ta bort lyftare, transmissionshjul & kam på b20?
ta bort lyftare, transmissionshjul & kam på b20?
tjena håller på att riva en b20 motor för första gången & har kommit så långt som till att lyftare, transmissionshjul & kam ska bort.. hade en 140 handbok på engelska men den är puts väck så tänkte fråga om de är nå speciellt man ska tänka på, står här att man ska ha specialverktyg till lyftarna, går dom inte få upp annars?
ni som mekkar b20 borde ju kunna detta... ska se om ja hittar nå info på hur dreven sitter.. tack på förhand!!
ni som mekkar b20 borde ju kunna detta... ska se om ja hittar nå info på hur dreven sitter.. tack på förhand!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
lyftarna drar man upp med fingrarna men till kamdrevet behövs en liten 3 arms avdragare + att man rekar motorn lite fram och till baka medans man drar ut det.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
lyftarna kan vara kluriga att få upp på motorer som gått långt. fingrarna funkar för det mesta dock, annars får du pröva några tänger, t.ex. vanliga hovtänger kan fungera.
det är bra att stöda kammen medan du drar ut den med andra handen via vevhuset, annars skråmar du lätt kamlagren(ifall de ska bytas behöver man inte akta).
det är bra att stöda kammen medan du drar ut den med andra handen via vevhuset, annars skråmar du lätt kamlagren(ifall de ska bytas behöver man inte akta).
hmm går de inte få ut kammen med drevet på? typ den ska väll bara dras rakt ut eller? får den bara glappa lite fram & tebax, har inte fixat nån sån 3 arms grej får la bygga en sådan sen men tänkte om man kunde få ut kammen me drevet på så får de sitta så länge... en nock var helt nersliten på kammen hur kan de komma sig? har inte gjort nå mer på den behöver mäta upp mitt andra block & lite framöver... har ju jobb på karossen me, tips på hur man får bort kammen välkommnas iaf...
Nej det går inte att ta ut kammen med drevet på plats! Bakom drevet sitter en tryckbricka skruvad mot blocket, det måste bort först.
Drevet är gjort i ett fiberliknande material. Eftersom du redan sabbat drevet är det ju inte så mycket att spara, ta bara två stora mejslar bakom drevet och bänd loss det lite försiktigt Att en eller flera nockar är nedgången är inte alls nåt ovanligt på B20 motorerna.
Drevet är gjort i ett fiberliknande material. Eftersom du redan sabbat drevet är det ju inte så mycket att spara, ta bara två stora mejslar bakom drevet och bänd loss det lite försiktigt Att en eller flera nockar är nedgången är inte alls nåt ovanligt på B20 motorerna.
Jag bygger på med lite frågor om B30.
Tänkte att jag skulle koll över kammen om den har börjat gå ner sig, men det verkar vara nästan omöjligt att få upp lyftarna utan att trycka underifrån?
Kam man mäta om kammen är nergångn genom att mäta ventilspelet santidigt som man snurrar motorn lite fram och tillbaka?
Problem 2: Det verkar vara svårt att få av remhjulet från veven, det är ju en triangelformad låsning som verkar ha satt sig bra, bör väl gå med en rejäl avdragare?
Tänkte att jag skulle koll över kammen om den har börjat gå ner sig, men det verkar vara nästan omöjligt att få upp lyftarna utan att trycka underifrån?
Kam man mäta om kammen är nergångn genom att mäta ventilspelet santidigt som man snurrar motorn lite fram och tillbaka?
Problem 2: Det verkar vara svårt att få av remhjulet från veven, det är ju en triangelformad låsning som verkar ha satt sig bra, bör väl gå med en rejäl avdragare?
lyftare
Om du har en indikatorklocka så skulle du kunna sätta den ovanpå toppen och mäta ner direkt i "gropen" i lyftaren och vrida runt motorn.man skulle kunna kolla att lyftet är samma på alla nockar och kanske se om nån tappat stinget.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel