Ventil-haveri

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Ventil-haveri

Inlägg av mattias »

Här är lite hemska, upprivande bilder från en BMW-motor, den gamla lilla 6:an (M20B25), där en avgasventil gått av efter 25.000 mil. Det är alltså inte kamremsbrott som orsakat det här utan helt enkelt att materialet i ventilskaftet som brustit. Hur vanligt är detta? Någon som haft någon dålig erfarenhet? Kan detta berott på trötta ventilfjädrar?

/Mattias

Bild
Bild
Bild
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en liten fråga bara hur gick de me cylindern? :roll:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tydligen klarade sig cylinderloppet bra, men toppen är bara att kasta.. tror man ser direkt in i en kylkanal på en av bilderna ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

va hände när ventilen gick av då, de skramlade till & motorn gick taskigt & stängdes av direkt.. tänkte man kunde ju förstöra cyl annars :(
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror att avgasventilen begravt sig i kolven så motorn kan säkert gå runt iaf med taskig kompression. Men antagligen har han stängt av motorn direkt efter haveriet och inte låtit den snurra mer.
Det kan ju bli aktuellt med en liten borrning för att få bort repor i cylinderväggarna om det inte är för mycket som måste bort, det är ju bekvämt om det bara går att stoppa på större ringar på en ny kolv..
Det är iaf från en BMW 325iX från 1986 som en Islänning kör .. lät som han skulle byta toppen bara.
Nä jag var intresserad av att veta varför den havererade.. slutresultatet är ju illa hur man än ser det. Skulle nog kastat motorn jag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar