråga om de är nå speciellt man ska tänka på, står här att man ska ha specialverktyg till lyftarna, går dom inte få upp annars?
ni som mekkar b20 borde ju kunna detta... ska se om ja hittar nå info på hur dreven sitter.. tack på förhand!! :wink:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fick tips nu om att dra upp dom me sån ventilslipskaft me sugproppar... :) nå fler tips?
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

larsat skrev:fick tips nu om att dra upp dom me sån ventilslipskaft me sugproppar... :) nå fler tips?
Ja tog bara en magnetpenna ... he funkade då för mej ... eller så välter man bilen på sidan å skakar som fan! :-D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lyftarna drar man upp med fingrarna men till kamdrevet behövs en liten 3 arms avdragare + att man rekar motorn lite fram och till baka medans man drar ut det.
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

lyftarna kan vara kluriga att få upp på motorer som gått långt. fingrarna funkar för det mesta dock, annars får du pröva några tänger, t.ex. vanliga hovtänger kan fungera.

det är bra att stöda kammen medan du drar ut den med andra handen via vevhuset, annars skråmar du lätt kamlagren(ifall de ska bytas behöver man inte akta).
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fick bort lyftarna me en mejsel & muttern till kamdrevet, hann inte längre ikväll snackade mest me svetsarn intill garaget.. måste städa ur garaget innan månaden e slut så imorn får man väll göra nå, fick ordning på min förgasare oxå den ska i bilen imorn, slog mig vacker på tummen me :-D
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ps. jens de löste sig me drevet ja satte en fälgnyckel genom ena hålet mot den lilla kanten i blocket som sitter innanför drevet neråt till ungefär + skiftnyckel funkade bra! :wink:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fan trodde du menade till att få bort muttern förstår nu att du menade till att få bort drevet, lyckades pajja drevet nu bara för de... får fixa en sådan 3 arms grej, men vad är drevet eg gjort av?! det är ju nå GULT?! material i tänderna?? som tur e har man fler b20 motorer som ligger :wink:
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

hahaha larsat ! :D


En sån där 3arms grej är jävligt bra att ha, de gick skitlätt för mig med en sån ;)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm går de inte få ut kammen med drevet på? typ den ska väll bara dras rakt ut eller? får den bara glappa lite fram & tebax, har inte fixat nån sån 3 arms grej får la bygga en sådan sen men tänkte om man kunde få ut kammen me drevet på så får de sitta så länge... en nock var helt nersliten på kammen hur kan de komma sig? har inte gjort nå mer på den behöver mäta upp mitt andra block & lite framöver... har ju jobb på karossen me, tips på hur man får bort kammen välkommnas iaf...
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Nej det går inte att ta ut kammen med drevet på plats! Bakom drevet sitter en tryckbricka skruvad mot blocket, det måste bort först.
Drevet är gjort i ett fiberliknande material. Eftersom du redan sabbat drevet är det ju inte så mycket att spara, ta bara två stora mejslar bakom drevet och bänd loss det lite försiktigt 8) Att en eller flera nockar är nedgången är inte alls nåt ovanligt på B20 motorerna.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok tack
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fick bort drevet ikväll fyfan va de satt, västa ja vatt me om, men nu e kammen borta me & allt, bara vattenpumpen kvar, hade inga verktyg me mig glömde lådan hemma, men nu måste man fixa en sån 3 kroks grej så man kan plocka bort ett annat drev.. blir ju b20 turbo snart fan så sugen ja e!! :twisted:
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jag bygger på med lite frågor om B30.

Tänkte att jag skulle koll över kammen om den har börjat gå ner sig, men det verkar vara nästan omöjligt att få upp lyftarna utan att trycka underifrån?
Kam man mäta om kammen är nergångn genom att mäta ventilspelet santidigt som man snurrar motorn lite fram och tillbaka?

Problem 2: Det verkar vara svårt att få av remhjulet från veven, det är ju en triangelformad låsning som verkar ha satt sig bra, bör väl gå med en rejäl avdragare?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

lyftare

Inlägg av Magnus »

Om du har en indikatorklocka så skulle du kunna sätta den ovanpå toppen och mäta ner direkt i "gropen" i lyftaren och vrida runt motorn.man skulle kunna kolla att lyftet är samma på alla nockar och kanske se om nån tappat stinget.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Skriv svar