Här är lite hemska, upprivande bilder från en BMW-motor, den gamla lilla 6:an (M20B25), där en avgasventil gått av efter 25.000 mil. Det är alltså inte kamremsbrott som orsakat det här utan helt enkelt att materialet i ventilskaftet som brustit. Hur vanligt är detta? Någon som haft någon dålig erfarenhet? Kan detta berott på trötta ventilfjädrar?
/Mattias
Ventil-haveri
Ventil-haveri
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tydligen klarade sig cylinderloppet bra, men toppen är bara att kasta.. tror man ser direkt in i en kylkanal på en av bilderna
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag tror att avgasventilen begravt sig i kolven så motorn kan säkert gå runt iaf med taskig kompression. Men antagligen har han stängt av motorn direkt efter haveriet och inte låtit den snurra mer.
Det kan ju bli aktuellt med en liten borrning för att få bort repor i cylinderväggarna om det inte är för mycket som måste bort, det är ju bekvämt om det bara går att stoppa på större ringar på en ny kolv..
Det är iaf från en BMW 325iX från 1986 som en Islänning kör .. lät som han skulle byta toppen bara.
Nä jag var intresserad av att veta varför den havererade.. slutresultatet är ju illa hur man än ser det. Skulle nog kastat motorn jag.
Det kan ju bli aktuellt med en liten borrning för att få bort repor i cylinderväggarna om det inte är för mycket som måste bort, det är ju bekvämt om det bara går att stoppa på större ringar på en ny kolv..
Det är iaf från en BMW 325iX från 1986 som en Islänning kör .. lät som han skulle byta toppen bara.
Nä jag var intresserad av att veta varför den havererade.. slutresultatet är ju illa hur man än ser det. Skulle nog kastat motorn jag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.