Värmepaket på 164

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Värmepaket på 164

Inlägg av dannej »

Jag undrar om någon vet vad det här är på min 164:a

Bild

det är ju 3 anslutningar till värmepaketet, varför?


Jag har nämligen problem med värmen, den går inte att stänga av helt, och samtidigt är ju inte det bra pga försämrad kylning, så jag tänkte koppla förbi värmepaketet nu över sommaren, men jag vet inte vilka anslutningar som går till vad
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den två nedre slangarna går till den mässinfärgade ventilen som styr cirkulationen genom värmepaketet. Värmereglaget är direkt kopplat till den, troligen finns en termostat-funktion också för det gör det på min 142:a som det ser likadant ut på. Termostaten tror jag ser till att det inte blir superhett i värmepaketet eller nåt i den stilen.

Jag är osäker på cirkulationsriktningen men om du pluggar igen båda de slangar som går till ventilen så är du säker.. du får hitta på något.

Jag lärde mig om den här ventilen när jag upptäckte att jag inte kunde stänga av värmen (!). Givetvis hade jag råkat ut för ett standardfel, vajern hade hoppat av reglaget. Men tur var det kan man säga för när jag fixade vajern och kunde stänga av cirkulationen upptäckte jag (för sent) nästa problem: Ventilen läckte pga övertrycket när den var stängd. Tyvärr läckte den vatten in i kupén. Jätteskoj. Det gick några mil innan jag av ren tur kollade nivån på vattnet i kylaren.. kunde gått illa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar